Sdružení Děti Země se samostatného dopravního pruhu pro MHD u plzeňského Hornbachu asi nedočká

9. leden 2019 10:43

Mnoho let se soudí sdružení Děti Země a developerská společnost InterCora. Předmětem sporu je vyhrazený jízdní pruh pro MHD.

Společnost InterCora se před lety zavázala vybudovat v plzeňské ulici U Prazdroje vyhrazený jízdní pruh pro MHD v případě, že postaví a začne provozovat obchodní centrum Hornbach. Jenže, žádný zvláštní pruh pro autobusy a trolejbusy není a pravděpodobně ani nebude.

Podle právního zástupce InterCory Jaroslava Svejkovského totiž společnost nevlastní pozemky, na kterých by měl vyhrazený pruh pro městskou dopravu vzniknout. InterCora tedy nabídla jiné řešení. „Navrhli jsme, že třeba InterCora by po dohodě s Plzní a odborem životního prostředí a za účasti Dětí Země opatřila ekoautomobily a podobně, aby se to v podstatě vázalo k životnímu prostředí “ řekl Jaroslav Svejkovský.

Jenže tenhle mimosoudní návrh se na cestě do schránky sdružení Děti země ztratil. Po roce a půl tedy došlo na další jednání u okresního soudu Plzeň-město. Na něm se zástupci obou stran dohodli, že se ještě pokusí domluvit. Mají na to tři měsíce. Výsledek těchto debat pak oznámí soudu 28. května.

„Netroufám si odhadovat, jak to může být úspěšné, anebo nemusí. Tím že to má jasně daný časový rámec, tak to zkusíme,“ uvedl místopředseda sdružení Děti Země Martin Hyťha s tím, že si ale nemyslí, že by právě jeho strana měla během takzvané mediace přicházet s nějakými náhradními ekologickými řešeními a návrhy.

Teď by měla podle Dětí Země podat návrhy řešení InterCora

„Nejdříve bychom rádi, aby s nějakými návrhy přišla InterCora, protože v původní dohodě, jejíž součástí byly vyhrazené jízdní pruhy pro MHD a další opatření, tak tam jsme všechna opatření pro životní prostředí navrhovali my. Takže pokud oni tu dohodu nedodrželi, tak bychom rádi, aby teď přišli s alternativním řešením oni,“ dodal Martin Hyťha.

Soudkyně řekla, že kdyby ekologové podle svých představ vyhráli, znamenalo by to zřejmě zavření několika obchodů, desítky lidí by přišly o práci, ale jízdní pruhy by stejně nevznikly. Developer navíc v areálu nevlastní všechny pozemky, většina už patří Hornbachu, a na něj se závazky InterCory nevztahují.

Dohodu o vybudování vyhrazeného jízdního pruhu uzavřela InterCora se sdružením Děti Země v roce 2008. Sdružení naopak nekomplikovalo vybudování obchodního centra. Žádné dopravní pruhy ale nevznikly, důvodem mělo být i zamítavé stanovisko Policie. Ta sice měla k záměru výhrady, zároveň ale uvedla podmínky, za jakých vybudování vyhrazeného jízdního pruhu povolí.

Teď je před oběma stranami další kolo jednání. Pokud k dohodě nedojde. Na konci května navrhne soud další postup.

autoři: Jan Markup , jik
Spustit audio