Ruské milionáře žádný ekonomický strašák neděsí

"Ekonomická krize" by mohla kandidovat na nejpoužívanější sousloví posledních týdnů. Není dne, aby se jím neoháněli jak politici, tak média. Zjevně ne všichni lidé si ale ekonomické drama připouštějí. Přestože Rusko patří mezi země, kde si krize začíná vybírat tvrdou daň, v Moskvě se tisíce lidí vydaly na Veletrh milionářů. Podepsaly se i na něm ekonomické problémy?

Moskevský výstavní areál Crocus Expo na první pohled nevypadá jako místo stižené ekonomickou krizí. Drahé šperky, umělecké předměty, kožichy, luxusní auta - to všechno v koncentraci, jakou člověk hned tak nepotká. U vchodu do jednoho ze sálů mě dokonce překvapuje vrtulník a obří jachta. Novinové zprávy sice mluví jinak, ale tady se zdá, že na milionáře podle všeho krize ještě nedolehla - nebo to alespoň úspěšně předstírají.

"Zatím problémy nepociťujeme, ale je pravda, že jsme trochu nervózní z toho, co bude. Na druhou stranu, šperky jsou dobrá investice, kam v krizi peníze uložit," říká mi nad vitrínou s brilianty jeden prodejců, jehož firma přijela až z Petrohradu. Ředitelka veletrhu Jelena Kudozová si nervozitu nepřipouští: "Letos přišlo ještě víc lidí než loni, víc než 44 tisíc. Spokojeni jsou i naši klienti, prodejci. Trh s luxusním zbožím je velmi stabilní."

Jenže i pod luxusním milionářským nátěrem začínají být vidět první problémy. Jak se mi u stánku s kožichy svěřuje další prodejkyně, která je tu na obhlídce od konkurence, ani milionářský veletrh už není, co býval. Méně sálů, méně zboží, méně obchodů. Dokonce i firma, která prodává ony luxusní jachty, prý dává dvě za cenu jedné. K osmnáctimetrové prý návdavkem přibalí i jednu desetimetrovou.

"No ano, je tu krize, ale přežili jsme jiné věci, a tak zvládneme i tohle," s úsměvem krčí rameny tři pečlivě udržované dámy středního věku, které, zdá se, luxus nijak nezaskakuje. O tom, nakolik se jich osobně krize dotkla, se jim ale povídat nechce.

O poznání méně optimistická je podnikatelka Natálie Něgrajová, se kterou se setkávám na druhém konci Moskvy. I tentokrát jsme na poměrně luxusním místě. Natálie má obchod s kvalitní kosmetikou v jednom z obchodních center ve středu Moskvy. Jenže možná už brzy všechny ty pěkné věci jednoduše nebude mít kdo kupovat.

"Může se stát, že zavřeme. Jsme první na ráně. Prodáváme dražší kosmetiku, naši zákazníci jsou příslušníky střední třídy. Už v říjnu jsme slyšeli o prvních lidech, kteří přišli o práci. Naše kosmetika není nezbytně nutná, a tak je jasné, že lidé šetří a prostě ji nekupují. Za poslední měsíc jsme prodali o pět procent méně zboží a čekáme, že to bude ještě horší," říká stoicky Natálie, podle které je pro drobnější firmy momentálně největším problémem získat úvěr.

I ona má ale za to, že vláda od počátku myslela především na velké hráče a o problémech menších podnikatelů se otevřeně nemluvilo. To potvrzuje i novinář Oleg Antoněnko. Jak připomíná, až donedávna bylo v Rusku slovo krize, natožpak ve spojení s tím že ekonomická, v podstatě tabu. "O krizi v podstatě až donedávna všichni mlčeli, i ruští politici. O krizi se mluvilo jen v souvislosti s problémy ve světě, ale rozhodně ne tady v Rusku. V Moskvě přitom jsou problémy patrné, rubl ztrácí na hodnotě, lidé vybírají úspory, jsou problémy s hypotékami. Federální televize ale například podobné informace téměř nevysílaly," říká redaktor moskevského vysílání BBC Oleg Antoněnko.

Jak se ale shodujeme, ani v nově otevřené kavárně v centru Moskvy, kterou si pro rozhovor vybíráme, krize na první pohled není vidět, přestože ceny jsou vpravdě moskevské. Možná i tady je ale stejně jako na veletrhu milionářů jen otázkou času, než se pod zatím neoprýskaným nátěrem objeví nepříjemná realita.

autor: lek
Spustit audio