Škodovky typu 100 a 110 slaví padesát let. Byly to první vozy, jejichž výroba přesáhla milion kusů

25. srpen 2019 13:46

Majitelé starých Škodovek typu 100 a 110 mají v neděli 25. srpna důvod k oslavě. Tento typ vozu totiž slaví padesátiny. Nástupce tak zvaného „embéčka“ se začal vyrábět v Mladé Boleslavi právě v tento den roku 1969. Jeden z prvních automobilů Škody 100 má na zahradě i Daniel Urban z Říčan.

„Auto bylo vyrobeno v říjnu 1969. Motor je původní a nemá žádné posilovače, takže spíš brzdí právě motorem. Jezdí pomalu, ale je spolehlivé,“ popisuje své bílé auto Urban, které má za svůj život najeto zhruba 110 tisíc kilometrů.

S autem projel téměř celou Asii, byl v Mongolsku i na Bajkalu. „Vozíme s sebou fixu, tu půjčujeme lidem a oni se nám na auto podepisují – proto je bílé,“ říká. Vozy Škoda jsou podle něj ve světě docela známé.

Novou "stovku", která vychází z modelu 1000MB, automobilka ukázala ve Filmovém týdeníku Československé televize z roku 1969.

„Jen ve stručnosti – co je na této škodovce lepší oproti předcházejícímu typu? Má lepší brzdy, to zajímá každého řidiče. Má novou palubní desku a vybavení vnitřku vozu je také lepší,“ znělo z dobových reklam.

Automobilka kvůli výrobě vozidla postavila také novou výrobní halu. Nikdo se v té době ale nezmiňoval o třídenním požáru, který v hale vypukl 12. srpna téhož roku a ohrozil tím náběh produkce nového automobilu.

O auto byl zájem nejen v tehdejším Československu, produkce směřovala i do zahraničí. Automobilka poprvé v historii vyrobila přes milion aut.

Automobily typu Škoda 100 a 100 se přestaly vyrábět v roce 1977. Nástupcem se staly modely 105 a 120, kterých se do roku 1990 vyrobilo přes dva miliony kusů.

Spustit audio