Rosnička, Čmelák a Kyklop na vás čekají u Rakovníka
Hlavním lákadlem železničního muzea v Lužné u Rakovníka jsou bezpochyby historické parní lokomotivy. Najdete mezi nimi i skutečnou perlu, pro niž nebyla problémem ani rychlost přesahující 100 kilometrů v hodině. Naše největší muzeum kolejových vozidel má však v záloze i cenné motorové exponáty.
„Stojíme uprostřed depa před administrativní budovou, která připomíná secesní vilu. Za námi je správkárenská hala postavená v polovině 80. let 20. století pro opravy motorových lokomotiv,“ ukazuje mi vrchní přednosta Depa historických vozidel ČD a šéf železničního muzea v Lužné Jindřich Rachota areál, který důvěrně zná.
„Před námi je vidět rotunda – ústřední objekt železničního muzea, kde jsou deponovány jednotlivé lokomotivy. Zkolaudována byla v roce 1923,“ dodává. Právě na jejích paprscích jsou lokomotivy vystaveny. Pochopitelně se zajímám o to, kolik jich tady v největším železničním muzeu v Česku návštěvník může vidět.
„Jejich počty se mění podle požadavku provozu,“ vysvětluje můj průvodce. „V průměru je tady 25 parních lokomotiv, 15 motorových lokomotiv a motorových vozů a na 50 vozů.“ Vedle toho si návštěvník může prohlédnout i expozici o údržbě tratí, sdělovací a zabezpečovací techniku a k vidění je tu třeba i řídící panel, který v 80. letech minulého století sloužil na hlavním nádraží v Praze.
Ale nic naplat, nejvíc lákají lokomotivy. „Třeba teď stojíme u parní lokomotivy řady 300.6, která byla vyrobena na Buštěhradské dráze, takže je to původní lokomotiva, která zde jezdila od počátku,“ ukazuje mi ředitel muzea. „Anebo tu máme další buštěhradskou lokomotivu, takzvané Tříáčko řady 324.3, která byla vyráběna v několika sériích pro nákladní dopravu.“
Kromě veteránek se pozornosti návštěvníků těší ovšem také nejmodernější a nejrychlejší lokomotivy, jako je Mikádo. „Poslední série je z roku 1937. Je to tříválcová rychlíková lokomotiva s maximální rychlostí 110 kilometrů v hodině,“ doplňuje Jindřich Rachota.
O vše se tu starají zaměstnanci muzea, ale také desítky nadšenců, kterých si zdejší šéf opravdu považuje. Jejich práce je totiž skutečná „rachota“. „Každá lokomotiva má svoji partu, která se o ni stará – bez nároku na odměnu a ve svém volném čase,“ zdůrazňuje ředitel muzea.
Platí to pochopitelně i u lokomotiv motorové trakce, protože mnoho jejích řad už také náleží z hlediska běžného provozu do minulosti. A kolekce, kterou můžete vidět v Lužné, je i v tomto směru reprezentativní.
Těšit se můžete na Rosničku, Hektora, Velkého Hektora, Čmeláka, Brejlovce nebo Kyklopa – nejrychlejší a nejvýkonnější lokomotivu z produkce ČKD. Slovenské stroje v expozici zastupují takzvané Pomeranče.
Jestli pojedete do muzea v Lužné s dětmi, mám pro vás ještě dva tipy. Až je přestane bavit prohlížení „mašinek“, zajděte se s nimi podívat na modelové kolejiště, kde jezdí na sto dvacet modelů. Anebo se s nimi projeďte po úzkorozchodné dráze, která je v provozu přímo v areálu muzea. Dodnes na ní slouží lokomotivy, jež kdysi jezdily v kladenské Poldovce.
Zobrazit polohu Lužné u Rakovníka na větší mapě
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Party stan, zmizelé dary a předražená slivovice: elitní detektivové odložili další tři kauzy exkancléře Mynáře
-
Do armády, do porodnic a rusifikovat. Unesené děti má Putin za válečný nástroj, říká bývalý ombudsman
-
Klíčoví Trumpovi lidé na odstřel? Skandál se Signalem je na úrovni Watergate, říká zpravodajka
-
Danko zůstal po přeskupení sil ve slovenské vládě jako ‚kůl v plotě‘. Jeho zraněné ego už se projevilo