Rozhovor s primabalerínou Dariou Klimentovou
Začíná pořad Dva na jednoho a dobrý poslech následujících třiceti minut vám přejí Vladimír Kroc a Naděžda Hávová. Ve studiu je teď s námi primabalerína Anglického národního baletu Daria Klimentová. Dobrý den.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Dobrý den.
Vladimír KROC, moderátor:
Tak vy jste začala litovat toho, že jste přišla. Já myslím, že to proběhne hladce. Vy teď v Praze pořádáte mistrovské kurzy. Jak se vám trénuje v těchto parných srpnových dnech?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Tak trénuje se nám výborně, začali jsme minulý týden. Mám před sebou ještě jeden týden. První asi tři dny byly trošičku hektický kvůli organizaci a vlastně příjezdy asi sto studentů z celýho světa a teď se nám to teda trošičku uklidnilo, takže se nám pracuje dobře.
Vladimír KROC, moderátor:
Já jsem se ptal spíš na to počasí. Vám tady byla zima u nás v klimatizovaném studiu. Takže tam není vedro v těch, jak se tomu říká, kde zkoušíte?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Tak tanečníci mají rádi vedro, máme tam samozřejmě klimatizaci, když chceme.
Vladimír KROC, moderátor:
Takže i tam je vám zima?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
A i tam je mi zima. Ne, my máme rádi teplo, abysme měli rozehřátý svaly a samozřejmě, abysme tam nemrzli.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Daria Klimentová se narodila 23. června roku 1971 v Praze. Když jí bylo pět let, začala dělat sportovní gymnastiku, kde jednou týdně měli i balet, a tam si jí všimla profesorka Cesarová a doporučila jejím rodičům, aby ji dali na tanec. Pražskou konzervatoř absolvovala v roce 1989 a hned potom se dostala do Baletu Národního divadla na pozici sólistky.
Vladimír KROC, moderátor:
Po tříleté domácí zkušenosti a vítězstvích v několika mezinárodních soutěžích přijala nabídku baletního souboru Kapského města. Pak působila ve Skotsku a nakonec zakotvila v Anglickém národním baletu v Londýně. Kolikátou sezónu už trvá vaše angažmá, je to jedenáctá sezóna?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Teď jsem ukončila jedenáctou sezónu.
Vladimír KROC, moderátor:
Už, takže dvanáctá je před vámi.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Dvanáctá před námi, přede mnou.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Daria Klimentová je vdaná a se svým mužem, divadelním producentem Ianem Comerem má šestiletou dceru Sabinu. Vaše cesta z České republiky do Velké Británie nebyla přímá, jak už jsme řekli v úvodu. Vy jste nejdřív zamířila do Jihoafrické republiky a přiznáváte dneska, že to vlastně ve vaší kariéře byla tak trochu oddechovka.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
No, určitě. Tak já jsem tam strávila vlastně jednu sezónu a my jsme měli asi jenom šest představení do měsíce, což je strašně málo.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Kolik jich máte dneska?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Dneska jich mám tak tři, čtyři do týdne, tak to je kolik, no, skoro asi dvacet do měsíce můžu mít maximálně. Já jsem jich teda neměla šest v jižní Africe, protože tam byla ještě jedna primabalerína, s kterou jsem se musela dělit, takže jsem jich měla asi tři, což bylo strašně málo. Svítilo tam sluníčko každej den, bylo tam teploučko, takže jsme se chodili koupat, chodili jsme k moři vlastně místo zkoušení trošičku, tak to se mi moc nelíbilo. Já jsem byla ještě mladá a ambiciózní.
Vladimír KROC, moderátor:
Traduje se, že černoši jsou disponováni k pohybu a také, že mají jaksi v těle ten tanec. To se ale neprojevuje nějak v baletu, řekl bych.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Tak já jsem se setkala asi se třemi černochy a ti teda na balet určitě nebyli, ale Carlos Acosta, to je jeden z nejlepších tanečníků na světě, vlastně baleťáků na světě.
Vladimír KROC, moderátor:
Podle jména to nebude ale typický černoch.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Je z Kuby, je to Kubánec.
Vladimír KROC, moderátor:
Aha, takhle.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Kdybychom se, Dario, dneska my dva s Vladimírem rozhodli, že se dáme na balet. Myslíte si, že by naše snažení ještě k něčemu bylo? Já jsem teda o deset let mladší, než je Vladimír, moje snažení možná by k něčemu bylo?
Vladimír KROC, moderátor:
Já si myslím, že i přesto by se Daria dlouho smála, kdybys to myslela vážně.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Po jak dlouhém a intenzivním tréninku bychom se třeba s Vláďou dovedli postavit na špičky?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Tak já si myslím, že je to trošičku pozdě na vás, nechci vás zklamat, ale musíte začít, ...
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Tak vidíš, jsme odepsaní.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
... když je vám aspoň deset let, to je ...
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Nejzazší věk?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Ano, přesně tak.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Dál už to nemá cenu?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
No, jsou výjimky. Znám teda baleťáky, kteří začali v osmnácti, ale to jsou opravdu výjimky, musí být hodně talentovaný.
Vladimír KROC, moderátor:
Vy máte dcerku, které je osm. Tak už o tom uvažujete, že by ...?
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Šest, sedm, mladší, ne osm.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Šest a půl.
Vladimír KROC, moderátor:
Aha.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Mezi šesti a sedmi.
Vladimír KROC, moderátor:
Tak až jí bude osm, budete uvažovat o tom, že v deseti jí dáte na balet?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Já o tom uvažovat nebudu, já myslím, že to nechám na ní. Ona teda tvrdila, že chce bejt baletkou, tak jsem jí říkala, že teda musí chodit na balet. Tak jsem jí vzala na dvě lekce, po druhý teda začala plakat a říkala, že už tam nechce. Tak já jsem říkala: "Teda už nechceš bejt primabalerína?" Říkala, že chce. Já jsem říkala: "No, tak musíš chodit teda na balet." A ona, že nemusí, že už to všechno zná.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Když si vzpomenete na sebe, když vám bylo šest a půl, byla jste tehdy malá už cílevědomá holčička, která si říkala: "Ano, baví mě tančení, jednou bych chtěla být na prknech Národního divadla," anebo jste to brala tak jako spíš s rezervou a humorem jako dneska vaše dcerka?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Ne, určitě jsem nebyla ambiciózní. Já jsem vlastně vůbec nevěděla, co chci. Mě tak v podstatě pošoupali, až vlastně jsem se dostala na tu pražskou konzervatoř. A první dva roky mě to vůbec nebavilo, protože jsme tam dělali strašně malinký krůčky. A já jsem vlastně přišla z gymnastiky, kde jsem dělala přemety a salta, tak to mě vůbec nebavilo.
Vladimír KROC, moderátor:
Tak to byla asi dobrá průprava ne ta gymnastika?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Určitě. Tak jsem měla vytahaný nohy, určitě. Já si myslím, že je to nejlepší příprava před baletem.
Vladimír KROC, moderátor:
Vy jste taková zdánlivě křehká, subtilní, určitě je to velká přednost pro baletku. Baletka asi těžko může být nějaká robustnější?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
No, tak určitě, ale jsou i baletky, které mají skoro dva metry. Teda těžko se jim shání partnery, ale jsou i větší baletky, než jsem já.
Vladimír KROC, moderátor:
Teď by měli zbystřit mnohé posluchačky a určitě samozřejmě posluchači, řekněte to vy, vy nemůžete přibrat, je to pravda?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Já mám problém, že já vlastně nemůžu přibrat. Já myslím, že spálím víc energie, než do sebe nasoukám.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
A myslíte za pár let, až s tím třeba seknete a přestanete denně trénovat a cvičit, že to třeba půjde nahoru ty kila?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Já doufám, že jo. Já si říkám teďko takový ty začínající vrásky, co mám, že až přiberu, tak se mi to natáhne a nebudu mít žádný vrásky, budu vypadat jako dvacetiletá.
Vladimír KROC, moderátor:
Já jsem to popletl s věkem vaší dcerky, ale někdy kolem třicítky jste tedy měla miminko, vlastně dalo by se předpokládat alespoň z laického pohledu, že v tu chvíli je baletka na vrcholu sil. Zvažovala jste to hodně, nepovažovala jste to za risk ve vaší kariéře?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Mě se na tohle ptá každý, ale mě to tenkrát jako nenapadlo jako risk. Já jsem věděla, že se vrátím. Mně bylo teda dvacet devět a tři měsíce po porodu jsem dělala premiéru Giselle a docela bez problémů. Já jsem totiž vlastně celý těhotenství cvičila, jenom teda takový trénink ráno, netočila jsem piruety a neskákala jsem samozřejmě, ale vlastně do posledního dne jsem cvičila, takže jsem byla pořád tak nějak v kondici.
Vladimír KROC, moderátor:
Možná daleko horší bylo to, co přišlo potom, pak bylo několik úrazů vážných za sebou.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Pak to bylo horší, pak dva roky prostě jsem měla úplně úžasný léta, to mě strašně bavilo a vlastně zdvihlo se mi sebevědomí, což pro mě bylo fakt úžasný. A pak teda jsem měla operaci kolene, další rok jsem měla další operaci kolene, pak jsem měla operaci kotníku a nakonec teda další čtvrtou operaci dalšího kolene. Nebylo to teda vážný, ale byl to meniskus.
Vladimír KROC, moderátor:
Musela jste přemlouvat lékaře, aby vás nechali dál baletit? Ono je to asi dost náročné zrovna pro tyhle ty partie?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Tak mně to lékaři nezakazovali, že nemůžu baletit, oni mi slíbili, že budu baletit dál, že mi to tak spraví, že ...
Vladimír KROC, moderátor:
Věděli, že by to byla škoda, kdybyste toho nechala?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
No, asi jo. Říkali, že ještě mám pár let před sebou.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Ještě zůstaňme chvíli u těch úrazů. Já se přiznám, že bych asi z některých baletních figur měla dost strach, třeba z nějakých zvedaček. Co je pro tanečnici největší překážka, jsou to fyzické možnosti právě anebo psychika, strach z toho, že spadnete rovnou na hlavu třeba z dvoumetrové výšky, když vás drží partner?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Tak já myslím, že obojí a hlavně je to individuální. Někdo má prostě ty fyzický problémy, že nezvedne nohu vysoko nebo já nevím ty technický, že to neudělá tak dobře, že jak říkáte, že může spadnout ze zvedačky, ale hodně to záleží teda na partnerovi, aby vás teda přichytnul.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Stalo se vám někdy, Dario, něco tak dramatického?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Jo, ale bylo to teda jenom na zkoušce a mě vlastně partner vyhodil a my jsme nebyli jako společně sehraný, já jsem chtěla dělat něco jinýho, on chtěl dělat něco jinýho. A já jsem letěla vlastně hlavou dolů a on mě teda takhle přichytnul nohou, že jsem si teda, málem jsem si zlomila vaz, ale on mě teda zachránil.
Vladimír KROC, moderátor:
Na otázku, jestli byste se vrátila zpátky do Národního divadla v Praze, jste v jednom z rozhovorů odpověděla, že ne, že nikdy nevstupujete dvakrát do téže řeky, ale hostování byste přijala a teď cituji: "Všichni si vás považují a netýkají se vás žádné intriky." To zní dost zvláště. Čili v tomto oboru mezi baletkami jsou intriky?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Samozřejmě, tak je to divadlo jako normální divadlo, je to teda někdy až příšerný, já se snažím toho vyhýbat a vlastně nevnímat to, jinak by se člověk zbláznil.
Vladimír KROC, moderátor:
Takže to je tvrdé konkurenční prostředí?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Já si myslím, že je to konkurencí, ano, samozřejmě, tak tam je jenom jedna premiéra, jedna Julie a nás je tam pět, šest a každá chce dělat tu Julii.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Má Česko dost talentovaných tanečníků? Vy to možná můžete vypozorovat teď na vašich mistrovských kurzech. Jak jsme na tom?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Já si myslím, že docela dobře, i když teda momentálně vlastně nevím, protože celá taneční konzervatoř nepřišla na moje masterclasses, tak se to nedá posoudit, ale myslím, že máme vynikající školu a vynikající tanečníky, jenom je bohužel, že ti vynikající tanečníci jdou vlastně do zahraničí okamžitě po škole, že vlastně tady nezůstávají, nikdo nejde do toho Národního divadla.
Vladimír KROC, moderátor:
Není to pro ně dostatečně prestižní?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Já nevím, jestli prestižní, ale já si myslím, že je to hodně finanční stránka asi.
Vladimír KROC, moderátor:
Ty mistrovské kurzy pod vaším vedením jsou teď v Praze v plném proudu, o tom jsme mluvili. Tam se lidé hlásí nebo jak se tam vlastně mohou dostat, prochází nějakými zkouškami?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
No, takový malý konkurz. Musí se samozřejmě přihlásit, musí jim bejt šestnáct nahoru, musejí mít doporučení od svého pedagoga, musej poslat fotografii a ...
Vladimír KROC, moderátor:
Proč fotografii?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Abysme věděli prostě, jestli jsou to kuličky nebo jestli jsou to špagety a tak podobně.
Vladimír KROC, moderátor:
Takže ne podle tváří?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Ne, podle tváří ne. Musí to být baletní pózy samozřejmě a hlavně podle toho doporučení od pedagoga.
Vladimír KROC, moderátor:
To platí oni sami ty kurzy?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Oni sami platí kurzy. My teda dáváme hodně stipendií do baletních škol hlavně tady v Česku ale i v zahraničí.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Vy jste si v jednom z rozhovorů povzdechla, že víc než Češi tanečníci v Anglii pracují s mnohem větším nadšením a pracují s větším nasazením. Je to tak, že Češi jsou líní anebo je třeba dopředu netlačí dostatečná konkurence?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Já si myslím, že je to tou konkurencí. Tak náš soubor, který se sice jmenuje Anglický národní balet, má tanečníky z celýho světa a já nevím, dalších dvacet jich vlastně stojí v řadě a čeká na smlouvu, která bude volná, takže my vlastně musíme pracovat, proto máme roční smlouvy, takže on se nás může vlastně každý rok zbavit, pokud se mu bude chtít.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
A jsou v Anglickém národním baletu kromě vás ještě nějací Češi?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Nejsou, ale byl tam Ivan Dinev, je to teda Bulhar a perfektně mluví česky.
Vladimír KROC, moderátor:
Mimochodem, že se vracím ještě k těm vašim kurzům, z kolika zemí jsou ti lidé, kteří se tam jich účastní?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Z celého světa, já vám počet neřeknu takhle z hlavy, ale je to z Asie, z jižní Afriky, z Ameriky, z Evropy.
Vladimír KROC, moderátor:
Napadá vás nějaká hodně exotická země?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Nevím, možná Vietnam, Japonsko.
Vladimír KROC, moderátor:
Tam všude se tančí klasický balet. No, vlastně proč ne.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Posloucháte Český rozhlas 1 Radiožurnál, pořad Dva na jednoho. Dneska si povídáme s primabalerínou Dariou Klimentovou.
písnička
Vladimír KROC, moderátor:
Tady je Český rozhlas 1, pořad Dva na jednoho. Naším hostem je dnes primabalerína Anglického národního baletu Daria Klimentová. No, a pojďme si povídat o fotografování. Vy jste se rozhodla pustit se do této oblasti. Co vás to popadlo?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Nic, mě to baví.
Vladimír KROC, moderátor:
Jak jste na to přišla, že vás to baví, baví to nás všechny, ale vy to děláte skoro profesionálně, vystavujete své fotografie.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Tak já jsem se naučila být ambiciózní ve všem asi. Ne, tak já jsem asi před šesti lety dostala vlastně takový úplný debilní digitální fotoaparát od manžela.
Vladimír KROC, moderátor:
Tuším, že to bude souviset asi s narozením dcery vaše záliba ve fotografování nebo to je náhoda?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Tak začala jsem fotografovat dceru samozřejmě jako první, ale taky jsem fotografovala kolegyně, jak se líčí v zákulisí a na jevišti a tak podobně, až jsem se vlastně propracovala k profesionálnímu digitálnímu fotoaparátu a náš soubor začal mít zájem o moje fotky a začali mně platit a šlo to dál a dál.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Tak to asi musí být výhoda.
Vladimír KROC, moderátor:
Beru zpět to skoro, vy jste profesionál fotograf.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Musí to být výhoda pro baletku, která fotí divadelní prostředí, prostředí, které je jí blízké, protože, kdyby Vláďa se svým digitálním fotoaparátem teď přišel třeba na baletní představení, tak by cvakal jen tak zbůhdarma, řeknuli to, kdežto vy už víte, kdy baletka vyskočí, kdy spadne, co je zajímavé vyfotit, kdy je zajímavé tu spoušť zmáčknout.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Já si myslím, že to určitě pomůže, ale jako není to vždycky takhle. Jsou fotografové, kteří nikdy netančili a vědí, kdy přesně ten fotoaparát stisknout.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
No, možná Vláďa má ten dar.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
No, zkuste to a uvidíte.
Vladimír KROC, moderátor:
Dobře, tak já přijdu a pak si o tom popovídáme.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Přijďte na masterclasses.
Vladimír KROC, moderátor:
Pochlub se taky nějakou svojí zájmovou činností, Naděždo.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
No, fotografování to není, to je tanec, to je tanec. Já třeba ráda chodím na plesy. Dario, kdy vy jste si byla naposledy zatančit na klasickém plese, takovou třeba polku nebo valčík?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Tak to už je strašně dávno teda, to bylo někdy před patnácti let, když mi bylo asi osmnáct vlastně tady v Praze nakonec.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Není na to čas?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Nemám na to čas. A hlavně v Londýně, tam se zas takovejch plesů tolik neděje.
Vladimír KROC, moderátor:
Odpusťte takovou hodně laickou otázku, co patří mezi nejnáročnější balety, je to Labutí jezero, Romeo a Julie?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Tak já si myslím v tom klasickým baletu asi to Labutí jezero, Šípková Růženka je těžká, Julie, to záleží na choreografovi, protože to jsou různý verze. A potom taky od choreografa William Forsythe, ten má hodně náročný balety, to je spíš taková neoklasika trošičku jako s modernou, ale s klasikou dohromady, kde vlastně se používají špičky a potom teď nedávno jsem dělala choreografii od Davida Darsona, to je taky neoklasika na špičkách. Je to strašně rychlý a hrozně těžký.
Vladimír KROC, moderátor:
Trénujete to doma třeba, já nevím, když mícháte vajíčka v kuchyni, tak stojíte na špičkách?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Ježíš, tak to určitě ne. Když jsem doma ...
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Myslíš, že primabalerína míchá vajíčka?
Vladimír KROC, moderátor:
Ne?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Myslíte, že já umím míchaný vajíčka?
Vladimír KROC, moderátor:
Já myslím, že jo.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
No, tak já moc vařit neumím, asi tak.
Vladimír KROC, moderátor:
Dobře. Tak, když děláte něco, já nevím, čtete noviny, tak přitom se asi nestojí na špičkách. Jak se díváte na moderní výrazový tanec a balet?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Tak mě zajímá balet, mě zajímá tanec, moderna, klasika, všechno, jsem teda především klasikářkou. Modernu teda jsem neměla moc šanci dělat. Teďka nevím, co bude vlastně budoucnost baletu, jestli to bude ten klasický tanec nebo ta moderna. To já vám určitě na tohle neodpovím.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Já jsem před pár měsíci byla v Praze na představení taneční skupiny kanadské choreografky Marie Chouinard, Symfonický orchestr Českého rozhlasu doprovodil její choreografii, ta se jmenovala Svěcení jara. Já si myslím, že tohle to taneční vystoupení označovali kritikové právem jako to nejlepší, co mohli letos Češi na festivalu Tanec Praha vidět, nenechaly si ho taky ujít stovky lidí. Nemá právě tahle forma tance lepší budoucnost než klasický balet, není to třeba lidem blíž?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Já vám opravdu nemohu na tohle odpovědět, já mám zkušenost z Anglie, že diváci chtějí klasický tanec. My, když jedeme třeba na zájezd, tak my vždycky musíme brát Labutí jezero, protože to se prodává nejlíp, protože to lidi chtěj vidět. A v Anglii moc moderna nejde.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Tančíte, staráte se o dceru, učíte na baletní škole, pořádáte mistrovské kurzy, fotíte. Dario, kde na to všechno berete čas?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
To by mě taky zajímalo. Vůbec nemám čas na sebe. I když teda večer se strašně ráda zamknu do koupelny a ta půlhodinka je moje, ale musím se tam opravdu zamknout.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Kdo se na vás dobývá?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
No, moje dcera a manžel, moje maminka.
Vladimír KROC, moderátor:
Je vám, my už jsme to na začátku řekli, tak snad to mohu říci, že je vám třicet šest let. Ten věk zatím ale nehraje roli, ono je to asi velmi individuální, jak dlouho člověk může zůstat na špičce téhle té scény, téhle profese?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Určitě je to individuální. U žen teda je to trošičku vyšší, kolem tý třicítky, pětatřicítky, u mužů je to kolem, já bych řekla, před třicítkou oni jsou na vrcholu, protože jim vlastně odejdou záda, protože zvedají vlastně ty těžký baletky nebo lehký baletky, je to hodně individuální.
Vladimír KROC, moderátor:
No, ale přece jenom musíte trošičku uvažovat o tom, tak vy máte pořád to fotografování, ale co bude potom, až odejdete ze scény? Mohla byste být třeba choreografkou?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Choreografkou teda já určitě ne, na to musí být talent a já teda na to určitě ten talent nemám, to už jsem zkoušela. Ale určitě teda budu učit balet, to mě strašně baví a já myslím, že budu i fotografovat, já myslím, že budu dělat všechno.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Anglický národní balet vydává každý rok svůj kalendář. Budou na něm i v roce 2008 snímky Darji Klimentové?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Příští rok jsem se teda rozhodla, že nebudu dělat kalendář. Dám si takový rok odpočinku, ale ten další rok zase bude.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
A co za tím vězí? Hodně práce s kalendářem?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Je s tím hodně práce. Také si to sama financuju a vlastně musím si to i sama prodávat a chci mít trošku odpočinku.
Vladimír KROC, moderátor:
Jak je na tom váš projekt nahých těl, která skáčou na posteli?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Tak pořád sbírám, sbírám, ještě to neskončilo.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Kolik jich máte?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Jé, z hlavy vám to neřeknu, ale hodně.
Vladimír KROC, moderátor:
A potom to vydáte knižně?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Ne, já bych potom chtěla udělat jednu velkou fotografii a vlastně dát všechny malinký nahý těla vedle sebe.
Vladimír KROC, moderátor:
Vy jste zkusila taky profesi modelky. Není to tak dávno, co jste pro Diora nafotila kolekci šatů a šperků. Povězte, jaký je to pocit, třeba Naďa by to ráda věděla, ...
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Já bych to rozhodně ráda věděla.
Vladimír KROC, moderátor:
... mít na sobě materiál, tuším, za několik milionů korun?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
No, tak to bylo úplně úžasný, hlavně ten náhrdelník se mi strašně líbil a prý jsem si ho nesměla vzít domů za to, že jsem tam fotila.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Měla jste u toho fotografování nějakou ochranku?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Měla, určitě. Asi tak dva metry ode mě stála, pořád tam stála.
Vladimír KROC, moderátor:
Aby jste neutekla. Dario, povězte, vy působíte trošku plaše, já jsem to řekl na začátku, jste začala litovat, že jste vůbec do živého vysílání přišla, doufám, že jsme rozptýlili vaše obavy. Přece jenom ale vypadá to, že ráda tančíte, ale nerada se ukazujete na veřejnosti. Jaké to pro vás bylo fotit reklamu, to je přece úplně zase odjinud?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
No, strašně, já se strašně cítím, když jsem před fotoaparátem. Já jsem radši za ním. Já nevím, jak to vlastně ti lidi kolem mě snesou, když já fotím je. Ale já jsem taková jako spíš taneční modelka, já bych jako taková ta klasická modelka určitě ne, že oni všichni chtěj, abych se tam točila, stoupala si na špičky, skákala, tak jo v tom jsem doma.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Vy říkáte, že bez foťáku už dneska prakticky nikam nevyjdete. Mimochodem máte ho v kabelce?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Nemám.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Tak to není zas až tak pravda.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Můj fotoaparát je těžký, takže ho nenosím každý den.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Jaká témata vás kromě skákajících nahých těl po postelích a baletního světa zajímají?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Mě ještě zajímají portréty, obličeje.
Vladimír KROC, moderátor:
Jak si je vybíráte, jak si vytipováváte modely?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Musí mě něčím zajmout, nemusí to být klasický krásky, ale můžou bejt klidně i ošklivý, můžou mít dlouhý nos.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Co my dva s Vláďou, měli bychom šanci?
Vladimír KROC, moderátor:
Už toho nech.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
To si povíme potom.
Vladimír KROC, moderátor:
Takže byste klidně mohla i do diplomacie, jak vás tak poslouchám. Co primabalerínu potěší po představení? Jsou to ty klasické květiny?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Tak květiny mám samozřejmě ráda, ale já myslím, že by mě asi víc potěšila masáž, jenomže maséři většinou nejsou k dostání někdy v jedenáct, ve dvanáct hodin.
Vladimír KROC, moderátor:
Jak to, že ne, já myslel, že Anglický národní balet má takový servis?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Podobný servis, máme ho celý den, ale takhle po představení ne.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Kdyby byl zrovna nejvíc potřeba.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Myslím, že to asi zavedu, až budu já šéfkou baletu.
Vladimír KROC, moderátor:
My jsme představili vašeho manžela, divadelního producenta. Proč se mu vlastně říká Muppet, proč má tuhle tu přezdívku?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Tak Muppet, to je jeho přezdívka. V Anglii šlo takový nějaký show v televizi, jmenovalo se to Muppet show a vlastně to byly loutky a tam byl takovej jeden jako charakter, bubeník nebo něco a on se mu prý strašně podobal, tak mu všichni začali říkat v divadle Muppet.
Vladimír KROC, moderátor:
A vy nemáte přezdívku?
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Já přezdívku nemám, ale když jsem se seznámila vlastně s mým manželem, tak on mi řekl Hi, Muppet. No, a já jsem si dva roky myslela, že to je jeho jméno. Až když mu někdo řekl "Ian", tak já jsem mu říkala: "Co mu říkáš Ian, když to vlastně není jeho jméno, jmenuje se Muppet."
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Tak pořád to bylo lepší, než kdybyste se to dozvěděla až při svatebním obřadu.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
No, nebo tak.
Vladimír KROC, moderátor:
My vám děkujeme za to, že jste přišla. Že to uteklo? My jsme vám říkali, že to bude hned pryč.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Docela to uteklo. No, ale myslím, že už asi nepřijdu.
Vladimír KROC, moderátor:
Dobrá. Takže díky, ať se vám daří a určitě někdy zase za mikrofonem na shledanou.
Daria KLIMENTOVÁ, primabalerína Anglického národního baletu:
Na shledanou.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
To byla primabalerína Daria Klimentová v pořadu Dva na jednoho. Na slyšenou.
Vladimír KROC, moderátor:
Děkujeme i vám, že Český rozhlas 1 Radiožurnál posloucháte. Doufáme, že u toho zůstane. Můžete nás najít i na webu www.rozhlas.cz v sekci Rádio na přání. Naděžda Hávová a Vladimír Kroc vám přejí pěkný den a ještě lepší poslech.
Naděžda HÁVOVÁ, moderátorka:
Na slyšenou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON I.T., s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.