Rozhovor s poslancem Janem Hamáčkem

Dobré odpoledne i od mikrofonu dnešních Dvaceti minut Radiožurnálu vás zdraví Martin Veselovský. Vyměnili jsme možnost jezdit za velkou louži bez víz za to, že odevzdáme v podstatě všechny své osobní a biometrické údaje bezpečnostnímu systému Spojených států amerických? Naštvali jsme si tím obchodem i své spojence v Evropské unii? A jak se vlastně máme dívat na dýchánky předsedy sociálních demokratů Paroubka s šéfem syrské strany Baas alAsadem, který je shodou okolností prezidentem státu figurujícího na seznamech sponzorů světového terorismu. Odpovědět zkusíme v příštích Dvaceti minutách s předsedou sněmovního zahraničního výboru a poslancem za ČSSD Janem Hamáčkem. Dobrý den, vítejte v rozhlase.

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Dobrý den.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jak důležité je podle vás, pane poslanče, mít bezvízový styk se Spojenými státy americkými?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Je to důležité. Já si myslím, že naši občané si zaslouží cestovat do Spojených států bez problémů, myslím si, že Česká republika ukázala, že je spolehlivým spojencem Spojených států, že nejsme bezpečnostním rizikem, a proto si myslím, že víza jsou zbytečná.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vidíte nějakou souvislost mezi naším současným, řekněme, finišováním jednání o případné americké základně radarové tady u nás a právě jednáním o bezvízovém styku?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
To spojení se tady nabízí, nicméně já si nemyslím, že je tam je nějaká přímá linka, spíše pokud jsme sledovali tu návštěvu pana předsedy vlády ve Washingtonu, tak můj dojem z toho byl ten, že vzhledem k tomu, že ještě není dojednáno zcela, nejsou zcela dojednány podmínky umístění radaru nebo obsahy těch smluv, tak možná to bylo důvodem, proč ta jednání o vízech byla urychlená, aby vůbec pan předseda vlády ve Washingtonu měl co podepsat nebo co prezentovat, jako závěry své návštěvy Spojených států. Takže toto spojení zde být může, ale nemyslím si, že se to dá interpretovat jako obchod "My vám radar, vy nám víza."

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A mimochodem, vy říkáte, že bychom si zasloužili mít se Spojenými státy americkými, nebo že bychom měli mít s nimi bezvízový styk, znamená to, že v současné době jsme vůči například starým členům Evropské unie, vyjma Řecka, v nějakém druhořadém postavení?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Zcela jistě, tam je disproporce, která je evidentní, protože občan České republiky musí zažádat o vízum, musí projít tou procedurou na americké ambasádě, zaplatit poplatek, zatímco občan Francie, Německa, Velké Británie, když se rozhodne, že se vydá na cestu do Spojených států, tak si prostě koupí letenku a letí.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jenom podotkněme, že ten bezvízový styk ještě, řekněme, ten celý proces není spuštěn, bylo zatím podepsáno takzvané memorandum o porozumění, ve kterém jsou specifikována nebo specifikovány, řekněme, dílčí kroky, které by měly vést potom k danému výsledku. Máte, pane poslanče Hamáčku, nějaký názor na to, proč ve stejné pozici, to znamená, po podpisu memoranda o porozumění o bezvízovém styku, není například Polsko, které by mělo být podle všech znaků také blízkým spojencem Spojených států amerických?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
První věc, která je asi potřeba říci, je to, že ani po podpisu memoranda a po zavedení těch právních předpisů, které z toho budou vyplývat, Česká republika nebude mít plný bezvízový styk se Spojenými státy, o tom se moc nemluví. Já, pokud to mohu interpretovat podle svého, tak tady se jedná o zjednodušení a zlevnění procedury, řekněme, a zavedení, zavedení nějakých elektronických víz, protože přeci jenom občané i poté, co to všechno bude platit, tak budou muset vyplňovat ty elektronické dotazníky a Spojené státy budou moci odmítnout vstup českým občanům na jejich území, což v současné době Francouzům, Němcům nebo Britům učinit nemohou, to znamená i poté, co toto všechno vyjde v platnost, pokud toto všechno vyjde v platnost, tak stále tam bude jistá disproporce mezi Českou republikou a řekněme starými členskými státy.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jenom, pardon, pojďme si to tedy ještě jednou ujasnit, protože memorandum o porozumění není nějak sice složitý dokument, visí na stránkách vládního webu, je možno tedy si ho přečíst, ale přesto zkuste interpretovat srozumitelně to, v jakém stavu by se nacházely vzájemné styky mezi Spojenými státy americkými a Českou republikou, co se případných víz týče poté, co by všechny ty právní předpisy byly spuštěny?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Mělo by to být tak, že občan České republiky, který se rozhodne cestovat do Spojených států, si na dané internetové adrese vyplní dotazník, jehož obsah je zatím neznámý, respektive není přesně specifikován, jaké údaje bude muset americké straně poskytnout, po vyplnění tohoto dotazníku jej odešle do centrály ve Spojených státech, tam proběhne porovnání údajů, které občan odevzdal s nějakými seznamy, které americká strana vede, a v případě, že nedojde, že ten systém jaksi neurčí, že český občan je rizikovým faktorem, tak by zpětně emailem mělo přijít potvrzení, že náš občan má povolenu cestu do Spojených států, proto říkám, že to není plný bezvízový styk, protože tam stále existuje možnost Spojených států tu cestu odmítnout, což u Francouzů, Němců, Britů, Španělů možné není, tam prostě odpadá tento elektronický dotazník, oni rovnou letí do Spojených států a absolvují pouze pohovor s imigračním úředníkem na letišti.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Který sice také může být ve skutečnosti poněkud nepříjemný, ale rozhodně to není ta elektronická komunikace?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Ale to čeká i Čechy, poté, co dostanou povolení, povolení k cestě, tak stejně ještě budou muset absolvovat ten pohovor u imigračního úředníka.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dobře. Nabízí se tedy otázka, jestli je to vůbec k něčemu, postoupit takový relativně malý krůček místo toho, abychom udělali ten krok k tomu stavu, jako mají například staré země Evropské unie?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Já si myslím, že každé zjednodušení té procedury je přímo sem a zcela jistě naši občané tuto věc uvítají, nicméně je asi potřeba se na to podívat z nějakého globálního pohledu a podívat se, jaké jsou ty celkové náklady, v uvozovkách, tohoto kroku, zda náhodou zavedení nebo pokročení v této oblasti nám nezkomplikuje situaci v nějakých jiných otázkách, řekněme, vztahy s našimi sousedy, vy jste zmínil Polsko, já si nemyslím, že tento jednostranný krok České republiky vzbudil v Polsku velké nadšení, ba naopak, předpokládám, že stejně tak nebylo ani v jiných zemích, které dnes mají se Spojenými státy vízovou povinnost, a to naše vyjednávání jednostranné se Spojenými státy do jisté míry mohlo zkomplikovat jejich pozici, protože i koneckonců předseda vlády Topolánek řekl, že ta naše smlouva nebo to naše memorandum a podmínky, které jsme dohodli, budou určující pro jakékoliv další státy, které by snad chtěly jít stejnou cestou, to znamená, my jsme tady jakoby něco dohodli za někoho jiného a oni se mohou cítit, že to bylo trošku o nich bez nich.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No, na druhou stranu pod memorandem o porozumění je podepsán ministr pro vnitřní bezpečnost Spojených států, je pod ním podepsán premiér České republiky a ministr vnitra České republiky, nejsou tam podepsáni Poláci ani Francouzi?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
To je samozřejmě pravda, ale ve chvíli, kdy máte nějakou skupinu států a jeden z té skupiny se jaksi utrhne a něco dohodne, tak samozřejmě to, co se dohodne, je do jisté míry určující i pro tu debatu s ostatními státy.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tomu rozumím, mám spíš namysli, jestli podle vašeho názoru, pane poslanče Hamáčku, ty podmínky, které dohodl náš tým, jsou příliš měkké, a proto mohou být ti ostatní, mohou se cítit, řekněme, v nevýhodě, anebo jestli je to opačně, jestli jsou naopak příliš tvrdé?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Tak já si myslím, že to memorandum je definováno dosti obecně, to znamená, tam bude hodně potřeba sledovat, jak se to memorandum bude reálně překlápět do zákonů vyhlášek a tam teprve se ukáže, zda jsme, zda naše vláda dohodla správně nebo ne, koneckonců pokud se i podíváte na vyjádření Evropské komise komisaře Frattiniho, on včera na tiskové konferenci řekl, že zatím Evropská komise nebude vůči České republice nějak postupovat právě proto, že ještě není zcela jasné, jaké ty podmínky přesně budou, nicméně, nicméně mám pocit, že ty státy jako je Polsko, Maďarsko, Slovensko a další, které jsou v té stejné skupině, se možná mohou cítit, že jsme jim trošku utekli a že jsme, pokud se nám to hodilo, tak jsme vyjednávali s nimi společně, dokonce jsme si najímali nějakou lobbyistickou agenturu ve Spojených státech, ale ve chvíli, kdy se České republice otevřela trošku ta mezera, tak Česká republika jí rychle proskočila a ty ostatní státy nechala za sebou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak se to nedělá?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Je to možné takto dělat, ale nemyslím si, že to přispívá k image České republiky jako spolehlivého partnera.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Říká zatím v těchto Dvaceti minutách Radiožurnálu Jan Hamáček, sociální demokrat, poslanec a předseda sněmovního zahraničního výboru. Evropští komisaři, například komisařka zodpovědná za zahraniční styky nebo komisař pro bezpečnost Frattini, mluví mimo jiné v souvislosti s českoamerickým memorandem o porozumění také o tom, že jsme tímto dvojstranným jednáním vstoupili do výsostných vod unijní politiky, že tato oblast spadá do toho, o co by se měla starat Evropská unie jako celek. Tak se vás ptám, pane poslanče, jestli existuje nějaký důvod, proč by o českoamerickém vízovém či bezvízovém styku měl vyjednávat někdo jiný než naši diplomaté, například evropská komisařka Benito Ferrerová?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
My jsme s naším vstupem do Evropské unie rozhodli jisté kompetence národního státu předat na evropskou úroveň v celé řadě oblastí. A vízová politika je jednou z oblastí, kde Evropská komise má svou kompetenci a kde platí právo společenství, to znamená, není možné, jaksi aby to naše vyjednávání šlo nad rámec, nad rámec práva Evropské unie ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A šlo?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
To je to, co právě bude Evropská komise zkoumat, a to je to, co se uvidí ve chvíli, kdy to memorandum bude rozpracováno do těch detailnějších legislativních dokumentů, ale třeba ta otázka výměny osobních údajů, to je věc, která je v kompetenci evropského společenství, celý ten systém toho elektronického povolování cesty a jeho vztah k vízové politice, to je také samozřejmě právo evropských společenství nebo v kompetenci evropských společenství, to znamená, já myslím, že v této chvíli asi se nedá čekat, že by bezprostředně komise reagovala, ale jak to řekl komisař Frattini, oni si vyhrazují právo tu celou věc přezkoumat a v případě, že by došlo ke konfliktu s právem Evropské unie, tak samozřejmě můžou nebo mohou konat.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dostali jsme se vašimi slovy, pane poslanče Hamáčku, k výměně oněch dat, to je to, co se kromě jiného také Evropské unii nelíbí, že jsme se v memorandu v podstatě zavázali v tom později nastoleném systému poskytovat výrazně větší objem dat osobních údajů, než je standardem v Evropské unii poskytování například Spojeným státům americkým, abych ocitoval právě z memoranda o porozumění, zavazuje se poskytovat mu informace umožňující určení totožnosti osob, které budou zahrnovat biografické a biometrické údaje a které budou použity při rozhodování za osoby hodlající cestovat do Spojených států, představují riziko pro zájmy Spojených států, biografické a biometrické údaje, co je možno si pod tím představit?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
To je právě, na tomto se ukazuje, jak složitý je to problém a že není možné tu celou věc uspěchat a že jakýkoliv spěch může být kontraproduktivní. Je potřeba jasně definovat, jaká data odejdou do Spojených států a hlavně, jak s těmi bude dále nakládáno, pokud si vzpomenete, Evropská unie dlouho vyjednávala se Spojenými státy o takzvané smlouvě PNR, to je smlouva o předávání osobních údajů pasažérů na leteckých linkách do Spojených států, jedna ta dohoda zhavarovala, bylo jisté provizorium, teď se podařilo vloni velmi komplikovaně dohodnout dohodu novou a pokud, pokud toto naše memorandum půjde ..., nebo výslech tohoto našeho memoranda půjde dál než je obsah třeba té smlouvy PNR, tak to může velmi zkomplikovat platnost samotné té smlouvy, protože Spojené státy mají právo tuto komplikovaně vyjednanou smlouvu vypovědět, pokud dojde k nějaké podstatné změně podmínek, což by toto memorandum v případě, že by těch dat bylo víc než ta smlouva určuje, tak bylo, to znamená, tím chci jenom ilustrovat, že to není jednoduchý problém, je to problém, ve kterém se, ve kterém se angažují všechny státy Unie, Evropská komise dlouho a jakékoliv urychlené a unáhlené jednání může být spíše komplikací.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A teď spíše k podstatě věci, jestli vůbec stojí Čechům, anebo nakonec komukoliv z Evropské unie, ale bavme se teď o Češích, poskytovat relativně velké množství osobních údajů, které v podstatě v takovém objemu a v takové komplexnosti naráz neposkytují téměř nikde a nikomu za to, že budou moci vycestovat do Spojených států amerických?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
To je ta otázka a ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Teď si jí, teď si jí zkusme zodpovědět?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Ano, já si myslím, že samozřejmě asi se shodneme, že cestovat do Spojených států a jaksi výměna, vzájemná výměna cestujících je v zájmu jak Evropské unie, tak Spojených států, to za prvé. Za druhé, nicméně i na tomto se ukazuje, že je daleko lepší postupovat koordinovaně, protože i to dojednávání té smlouvy PNR ukázalo, že ve chvíli, kdy Evropská unie má jednotnou pozici, tak je schopná čelit těm, podle mého názoru občas přehnaným požadavkům Spojených států na množství dat a na typ těch dat, to znamená, ve chvíli, kdy by se podařilo udržet jednotnou pozici Unie v této věci, tak věřím, že bychom dokázali ten objem dát a druhy těch dat snížit na, podle mého názoru, na přijatelné minimum. Otázka je, co se stane ve chvíli, kdy Evropská unie již nemůže tvrdit, že má jednotný postoj, protože jeden z členských států si separátně vyjednal se Spojenými státy podmínky jiné, to samozřejmě tu celou pozici oslabuje a otázka je, zdali by náhodou jsme chvilku, kdybychom počkali a jaksi zase neutrhli se z toho hlavního, z hlavního bloku, tak možná by bychom vyjednali, nebo možná by Evropská unie společně vyjednala podmínky, které jsou pro nás přijatelnější.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A pak se samozřejmě naskýtá ještě jedna otázka, možná bude znít až absurdně, ale přesto, neměla by ta výměna dat biografických a biometrických údajů být reciproční?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Samozřejmě a pokud se nepletu, to memorandum s tím počítá a počítá s tím i Evropská unie, asi není možné si představit, a je to hlavně jeden ze silných argumentů do vyjednávání mezi Evropou a Spojenými státy, že není přece možné, abychom pouze jednostranně předávali citlivá data našich občanů do Spojených států a současně si nevyhradili možnost stejné, stejné podmínky klást americkým turistům, kteří cestují do Evropské unie.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Máte nějaké výhrady proti tomu, co se také objevilo v memorandu o porozumění o bezvízovém styku, že by se na některých vybraných spojích měli objevit američtí letečtí maršálové?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Podle mých informací toto se týká zatím amerických linek, to znamená američtí bezpečnostní pracovníci by měli operovat na amerických linkách, což, pokud se nepletu, v této chvíli je jenom jedna linka, která léta, společnost Delta léta z Prahy do Atlanty, to znamená, pokud je to v americkém letadle, pokud cestující vědí, že na tomto letu může cestovat ozbrojená ostraha, tak s tím nemám zásadní problém. Otázka je, jak to bude v případě letů Českých aerolinií, tam podle mých informací by neměli létat američtí bezpečnostní pracovníci, ale v případě potřeby by měli zajišťovat čeští, čeští občané nebo české bezpečnostní orgány.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak říká zatím v těchto Dvaceti minutách Radiožurnálu Jan Hamáček, poslanec za ČSSD a předseda sněmovního zahraničního výboru. Pojďme, pane předsedo, ještě k dalšímu tématu tohoto týdne, které možná bude mít ještě nějakou dohru, protože váš stranický předseda Jiří Paroubek společně s Lubomírem Zaorálkem se vracejí, pokud se nepletu, v průběhu dneška ze syrské návštěvy, protože navštívili Sýrii a jak napsala arabská agentura SANA a jak nakonec informovali i samotní sociální demokraté, Jiří Paroubek se setkal také s hlavou syrské strany Baas a prezidentem Bašárem alAsadem, a to za účelem, teď cituji, posílení a rozvíjení vztahů mezi stranami Baas a ČSSD, to je citace z arabské agentury SANA. Připomeňme, že Sýrie je podporovatelem hnutí Hizballáh, stála za vraždou libanonského expremiéra Harírího, od roku 79 je Sýrie celkem pravidelně na Black listech amerického ministerstva zahraničí coby sponzor světového terorismu. Tak se ptám, je správné, aby šéf nejsilnější opoziční strany navštívil šéfa této strany?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Podívejte se, já zastávám názor, že s režimy obdobného ražení, jako je režim v Sýrii, je potřeba vést dialog, není asi možné takovéto režimy izolovat, pokud se podíváme na třeba kubánskou zkušenost, tak izolace embargo blokády, to většinou vede k zabetonování toho režimu a zabraňuje to, zabraňuje to demokratickým změnám, to znamená, já jsem pro to, aby se jednalo de facto se všemi režimy, samozřejmě otázka je, jak k těm jednáním přistoupit a co mít na seznamu projednání a jsem přesvědčen, že při každém jednání s takovýmito státy je potřeba apelovat na, na demokratizaci, na otázku lidských práv. V případě Sýrie je potřeba zdůraznit, že řada opozičních politiků je ve vězení, jsou perzekuováni a je potřeba apelovat na syrské vedení, aby tyto lidi, aby tyto lidi propustilo, aby se k nim chovalo tak, jak si to představujeme my.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A to byl ten účel, proč tam Jiří Paroubek jel?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Já neříkám, že to byl ten účel, já říkám, že pokud se na takovou tu cestu jede, tak toto musí být součástí, součástí té agendy a podle mých informací předseda Paroubek požádal prezidenta Asada, aby propustil Riyada Saifa, který je tím jaksi nejznámějším politickým vězněm v Sýrii, to znamená, takto je potřeba k těm jednáním přistupovat.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já to ještě posunu, s dovolením o kousek dál, protože samozřejmě si myslím, i posluchači Českého rozhlasu pamatují, že vy jste byl iniciátorem té návštěvy íránských poslanců tady u nás v parlamentu České republiky, na druhou stranu při všem jaksi souhlasném stanovisku s tím, že je potřeba rozvíjet dialog například i s Íránem, tak tehdy jste nemluvili o žádném, o žádném, řekněme, spojenectví a prohlubování přátelství a tak dále, to prostě byla, jak jsem si všiml, informační schůzka, informativní, to byl moment toho ...

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
To byla meziparlamentní, standardní meziparlamentní výměna názorů, vy jste tady citoval z tiskové agentury SANA, zase pokud se jezdí do takovýchto destinací, tak je potřeba brát s rezervou interpretaci místních médií a místních agentur, které jsou většinou jaksi kontrolovány tou, tou vládní mocí. Já bych měl velké výhrady k jakékoliv spolupráci mezi sociální demokracií a stranou Baas, já se ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Takto to není?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Takto to, já předpokládám, že to tak není, protože já si tu spolupráci nedokážu představit, ta východiska jsou, jsou zcela odlišná, naše hodnotové žebříčky jsou asi odlišné od hodnotových žebříčků členů strany Baas, to znamená, pokud se mluví o spolupráci, tak já si dokážu představit výměnu názorů na řešení blízkovýchodního konfliktu, dokážu si představit debatu o otevřených otázkách mezi Českou republikou a Sýrií, dokážu si představit debatu o ekonomické spolupráci, ale spolupráce mezi stranami ČSSD a Baas je podle mého názoru nemožná.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A teď ta otázka, která taky tak různě putuje po médiích a která rozhodně je zajímavá. Kdo celou tu cestu platil?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Podle mých informací tak, jak jsem byl informován ze sekretariátu sociální demokracie, tak veškeré náklady na jaksi pobyt v Sýrii hradila syrská strana a tu cestu nebo náklady na cestu platila Českostředoasijská obchodní komora. Já o tom žádné další informace nemám, tudíž nevím, co vedlo Českostředoasijskou komoru k tomu, že se rozhodla podílet se na financování této cesty ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak je to Českostředoasijská obchodní komora, takže pravděpodobně tam byly nějaké obchodní kontakty, spíš mi jde o ten moment, jestli by prostě česká sociální demokracie si měla nechat ..., pro své čelné představitele nechat takovou cestu zaplatit?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Můj osobní názor je, že rozpočet sociální demokracie by unesl letenky Praha Damašek a možná by to bylo jednodušší.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A vystačilo by to i na nějaké jídlo tam v hotelu?

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Tak zase na druhou stranu většinou ustálenou praxí je, že pokud někdo pozve, tak hradí náklady, jaksi které vzniknou v průběhu toho pobytu, to dělá i český parlament, to dělá i česká sociální demokracie, pokud někoho k nám pozveme, tudíž já bych neviděl problém jaksi v tom, že syrská strana se rozhodla uhradit nějaké náklady na ubytování či dopravu po místě, to je důkaz jaksi dobrého hostitele, co se týká té dopravy, myslím ..., a opakuji, že můj osobní názor je, že sociální demokracie by to unesla.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jan Hamáček, poslanec za ČSSD a předseda sněmovního zahraničního výboru, byl hostem dnešních Dvaceti minut, hovořili jsme zejména o syrské návštěvě Jiřího Paroubka, Lubomíra Zaorálka a také o memorandu o porozumění o bezvízovém styku mezi Spojenými státy americkými a Českou republikou. Děkuji za váš čas a na shledanou.

Jan HAMÁČEK, předseda sněmovního zahraničního výboru, poslanec za ČSSD:
Na shledanou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
U mikrofonu byl také Martin Veselovský, přeji vám příjemný večer strávený s Českým rozhlasem 1 Radiožurnálem.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: mav
Spustit audio