Rogalo, moped i nafukovací člun. To vše s sebou vezla obytná nákladní Tatra na cestě kolem světa

Tatra 815 GTC a rogalo
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tatra 815 GTC a rogalo

Jak vypadalo auto, které bylo ušité expedici Tatra kolem světa přesně na míru, zjišťoval reportér Matěj Skalický.

Poslechněte si celý magazín z 1. února 2020:

  • 00:00 témata magazínu
  • 00:43 200 let od objevu Antarktidy: historie polárních výprav
  • 05:02 200 let od objevu Antarktidy: rozhovor s ředitelem Scottova polárního institutu Julianem Dowdeswellem
  • 09:09 Budoucnost R: Proč jen recyklovat nestačí?
  • 11:58 Expedice Tatra kolem světa: Jak vypadala Tatra 815 GTC?
  • 15:36 Expedice Tatra kolem světa: rozhovor s Martinem Zikmundem
  • 20:06 Jak se tiskne 3D model hradu Bouzov?

Vznášíme se s naším ultralehkým letadlem, abychom se přesvědčili, jak důsledně a několikanásobně byly rozsáhlé prostory kolem soutoku Yukonu a Klondiku zpřeházeny touhou po zlatě,“ komentuje ze záznamu sametový hlas Radoslava Brzobohatého záběry, které pořídila expedice v roce 1987 v Severní Americe z motorového rogala.

Vzít s sebou skládací rogalo napadlo vedoucího výpravy, kameramana a režiséra filmu v jedné osobě Jiřího Stöhra. „Bál jsem se do toho vlézt, celou noc předtím jsem se bál, ale nakonec jsem se vznášel 600 metrů nad zemí na kempinkové stoličce,“ vzpomínal později na to, jak záběry vznikly.

Připraveni na všechno

Motorové rogalo pro expedici Tatra kolem světa dodalo JZD Červenka. Zemědělské družstvo ho vyrábělo ve stejnou dobu, kdy ve Vagonce Studénka ve spolupráci s Výzkumným ústavem kolejových vozidel připravovali na cestu kolem světa tatrovácký speciál 815 GTC.

Byl u toho šéfkonstruktér Rudolf Hübschner: „Museli jsme se navzájem hlídat, abychom nepřekročili vymezené prostory. Musel se dávat pozor na moped.“ Malá motorka byla totiž dalším strojem, který si tatrovka vezla přes 67 států s sebou. A k tomu měla výprava ještě navíc nafukovací člun.

Tatra jako sendvič

Aby se to všechno do auta vešlo, museli ve Studénce vymyslet na náklaďák nástavbu. Odtud také zkratka GTC – Grand Tourist Caravan. „Byl to svým způsobem unikát s celou řadou prvků, které se do té doby ještě nikdy nepoužili,“ popisoval později konstruktér Vít Friml.

Jak vypadá auto, se kterým chce expedice Tatra kolem světa 2 už za několik týdnů vyrazit? Přijďte se na něj podívat k sídlu Českého rozhlasu v Praze na Vinohradech.

Na tatrovku se ve Studénce vrhli v půlce 80. let, hned jak dokončili výrobu lanovky na Petřín. Hrubá konstrukce vznikala jako dvouvrstvová, tak aby nahoře byla pochozí střecha a pod ní ještě prostor na uložení delších částí nákladu, jako bylo rogalo.

Pod úložným prostorem byl strop a následně interiér, kam se musela vejít kuchyň, koupelna se sprchou i televize s vysílačem se systémem PAL. Televizi, rádia i veškeré další vybavení vozu zajistili českoslovenští výrobci.

Návrh Tatry 815 GTC – přední pohled

Na vlastní oči

Tatra 815 GTC byla jezdící reklama na Československo. Vidět ji dnes můžete v kopřivnickém muzeu.

Anebo se na ni přijďte podívat v sobotu 1. února do studia S1 Českého rozhlasu na Vinohradské třídě v Praze, kde se chystá projekce dvou dokumentů, které při své cestě natočili členové expedice Tatra kolem světa.

Spustit audio

Související