Řidiči se příliš spoléhají na moderní bezpečnostní systémy

Škola smyku (ilustrační foto)
Škola smyku (ilustrační foto)

Moderní osobní i nákladní auta jsou dnes vybavena řadou bezpečnostních systémů. Ty zlepšují jízdní vlastnosti vozu a řidičům pomáhají zvládat krizové situace, případně zmírnit následky dopravních nehod. Zdaleka už to nejsou jenom bezpečnostní pásy, airbagy, nebo ABS. Přesto bychom neměli zapomínat na to, že ani tyto systémy nás při nehodě stoprocentně neochrání.

Abychom zjistili, jaké bezpečnostní prvky mají dnešní moderní auta, sedli jsme si společně s Martinem Freiem ze Světa motorů do posledního modelu Nissan Micra „Během automobilové historie se objevovaly různé momenty, jak ochránit člověka před tím, že udělá chybu a tvrdě na to doplatí. Dnešní auta mají povinně systém nouzového brždění před překážkou. To znamená, že pokud nereagujete vy, to auto alespoň v poslední chvíli zašlápne brzdu a to, že se sníží nárazová rychlost z 50 km/h na 40 km/h má obrovskou váhu jak pro lidi v autě, tak i pro ty v okolí.“

Frei ale nedoporučuje, abychom se na tyto bezpečnostní prvky v provozu příliš spoléhali. „Je potřeba pamatovat, že fyzikální zákony platí i pro to nejlépe vybavené auto. Testovali jsme systémy, které pro vás umí zaparkovat. Dvě z pěti aut si odřela disk o obrubník a jedno dokonce nabouralo. Kleplo si nárazníkem o auto, které parkovalo před námi.“

Čtěte také

Martin Farář z BESIPu pak upozorňuje na to, že i kvůli větší bezpečnosti samotných aut se snižuje schopnost řidičů správně řídit. „Tím, že tyto technické prostředky existují, tak trochu otupují ty naše základní smysly, protože tyto systémy za nás dnes hlídají spoustu věcí. To má samozřejmě za důsledek, to že člověk zpohodlní a méně se věnuje řízení anebo není tak zručný, jako to bývalo kdysi.“

Dopravní psycholog Martin Walter připouští, že zlepšování bezpečnostních systémů může mít negativní vliv na chování řidičů. „Je dost pravděpodobné, že tyto systémy začnou měnit chování, lidé se začnou spoléhat na technologie, ten řidič ale přitom stále zodpovídá za to auto bez ohledu na to, jestli je tam tato technologie nebo ne. A to by si řidiči měli uvědomit.“ Podle BESIPu vozidlo vybavené airbagy v kombinaci se zapnutými bezpečnostními pásy snižuje při čelním nárazu počet usmrcených řidičů až o 25%.