Rušení vlakových spojů v Českém středohoří

25. říjen 2007
Pod kůži

Tisíce lidí, kteří žijí v obcích na pomezí Litoměřicka a Mostecka, bojují za záchranu vlakových spojů. Železnici mezi Čížkovice a Obrnicemi totiž hrozí úplně zrušení. Zastavení provozu vlaků se ale lidem nelíbí, proto sepsali protestní petici, kterou předali hejtmanovi Ústeckého kraje Jiřímu Šulcovi. Zpravodajka Eva Holá se obrátila na organizátorku petiční akce Kateřinu Horáčkovou, aby zjistila, proč se snaží trať stůj, co stůj zachránit.

Kateřina HORÁČKOVÁ, organizátorka petiční akce:
Chceme zachránit provoz na trati, který hrozí zrušení nebo pozastavení provozu. Všichni se samozřejmě bojí, že jakmile se jednou zastaví provoz, tak už se nikdy neobnoví, protože těch případů takových moc není. To využívání možná není tak výnosný, jak by se kraji líbilo, protože ten jízdní řád není až tak, aby lidem vyhovoval, že jo. Takže spíš vidíme cestu nabídnout lepší jízdní řád, pak ty lidi samozřejmě budou jezdit. Pokud jde třeba o turisty, který by měli příjíždět do tohohle kraje, tak autobusem se nikdo kodrcat nebude, jo. Pokud chce někdo přijet s batohem nebo s kolem, tak do toho autobusu nikdo nevleze a lidi, který už začali trošku přemejšlet o tom, že tady můžou podnikat na tý turistice, tak tím pádem skončí. O víkendu jezdí sem spoustu lidí, že jo, procházky, kopečky. Je to tady krásný, no, samozřejmě.

Eva HOLÁ:
Například místostarostka Dlažkovic Miroslava Bendová je s navrženým jízdním řádem platným od 9. prosince nespokojená, protože místním obyvatelům vůbec nevyhovuje.

Miroslava BENDOVÁ, místostarostka Dlažkovic:
Krajský úřad přišel s návrhem, že tady bude jezdit ten autobus místo vlaku, tak to se vyhne Dlažkovicím. Krajský úřad, nevím, co tím sledoval, protože tady od dvanácti čtyřiceti dal každou hodinu autobus. Takže nevím, co tím sledoval, protože vlastně při vlaku to tady počítali, že jo, kolik jezdí lidí a když teda ten autobus dali tady po hodině, tak vlastně ten autobus nebude vytíženej a je to důsledek toho, že zase některý spoje vyškrtaj. Tady ty autobusy, to je jenom v pracovních dnech. Myslím si, že jako lidi jsou proti tomu, aby se zrušil ten vlak, protože je to taková jistota. Když někam chcete jet, tak je to jistota prostě, že ten vlak jede.

Eva HOLÁ:
Lidé na venkovských nádražích si život bez vlaků neumí představit a svorně trvdí, že jim motoráček bude chybět.

osoba:
Bude, bude hrozně lidem, protože dost lidí zde nemá auta, a takže se sem nikdo, odtud tady z těch vesniček nedostanete nikam. No, a jestli to fakt úplně zavřou, plno lidí přijde i o práci a o všechno.

Eva HOLÁ:
Co říkáte tomu, že se připravuje rušení tohoto vlaku?

osoba:
To je špatný pro nás pro důchodce.

Eva HOLÁ:
Myslíte si, že vám bude vyhovovat autobus?

osoba:
No, když bude pořádně jezdit, tak jo. Ale neděle a sobota, jestli bude jezdit.

Eva HOLÁ:
Využíváte ten vlak hodně?

osoba:
Dost, protože jezdím do Litoměřic za dcerou a do Mostu za synem.

Eva HOLÁ:
Využíváte ten vlak často?

osoba:
Hrozně často, hlavně moje dcerka, protože sem jezdí a bylo by škoda, kdyby to teda a hlavně že dělám u dráhy, takže to vím, a jezdíme často, takže mi to je hrozně líto a v Mostě právě jsme podepisovali petici a myslím si, že spousta lidí by bylo pro, aby to zachovali.

Eva HOLÁ:
Ani několik tisíc podpisů ale rozhodnutí kraje už zřejmě nezmění. Zrušení spojů už potrvdil i ústecký hejtman Jiří Šulc. A tak se jízda vlakem Českým středohořím zřejmě stane minulostí.

Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje /ODS/:
Je to problematická trať co do využívání. Ty náklady té trati jsou obrovské. Využívanost těch jednotlivých spojů je naprosto minimální. Ta ztrátovost té trati je nákladná. Já osobně vůbec nemám nic proti železnicím ani, ani pro to, abysme je provozovali. Poprosím všech tři a půl tisíce lidí, co se podepsalo pod petici, ať tím vlakem jezdí a České dráhy ani kraj s tím nebude mít vůbec žádnej problém, protože když těch tři a půl tisíce opravdu bude jezdit, tak je to stonásobek toho, co tam jezdí dnes. Dneska průměrně na té trati jezdí zhruba tři sta osob.

Jiří CHUM, moderátor:
Dnešní Pod kůži připravila kolegyně Eva Holá.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON I.T., s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: Eva Holá
Spustit audio

Více z pořadu