Rychle to umí každý, ale co hezky pomalu?

14. červenec 2010

Dopravní nehody za první dva týdny prázdnin byly velmi tragické a velkou měrou se na černé statistice podíleli motorkáři. Nejčastější příčinou nehod motorkářů je v policejních statistikách uvedena krkolomná formulace - nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu vozovky. Lidsky řečeno - motorkář nevybral zatáčku a havaroval. Pokud tedy máte novou motorku a nejste si jisti jejím ovládáním, zajeďte si nejdříve raději na kurz bezpečné jízdy na motocyklu. Budete překvapeni, co se tam dozvíte.

V ČR je dnes už víc míst, kde dostanete základní a mnohdy zásadní rady, které vás v autoškole minuly. Asi nejlépe vybavený je v tomto směru Polygon v Mostě. Motorkáři tu mohou získat nové zkušenosti ve třech úrovních.

„První stupeň musí projít každý, aby se mohl dostat do dalšího. Na počátku ho čeká dvouhodinová teorie a potom čtyřhodinová praxe, ve které si vyzkouší, co se dozvěděl v teoretické části. Bez teorie nelze nic dělat,“ říká Marek Kohoutek, instruktor bezpečné jízdy.

První úroveň je tedy základ, v dalších už se dostanete i na okruh a zkusíte základy sportovní jízdy. Ovšem nepředbíhejme. Teoretická část se hodně věnuje pohledu z motocyklu. Důležité je dívat se dál dopředu, ne jen před kolo.

„Od pohledu se odvíjí, jak vyhodnotíte danou situaci a jak jste si na motorce jistí. Musíte koukat tam, kam jedete, a za pohledem potom jdou ruce.“

Teoretická část kurzu překvapivě nenudí, naopak. Dozvíte se tu spoustu zajímavých věcí. V praktické části se mimo jiného trénuje stabilita - tedy pomalá jízda mezi kužely.

„Tahat za plyn umí každý stejně jako jezdit rychle, ale jet pomalu a přesně vést motorku už každý neumí. I ve sportovních školách se nejdřív učí pomalá stabilní jízda a teprve potom se zrychluje. Ovšem stále je nejdůležitější se umět správně dívat.“

Dále přichází na řadu nácvik správné jízdy zatáčkou, brzdění v zatáčce a prudké brzdění ve vysoké rychlosti. Trochu by vás mohl vyděsit nácvik zvládnutí smyku vyvolaného kyvnou deskou.

„Jakmile vjedete na desku zadním kolem, ona sebou trhne do strany. Samozřejmě to není tak velký pohyb jako u simulování smyku auta. To by se nedalo ustát. Deska motorku rozhodí jen mírně. Nácvik smyku je hlavně pro motorky typu enduro nebo velké cestovní motocykly, které mají zadní kolo hodně zatíženo.“

A jsou tu další nácviky krizových situací - jízda a brzdění na mokru nebo vyhýbání se překážce. Jednoduše situace, které mohou v běžném provozu překvapit a které pro nezkušeného jezdce mohou skončit špatně.

„Vždycky říkáme: Na okruhu nemusíte situaci zvládnout pokaždé, ale měli byste dostat do podvědomí správné návyky. V krizi totiž nemáte prostor přemýšlet, co by bylo nejlepší udělat. To musí přijít automaticky. Někteří lidé si dokonce první stupeň testu několikrát zopakují, aby řešení krizových situací opravdu do podvědomí dostali,“ uzavírá Marek Kohoutek.

Podle zkušeností těch, kteří kurzem prošli, je to dobrá investice.

autor: bob
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová