Rozhovor s Jaroslavem Benglem o práci v curyšském vývojovém centru vyhledávače Google, uživatelích na prvním místě zájmu, rozdílech od Microsoftu, nadšení pracovníků, pomoci robotů, technologickém vývoji i o ochraně dat

Koho na webu nevyhledá Google jakoby nebyl. Asi tak by se s trochou dobré vůle dala parafrázovat pozice nejsilnějšího internetového vyhledávače na světě. Přes Google je realizováno téměř padesát procent světového vyhledávání a sloveso googlovat ve smyslu hledat na Internetu se objevilo v oxfordském anglickém slovníku. Společnost Google sídlí v počítačové mekce Silicon Valley a po světě má rozhozená vývojová centra. Jedno z nich je ve švýcarském Curychu. A právě to bude důležité pro dnešních dvacet minut. U jejich poslechu vás vítá Martin Veselovský. Dobrý den. V onom curyšském vývojovém centru Google pracuje od loňského podzimu Čech Jaroslav Bengl. Dobrý den, vítejte v rozhlase.

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Dobrý den.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Já jenom dodám, že jste také pracoval pro Microsoft nebo pro český portál Atlas a v Googlu máte na starosti vývoj mapového serveru a konkrétně mapy oblasti České republiky a Slovenska. Je to tak úplně správně?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Částečně ...

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
A k tomu ještě?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
A k tomu ještě mám na starosti hledání na mapách pro celý svět, to znamená nejenom v Čechách, ale i ve Francii, v Itálii a ve všech ostatních zemích.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Čím to je podle vašeho názoru, že Google na rozdíl třeba od Microsoftu je vnímán i tou samotnou počítačovou komunitou úplně jinak. Microsoft je tím ďáblem. Google, nakonec i když to vezmeme podle hodnoty samotné té značky, která prostě, pokud se nepletu, v minulém roce zvítězila v hodnotách značek, tak je vnímám úplně jinak?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Já si myslím, že to je tím, že ve firmě se opravdu dává na první místo to, jak si to užije uživatel, jo, to znamená, uživatel je úplně na prvním místě, nejsou na prvním místě peníze, a to je docela velký rozdíl v tom, jak se potom ty produkty vytváří, takže třeba v první fázi se vytvoří, řekne se, uděláme produkt a tak, aby se to líbilo uživatelům, aby to měli rádi, aby to pro ně bylo co nejlepší a vůbec se neřeší, jak to bude vydělávat peníze. A čeká se, že časem, když to ti uživatelé budou mít rádi, tak třeba v horizontu několik let se nějaký nápad, jak tam ty peníze vydělat, najde, ale není to primární věc, nedělá se to primárně z toho, jak na tom vydělá.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Kdybych se na to podíval striktně z právnickýho hlediska, tak přece v obchodním zákoníku ta klauzule je plus minus stejná ve všech zemích světa, je napsáno, že management dané firmy by měl se chovat k firmě jako dobrý hospodář, to znamená, generovat mimo jiné pro své akcionáře zisk.

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
To je hezky řečeno. To samozřejmě je, firma se chová ekonomicky, jo, má nějaký výnosy, má nějaký náklady ...

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Není to bezbřehý altruismus.

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Ne, určitě ne, ale je to udělaný tak, že vlastně ti lidi, kteří třeba, když dělám produkt manažera, tak to třeba na starosti, opravdu přemýšlet nad tím, jak udělat ten produkt co nejlepší a co všechno k tomu potřebuju, prostě si k tomu potřebujeme koupit nějaká data, nebo že si musíme hodně ještě prozkoumat nějakou oblast a přijít na to, jak lidi třeba v Čechách píšou adresy, to bylo docela jednoduchý, když člověk pochází z Čech, ale opravdu ty produkty potom vydělají peníze. Vemte si, že třeba to vyhledávání trvalo Googlu několik let, než přišli na nápad, jak přidat reklamy do dohledání tak, aby to pro uživatele nebylo obtěžující. A prostě několik let se čekalo, než se na ten model přišlo.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Což mimo jiné, ve chvíli, kdy jste teď mluvil celou dobu o Googlu a vzhledem k mé úvodní otázce znamená, že u Microsoftu jdou jenom po prachách?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
To nemůžu takhle říct. Když jsem pracoval v Microsoftu, tak musím říct, že to byla nádherná zkušenost, bylo to perfektní období, určitě, ale samozřejmě asi je ten rozdíl bude, Microsoft je víc obchodně orientovaná firma než Google.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
A ve chvíli, kdy, protože vy jste, pokud se úplně nepletu, pro Microsoft pracoval v devadesátých letech.

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Ano.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Ve chvíli, kdy se firmy z nějaké, řekněme, střední pozice, relativně střední velikosti prostě přesunou potom do opravdu první ligy nebo extraligy, kdy ta firma je opravdu velká, je to nadnárodní firma v planetárním slova smyslu, tak nemění se například i Google s tím?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Právě v Googlu se snažili vytvořit to prostředí tak, aby i s tím růstem se to nezměnilo v tu velikou korporaci tak, jak by jí člověk znal, protože jinak většinou opravdu ta firma je úžasná, úžasná. A když překročí nějakou hranici ...

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Tak je to v háji.

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Vy jste to řekl takhle, ale tady se vlastně věří, v Googlu se věří hodně na malý týmy. A na to, že byla vlastně i ta kreativita a ty věci, nápady a všechno mělo přicházet zespoda nahoru, že to není, že ti lidi nahoře řídí firmu a striktně řeknou, teď v Čechách a nám přijde plán, teď v Čechách budete dělat tohle a tohle, to je čistě opravdu na nás, co bychom chtěli udělat. A je to třeba udělaný tak, že když tým naroste už do nějaký velikosti, tak se rozdělí, jo, aby prostě nevznikly všechny ty procesy a organizační věci, protože se věří tomu, že efektivní tým může být třeba do deseti lidí. A jakmile by už bylo v týmu i vývojářském třeba třicet, čtyřicet lidí, tak ta práce s tím organizovat ten tým a už prostě limituje kreativitu těch lidí.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
A ve chvíli tedy, kdy existuje z vašeho pohledu nějaké kritické množství jako lidí, kteří potom dohromady už nevytvářejí tak velký, řekněme, progresi, jak by mohli a tak dobře se nepodílí na vývoji, tak nevytváří to potom jako příliš mnoho pater té hierarchie?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Tohle je, vlastně Google je neuvěřitelně, dalo by se říct, placatá firma, jo, to znamená, že, já nevím, kdyby se to vzalo, tak objemově k tomu nejvyššímu vedení jsou tři úrovně.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Aha.

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
To znamená, že to není, jo, je to vlastně tím, že každý ten tým má třeba zodpovědnost za nějakou věc. A pokud ten náš tým, který má na starosti to hledání na mapách v Curychu, tak vlastně nikdo jiný už to neřeší, to znamená, že není ještě nad náma někdo, kdo kontroluje, jestli my to děláme dobře a nad ním někdo, kdo kontroluje, jestli to dělají dobře v týhle oblasti, v týhle oblasti, opravdu my máme na starosti hledání, hledání na mapách, a to, jak si to uděláme, který země uděláme, v jakým pořadí, je prostě čistě naše rozhodnutí.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Když už tedy mluvíme o placatosti té firmy, která, která samozřejmě, co se týče řídící hierarchie, tak viděl vy jste se například se zakladateli Googlu se Sergeyem Brinem a Larry Pagem někdy?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Viděl, no.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Jaký to je setkání s takovými lidmi, oni jsou přece svého způsobu legendy v IT oblasti?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Ne, musím říct, že to setkání bylo neuvěřitelně zajímavý, protože jsme si povídali o Čechách?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
O tom, co bychom v Čechách chtěli dělat, oni byli strašně, dalo by se říct, zvídaví, že se hodně zajímali, co se tam děje, jak to vypadá. A oni prostě, když přijdete třeba s nápadem, tak každý člověk si může domluvit vlastně nějaký čas a sednout si s nima a říct, hele, já bych chtěl dělat v tom produktu tohle a tohle, co si o tom myslíte. Já jenom umožním se s nima potkat na týhle úrovni. Navíc já každý týden, vlastně na konci pracovního týdne ve firmě je taková malá oslava, že skončil týden a je pátek, a to má v tý naší centrále vždycky jeden z nich aspoň je tam osobně přítomný a odpovídá lidem na všechny otázky, který mají, to znamená, může přijít kdokoliv a kdykoliv se ho prostě zeptat a jako dávají někteří docela těžký otázky, jo, prostě jako ta otevřenost v tý firmě je neuvěřitelná, to znamená, na nějakou hierarchii se tam nehraje. Tam to, co je důležitý, jaký máte názor a jestli jste schopni ten svůj názor nějakým způsobem podpořit. A je jedno, kdo potom s tím názorem přišel nebo nápadem. Já třeba jako produkt manažer vlastně nemůžu lidem přikázat, aby něco dělali, jo, tímhle způsobem tam firma nevstupuje ...

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Musíte přesvědčit, aby to dělali.

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Já je musím přesvědčit a vysvětlit, já vím, že to zní bláznivě, ale díky tomu ...

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Já to zkusím navrhnout tady v rozhlase.

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Ne, jako můžete to fungovat za předpokladu, že najdete lidi, který tu práci mají hodně rádi, jo, že vlastně tam třeba neexistují ...

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Jenom, pardon, co je tedy motorem, protože když to vezmeme úplně rigidně, tak jakékoliv prostě firmy, která by měla vytvářet nějaký, ať už produkt, anebo vysílání v případě Českého rozhlasu, tak prostě jsou dané pozice, jsou dané úkoly na základě podepsané smlouvy a tím je to dáno, tak co je tím motorem u vás?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Já bych řekl, že hodně nadšení lidí, je to možná zvláštní, ale v principu Google si vždycky snaží najít lidi, který to, co po nich bude chtít, budou mít rádi a budou to dělat rádi. Tím pádem, když budete dělat věc, kterou máte rád, tak nemusíte nad sebou mít někoho, kdo vás bude kontrolovat. A opravdu tady prostě, když vám řeknu, že se lidi stanovujou svoje cíle, čeho dosáhnou sami a sami se potom jako oznámkují, jak dopadli prostě, tak asi máte představu, jak to funguje. Já jsem na začátku říkal, aha, opravdu a může to fungovat, vždyť to bude totální chaos. A samozřejmě částečně to chaos, jako to se musí nechat, že prostě, jestli člověk přijde, kdyby člověk přišel třeba s nějakým totálně striktně organizovaný firmy od shora dolů, o reporty a všechno, tak by bylo možná nešťastnej, jo, ale pokud člověk chce prostě programovat, chce vytvářet software, chce k tomu mít jako výborný podmínky, tak v tý firmě se najde.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Jen podotýkám, že posloucháte dnešních Dvacet minut Radiožurnálu a mým dnešním hostem je Jaroslav Bengl, jeden z Čechů v curyšském vývojovém centru společnosti Google. Ještě se vraťme k tomu, co úplně přesně pro Google děláte?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Tak oficiálně jsem produkt manažer, a to znamená, mám na starosti, co ten produkt by měl umět, jaký by měl mít vlastnosti, v jakých krocích budeme postupovat, vlastně když se potom třeba nějaký produkt uvádí, tak mám na starosti to jeho spuštění, to znamená komunikaci s marketingovým oddělením, s právním oddělení a prostě zajistit, aby ten produkt se spustil. A v principu sedím vlastně každý den s inženýrama, softwarovýma lidma, který prostě píšou software. A sedneme si, domluvíme se na tom, co bychom měli vytvářet, proč. A musím zajistit, že má ten produkt nějaký směr, nějakou vizi, nějakou představu, kam bychom chtěli dojít.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
V mapě na Googlu jsou svým způsobem fenoménem, ještě tím spíš, že tam je taková ta poboční, alespoň tedy z mého pohledu, teď nevím, jak to máte vystrukturováno, poboční aplikaci Google Erst, to znamená, ty satelitní mapy celé země. Mimochodem, jak to je s tím, že při spuštění této aplikace se říkalo o tom, že například Indové protestovali, že tam byly nafoceny ze satelitu jejich vojenské základny a hozeny na web a že jim se to nelíbí. Jsou tam slepá místa regulérně nebo upravená, která prostě by neměla být ukázána celosvětové veřejnosti?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Já myslím, že tady při tom mapování celého světa vždycky narazíte, vždycky se objeví někde místo na světě, který někomu se líbí, že tam není, jo, prostě já myslím, že, teďko nedávno jsme měli třeba problém v Americe, máme jako vlastnost na mapách, že vám to ukazuje přímo, jak vypadají konkrétní ulice, že auto projede a prostě ukáže vlastně všechny ty fasády. A vy se můžete podívat na kteroukoliv ulici a zjistíte, jak tam vypadají ty domy a pro orientaci a pro použití těch map je to úžasný. A stalo se, že prostě auta jely kolem vojenský základny, jo, prostě byl z toho velkej průšvih a musely se samozřejmě ty data v tom okamžiku stáhnout, že samozřejmě, pokud někde se objeví, že to je prostě citlivý, tak se asi ta místa upraví, ale na druhou stranu, když se podíváte, tak na třeba na Googlu zprávy lidi sledujou, kde jsou nějaký zvláštní místa, snaží se dohledat ty základny UFO a prostě ...

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Tak i já jsem se díval na éry a fifty one.

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Jo, že těch míst zajímavých je tam docela hodně, no.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
A zpátky k vývoji. Může být, i přesto všechno, co jste říkal o struktuře společnosti Google, tak může být tak velká, tak rozsáhlá firma, může se držet na špičce vývoje, může být prostě tím, co za normálních okolností splňují malé firmy, které jsou prostě nabité nápady, mají ořezané veškeré ty divize, protože je prostě nemají a jedou jenom ten vývoj?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Tohle je zrovna věc, která samozřejmě pro to vedení je jedna z věcí, na který se soustředí. Jak zachovat stále zvětšující se produkci nebo to, co říkáte, aby byla kreativní, to, aby měla nápady. A vlastně jediný způsob, na který se přišlo, jak by to šlo udělat, je prostě, představte si to, opravdu jako velký organismus, který je udělaný z malých buněk a každá ta buňka žije sama o sobě, má ty svoje nápady a prostě snaží se přijít na to co nejvíc podporovat tu kreativitu lidí. Jo, třeba, to, co je slavný a o čem se hodně často mluví, je, že třeba lidi mají v Googlu možnost dvacet procent svýho času věnovat svým vlastním nápadům, jo, to znamená, že si může, já jsem třeba teďko mluvil s kolegou, který tři roky na žádným takovýmhle projektu nepracoval, na nějakým svým, a teď si vybere půl roku, a půl roku se bude věnovat projektu, o kterým si přál jako, který by si chtěl sám udělat ...

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Jako v rámci Googlu?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Ano, ty projekty jsou v rámci Googlu, ale třeba, já nevím, kdybych třeba řekl, já mám rád fotografii a teď pracuju na mapách a na věcech v Český republice a prostě po několika letech si řeknu, hm, a teď bych se chtěl věnovat tý fotografii, tak řeknu prostě a teď několik měsíců prostě nerušeně vymyslím nějakej zajímavej fotografickej projekt, jo, prostě každej člověk třeba může posílat nápady, který má, prostě posílat je ostatním, co si o tom myslí, prostě nikdo jim vlastně, snaží se odstranit všechny možný bariéry k tomu, aby nápady nezanikaly, jo, prostě ...

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Já nevím, a vy jste určitě ten seriál viděl, ale teď v České televizi, na ČT 2, tuším, asi měsíc ten kultovní seriál IT Crowd.

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Neviděl.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Neviděl jste ho.

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Neviděl, neviděl, slyšel jsem o něm, ale neviděl.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
No, samozřejmě ten seriál jenom podporuje takovou představu lidí, kteří počítače jenom užívají, o tom, že lidé z IT oblasti jsou totální excentrici, kteří se právě zahrnují navzájem emaily s naprosto fantaskními nápady, jak propojit celý svět ještě lépe než je propojen, tak takhle zhruba to vypadá?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Ne, jako je fakt, že ty lidi, s kterýma se potkáte, tak to je jako neuvěřitelný, jo, že prostě, já třeba pracuju v jednom týmu a tam mám prostě několik lidí, kteří mají doktorantský tituly prostě z oblasti počítačového vidění /nesrozumitelné/. A vlastně, když tam přijdu a s tím týmem pracuju a vidím třeba nástěnku, tak já těm vzorcům vůbec nerozumím, jo, prostě oni si pošlou, hele, četl si tohle na Internetu, podívej se na tuhle tézi, kterou někdo napsal, a pošlou samý matematický vzorce, jako člověk si někdy připadá trochu taky jako Alenka v říši divů.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
A když už jsme u toho, čemu, čemu normální lidé tak úplně nerozumí, nikdy zhruba před měsícem se v českých agenturách objevila zpráva, že by snad vyhledávací robot Googlu měl prohledávat něco v oblasti Internetu, kterým se říkám Deep web. Co to je?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Můžu to v krátkosti vysvětlit. Standardně ty, že prostě existuje něco, čemu se říká robot nebo croler, prostě který prochází ten Internet, začne na jedný stránce a každý odkaz, který na tý stránce najde, tak na něj klikne a jde se podívat, co je na tý další stránce, protože to je vlastně jeden z mála způsobů, jak může celý ten Internet projít. Bohužel, představte si, že třeba někdo udělá stránku, kde místo toho, aby byly odkazy, jo, tak je dole malý políčko, vyplňte která země, nebo která část webu vás zajímá, je to třeba mezinárodní firma a místo čtyř odkazů Čechy, Spojený království, Francie, tak tam mají formulář, který když vyplníte, tak vás to na tu stránku přivede. A tyhle věci byly standardní pro všechny ty roboty, i pro toho našeho robota tabu, protože on vlastně nevěděl, co by tam měl napsat, jako jak by měl pokročit dál. No, a přišlo se na to, že mnohokrát za těmahle věcma je schovaný ten Deep web, že tam jsou prostě ještě spousty stránek, který vlastně, o kterých i ten pro vyhledávač neví.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
A to nejsou stránky, řekněme, úmyslně utajené, kam se normální uživatel nedostane, ale to jsou prostě stránky, na které akorát vyhledávací robot nedosáhne?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Ano, který jsou udělaný vlastně z hlediska použitelnosti špatně. A takže vlastně ta změna, která je dovedla k tomu, tak samozřejmě to ..., nejde, že by ten robot vymýšlel, co tam napíše, ale když tam třeba bude jednoduchý takový to vybírací políčko, jo, kde bude seznam zemí a vedle toho tlačítka běž tam, jo, tak on zkusí jednu, cvakne a uvidí, co tam najde, zkusí druhou, cvakne a vlastně jakoby simuluje pohyb toho uživatele, jestli tam nějaký informace, který by bylo zajímavý zindexovat, nenajde.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu, posloucháte Český rozhlas 1, mým dnešním hostem je Jaroslav Bengl z curyšského vývojového centra společnosti Google. Jak máte pro sebe vyřešenu tu otázku, která možná teď s blížící se olympiádou v Pekingu ještě znovu bude vylézat na povrch a to je vstup Googlu na čínský trh a ten, řekněme, určitý obchodní výměnný krok, který se dá zjednodušeně nazvat, vy budete tedy Googlu blokovat, ty stránky, které my chceme, na té druhé straně čínské úřady povolí Googlu vstup do čínského prostoru?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Já si myslím, že tohle je otázka, na kterou, na kterou je těžký odpovědět, to si asi umíte představit.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Určitě.

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Mohl bych říct svůj soukromý názor, ale co se týká toho, tak je samozřejmě záležitost, co je pro ty lidi lepší, jestli nemít vůbec dostupný ty služby, jo, jestli se k nim vůbec nedostat a nemít možnost vůbec cokoliv dohledat, nemít možnost dohledat ani informace, třeba o klasických věcech, nejenom o těch politických věcech a ty, který jsou tabu, jestli prostě tuhle oblast úplně odepsat, anebo prostě, zda některý ty pravidla, pravidla respektovat a prostě, já myslím, že to bylo jedno z nejproblematičtějších rozhodnutí, jestli do toho jít nebo nejít. A třeba z toho důvodu zachování jako soukromí lidí, tak my třeba v Číně nenabízíme emaily, jo, to je třeba jedna věc, protože ...

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Protože byste nedosáhli na to, kdo je bude kontrolovat?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Ne, protože kdyby nás třeba potom někdo asi požádal ze zákona, z justice, že prostě dle platných právních předpisů musíte poskytnout obsah prostě daný schránky, kterou někdo něco, tak bychom prostě soukromí těch uživatelů nemohli ohlídat.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Mimochodem, já teď tu otázku kladu s tím vším vědomím, že i té plochy hierarchii nejste na místě, kdybyste za toto zrovna na co se zeptám, mohl odpovídat, ale přesto se zeptám, není tady v tuto chvíli nikdo jiný z Googlu, společnost Google vzhledem k tomu, jaké služby nabízí, shromažďuje opravdu extrémní množství personálních osobních údajů, se kterými nějakým způsobem nakládá, tak bych si dokázal představit, že by nějaká vláda podpořená nějakou vládní agenturou třeba, nebo se zpravodajskou službou, moc chtěla nahlédnout. Jak se s tímto nakládá?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Musím říct, že všechny ty privátní informace jsou tak, tak dobře hlídaný, protože přesně Google si uvědomí toho, že kdyby došlo k průniku, prostě k těmhle informacím, tak vlastně celá ta firma byla ohrožená, jo, kdyby se prostě bylo možný dostat k tomu, co jste hledal, jo, prostě tak by to prostě ohrozilo úplně celou tu firmu, to znamená, dostat se k těmhle informacím jako na úrovni člověka je prakticky nemožný ...

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
To je, co se týče technického ...

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Co se týká technickýho, i co se týká toho, že prostě zjistíte, že třeba u nás opravdu to jsou, to je nejpřísněji střežená věc, prostě dostat se k nějakým informacím je jako z hlediska konkrétního uživatele prakticky nemožný, ale když, prostě když se ptáte, tak samozřejmě Google má svoje vlastní data, centra, to prostě, a žádný kabely, který by tam byly infiltrovaný, tak tam samozřejmě nemáme. A jinak, když si uvědomíte, ale jak je Internet postavený, že vlastně /nesrozumitelné/ informací, to, že my to hlídáme jako oko v hlavě, prostě střežíme tady s tím, aby prostě ty data nemohly nikam uniknout a prostě myslím si, že jsou hlídaný způsobem stejný, asi jako jsou hlídaný peníze na bankovních účtech, tak si ale představte, že potom to probíhá normálním kabelem, běží to dál, na tý cestě mezi tím naším serverem a tím počítačem toho uživatele, je prostě spousta míst, kde prostě by se ty informace teoreticky dalo odchytit, proto třeba poštu a všechny tyhle věci můžete taky používat přes ty bezpečný protokoly, jo, aby prostě vám neutekly, ale spousta uživatelů na Internetu prostě netuší, že když pošlou email jako takový, tak vlastně jde jako čistý text napříč celým Internetem.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Což mi připomíná slova jednoho z bývalých náčelníků vojenské zpravodajské služby, tady v Čechách, který onehdy v Radiofóru s takovým jako lehkým údivem říkal, no, jo, ale to si musí lidi uvědomovat, že telefonovat mobilním telefonem je jako řvát to z okna.

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Já myslím, že, jsou věci prostě, samozřejmě pokud člověk na Internetu něco napíše a pak se diví, že to někdo našel, tak jako je to ale, dá se i u toho emailu, dá se udělat bezpečný email, jo, ale já myslím, že to je stejný, jako když někdo pošle pohled, právě, že se to dá k tomu srovnat, jo, prostě pošťák si ho může přečíst, je to chráněný zákonem, prostě nikdo by to číst neměl, ale ...

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Tak a poslední otázka dnešních Dvaceti minut Radiožurnálu, já jsem na začátku mluvil o nějakém minimálně značkovém srovnání Microsoftu a Googlu, to jsou prostě dvě velice veliké firmy v IT oblasti, další je možno jmenovat, například Yahoo. Je vůbec možné, aby v tomhle segmentu se v nějaké dohledné době, třeba deseti let, zjevila další firma, která by se prosadila úplně do stejné velikosti, jako jsou ty zmíněné firmy? Je to myslitelné?

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Já bych řekl, že určitě protože kdybychom řekli, že není, tak budeme přesně opakovat tu samou chybu, když si před deseti lety mysleli, že už nikdo nikdy nic nevymyslí ...

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
A pak praskla internetová bublina.

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
To znamená, určitě se objeví ještě nějaký další nápady. A já jsem třeba, když si to vezmete, tak dneska už na, na tom, v těch počítačích všechny, začalo to tím, že jste byl schopný /nesrozumitelné/ text, pak na začátku devadesátých let bylo možný přidat na počítači obrázky a byl to velký průlom, pak lidi přišli s digitální hudbou, pak přišli s digitálním videem. Teďko je otázka, co ještě existuje, co by na počítači nebylo. Spíš se budou objevovat neuvěřitelný kombinace věcí dohromady, jo, prostě, ta dostupnost, že to budete mít na všech těch zařízeních, že to budete mít na tom mobilu, na počítačích všechny ty informace, ať budete u jakéhokoliv počítače, budete mít vždycky k dispozici, ale jako určitě se objeví spousta ještě zajímavých nápadů, jako který nás překvapí, jako to, toho bych se nebál. Jako myslím si, že ještě nejsme na konci možností toho, co lidi a lidi kolem počítačů jsou schopní vymyslet.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
Tak takových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu, Jaroslav Bengl z curyšského vývojového centra Googlu byl mým hostem. Děkuji, že jste přišel. Na shledanou.

Jaroslav BENGL; manažer curyšského vývojového centra společnosti Google:
Děkuju, na shledanou.

Martin VESELOVSKÝ; moderátor:
U mikrofonu Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu byl Martin Veselovský. Přeji vám příjemný večer strávený právě s touto rozhlasovou stanicí.

autor: mav
Spustit audio