Richard Brabec ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

27. březen 2017

V České republice jezdí stovky tisíc aut s dieselovými motory, bez filtru pevných částic. Zdravotní riziko je tak velké, že ministr životního prostředí Richard Brabec, místopředseda hnutí ANO, mluví o přehlížené kolektivní sebevraždě. A právě on je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Pane ministře, přeju dobré odpoledne do přenosového vozu.

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
Krásný podvečer vám i posluchačům.

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Ono je to tak, že pouhým okem nepoznáme, jestli z výfuku dieselového motoru létají do ovzduší karcinogenní látky nebo většinu z nich ten filtr pevných částic, funkční předesílám, zadržel. Když vy jako vysoký ústavní činitel mluvíte o kolektivní sebevraždě, považujete zřejmě tu situaci za mimořádně vážnou, která si vyžaduje i mimořádná řešení?

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
No, máte úplnou pravdu. My jsme na ten problém narazili při samozřejmě řešení smogových situací, respektive obecně v naší snaze zlepšit kvalitu ovzduší v České republice. A když si vemete ty hlavní příčiny, tak jsou vlastně tři kategorie. Je to průmysl, je to, jsou to lokální topeniště a je to automobilová doprava. A my jsme si to rozebrali, a když jsme se začali zabývat vážněji automobilovou dopravou, tak jsme vlastně narazili před několika měsíci na problém, který je ale daleko vážnější, než i já, se přiznám, osobně jsem slyšel, respektive někdy před rokem nebo dvěma, když jsem se tím poprvé začal zabývat. A poslední čísla, byť jsou to odhady, ale expertní odhady Ústředního automotoklubu ÚAMK skutečně odhadují, a vy jste to číslo řekl, že to mohou být stotisíce nebo dokonce až jeden milion vozů, moderních turbodieselů emisní, emisní vlastně kategorie Euro 5 a Euro 6, které v České republice jezdí s demontovaným nebo poškozeným filtrem pevných částic. A ten zásadní problém je v tom, že vlastně ty nové nebo moderní turbodiesely emitují velmi jemné částečky, vlastně nanočástice, které nemá šanci zachytit třeba náš systém sliznic, a oni jdou rovnou do plicních sklípků. A jsou na ně bohužel navázané karcinogeny, takže se dá opravdu říct, že možná až milion aut tady každý den vypouští rakovinotvorné látky, které potom dýcháme my, dýchají je naše děti. A ty rakovinotvorné látky, ty úplně nejmenší, malinké částečky jsou samozřejmě tak lehké, že létají v tom ovzduší několik týdnů po vypuštění, takže ten problém je opravdu velmi vážný a...

Čtěte také

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Vyžaduje tedy nějaké mimořádné řešení? Vracím se k té otázce.

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
A vyžaduje, ano a vyžaduje mimořádné řešení. My jsme teď samozřejmě se začali zabývat i velmi významně legislativou té věci a vlastně narazili jsme na to, že tady vlastně selhávají dvě věci. Zaprvé částečně legislativa a částečně i kontrola. Já bych, když dovolíte, jenom uved ten případ Rakouska nebo Německa, a to je právě to, co možná desítky a možná stovky tisíc lidí v České republice, řidičů, kteří vědomky i nevědomky jezdí s takto vymontovaným nebo poškozeným filtrem pevných částic, že oni se snadno můžou dostat do situace, že vlastně přijedou třeba do zahraničí, do Německa, do Rakouska a tam...

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Třeba do... Nebo do Rakouska. V takovém případě může dostat až 100 tisíc korun pokuty.

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
A tam mohou dostat, přesně tak, až 5 tisíc euro pokutu a ti policisté jsou velmi přísní. Ale oni vlastně podobnou pokutu mohou dostat už i v České republice. Ta pokuta dneska je, může dosáhnout 50 tisíc korun a problém je prostě spíš v tom, že ti lidé ani neví, že to vozidlo nesplňuje vlastně podmínky homologace, tedy provozu na pozemních komunikacích, takže...

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
A pardon, pane ministře, nechci vám brát iluze. Ona je ta situace možná ještě složitější, než my dva jsme si donedávna ještě představovali. Náš reportér si totiž nechal z naftového auta odmontovat filtr pevných částic v rámci svých reportérských úkolů. Ten filtr je součástí výfukového systému, kde se zadržují ty malé, jedovaté částice, jak vy jste říkal, až dokonce nanočástice. Pražská firma Fibo Trading nabízí na svém webu vytlučení tohoto filtru. Láká tak řidiče na lepší výkon s nižší spotřebou, jenže pokud si nechají ten filtr z výfuku odstranit, tak nesmí s autem vlastně vůbec vyjet na silnici.

Luděk HUBÁČEK, redaktor
--------------------
Sehnal jsem 15 let starého šedého Citroena C5 s ucpaným filtrem. Svítila kontrolka motoru a auto nechtělo vůbec jet. Na internetu jsem proto hledal odstranění filtru pevných částic. Mezi prvními se objevil odkaz na stránky Odstranění DPF.cz. Provozovatelem je pražská firma Fibo Trading. Do jejich servisu v Lahovicích jsem přijel po předchozí telefonické objednávce. Vše jsem natáčel na skrytý mikrofon. Dobrý den /nesrozumitelné/. Já jsem sem volal. Jedu sem s Citroenem na odstranění filtru pevnejch částic.

nejmenovaná osoba
--------------------
Já si od vás rovnou vezmu klíčky.

Luděk HUBÁČEK, redaktor
--------------------
Jak moc si to jako nechá lidí vymontovat? Jde o to, jestli prostě...

nejmenovaná osoba
--------------------
Nechávaj. Jako samozřejmě ale jenom, když k tomu je jakoby vážnej důvod, jo, když prostě ten filtr je neopravitelnej od nás, tak pak jako už je volba buď ho odstranit anebo prostě koupit novej. Samozřejmě to děláme, umíme to odstranit, umíme to i diagnosticky ošetřit, že o tom jako neví to auto.

Luděk HUBÁČEK, redaktor
--------------------
Můžem se podívat teda? Abysme jenom věděli teda, co pak mám tady když tak zaplatit? Jeden z mechaniků jen sáhl prstem do výfuku, měl ho celý černý od sazí. Domluvili jsme se na odstranění filtru za 5 tisíc korun.

nejmenovaná osoba
--------------------
Já ho odstraním. To není problém. Normálně to, bude to fungovat klasicky, jako kdyby to bylo normální, já nevím, Euro trojka, dvojka.

Luděk HUBÁČEK, redaktor
--------------------
Cena nového se na tento typ auta pohybuje okolo 20 tisíc. Technik mě upozornil, že možná neprojdu technickou kontrolou. Na recepci mě ale ujišťovali, že s autem normálně můžu jezdit po silnici. Jo, to je pro mě. Jinak s tím autem se pak normálně po silnici dá jezdit?

nejmenovaná osoba
--------------------
Jasně. V pohodě. To nepoznáte.

Luděk HUBÁČEK, redaktor
--------------------
Nepoznám. Za necelé 4 hodiny mi volali, že je filtr odstraněný. Podepsal jsem jednoduchý formulář a odjíždím s autem, které není způsobilé provozu. Od policie teď můžu dostat pokutu až 50 tisíc korun. Druhý den se vracím zpátky. Tentokrát chci oficiálně vyjádření přímo od vedoucího servisu.

vedoucí servisu
--------------------
Já se s váma nebudu bavit. Buďto jako půjdete po dobrým nebo...

Luděk HUBÁČEK, redaktor
--------------------
Nebo na nás zavoláte policii? No jenom jestli vám to připadá jako košér jako.

vedoucí servisu
--------------------
Jestli to někde bude, tak se s váma budu soudit. Na shledanou.

Luděk HUBÁČEK, redaktor
--------------------
No bude to na Českým rozhlase. No, nemusíte do mě strkat, pane.

vedoucí servisu
--------------------
Jedno, máš tady nějakej problém.

Luděk HUBÁČEK, redaktor
--------------------
Zavírají před námi vrata. Po pár minutách se opět vrací vedoucí servisu a omluvil se za své jednání. Na mikrofon se ale k celé vyjádřit nechtěl. Luděk Hubáček, Radiožurnál.

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je ministr životního prostředí Richard Brabec z hnutí ANO. Co si teď myslíte po vyslechnutí téhle reportáže, pane ministře?

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
No, upřímně řečeno, jenom potvrdila moje obavy, jak to ve skutečnosti funguje a určitě tahleta firma nebude ojedinělá. Dneska my jsme se tím zabývali, tak jsme samozřejmě zjistili, že takovýchto firem, které nabízí odstranění pevných částic a sleduje to dlouhodobě ÚAMK, je celá řada, jsou jich možná desítky, které volně najdete na webu. A skutečně v některých případech, ale velmi omezených případech, je to možné udělat i legálně, ale ta firma potom musí upozornit toho člověka, že ten automobil nesplňuje pravidla respektive homologaci pro provoz na pozemních komunikacích. Dělá se to například v případě, že to auto bude jezdit na okruhu závody. V tomto případě je možné demontovat ten filtr pevných částic, ale to jsou určitě jednotky výjimek.

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Dobře. Kdybychom se vrátili ze závodišť na normální silnice, dálnice, první třídy, druhé třídy.

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
Tak. A, ano, za tohoto stavu my jsme přesvědčeni, a určitě já jsem o tom hovořil i s panem ministrem vnitra a budu o tom jednat i s policejním prezidentem a spíš mě velmi překvapuje, že už se tím nikdo vážně nezabýval, opravdu vážně, protože já jsem přesvědčen, že toto jednání těch firem může naplňovat i skutečně velmi závažné, velmi závažné přečiny, například ohrožení životního prostředí a že za to opravdu té firmě mohou hrozit až milionové, dokonce desítky milionů pokuty, protože tady jsou jasné přestupky, o kterých, které jsou prostě popsány i v české legislativě a ta firma pokud prostě opravdu toho člověka nejenom že neupozorní, že to vozidlo neplní prostě jaksi pravidla pro provoz na pozemních komunikacích a ten člověk ho musí, ten člověk ho musí odstavit, tak se určitě už teď dopouští nějakého přečinu a já si myslím, že teď je momentálně ten největší problém v tom, že skutečně mnoho tisíc lidí, a možná opravdu desítek nebo stovek tisíc lidí si neuvědomuje, že tím porušuje zákon, protože když jim někdo, samozřejmě odborník prostě řekne nebo jako firma, někdy jim to dokonce řeknou i v autoservisu běžně nebo dokonce neměli by to samozřejmě říkat v autorizovaném autoservisu, že se vlastně nic neděje, že to na výkon nemá nejenom žádný vliv ale dokonce že vlastně to je nějaká součástka, kterou tam ten výrobce dal z neznámých důvodů a neseznámí ho s tím, že ten člověk vlastně významně poškozuje zdraví nebo životní prostředí, dokonce to sám dýchá, protože když někam přijede, přijede domů, prostě bude to mít někde nastartované doma, tak samozřejmě budou to dýchat jeho děti, tak já pochybuju, že on si uvědomuje, že skutečně může nebo že vlastně vypouští rakovinotvorné látky. Takže...

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Zkusme být pozitivnější a předpokládat, že třeba i po tomhle rozhovoru si několik tisíc nebo desítek tisíc lidí uvědomí, že porušují zákon. V téhle souvislosti ale je tady jeden dotaz, který je signifikantní od posluchače Libora Mandy. Předpokládá, že se vyjádříte nejenom k tomuto zavrženíhodnému jednání ale taky poradíte, kde vzít peníze a přitom nekrást na ten nový filtr. A pan posluchač Manda navrhuje, jestli by nebylo možné dotovat jeho nákup anebo má-li volit v rodinném rozpočtu, zda bude topit rodině celou zimu anebo koupí filtr a přečká zimu v iglú, tak podle něj je volba jasná. Co poradit?

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
No, pane redaktore, a teď to já si myslím, že je nádherná nahrávka na smeč, protože...

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
To jsem nechtěl.

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
Ano. Buďme... Děkuju za to. Buďme pozitivní a určitě máte pravdu v tom, že právě tato reportáž nebo všechno, co my teď momentálně děláme, a těch věcí, teďka je to opravdu mediální smršť, by měla sloužit k tomu, aby ti lidé jaksi prohlédli a uvědomili si, že skutečně páchají tu kolektivní sebevraždu svoji a svých dětí, protože přispívají k dramatickému zhoršování a mnohdy nevědomky. Ale teď si vemme to, že ten filtr, ty modernější filtry vydrží, když se to auto správně provozuje, což znamená, třeba jezdí i delší vzdálenosti, kde to umožňuje regenerace toho filtru, tak ten filtr dneska může vydržet i čtvrt milionu kilometrů. Takže určitě první cesta, první kroky by měly být ty pro lidi, kteří se o to začnou zajímat, a my budeme, vlastně už dneska připravujeme kampaně s Ústředním automotoklubem, tak vlastně seznámit širokou veřejnost s tím, čeho se dopouštějí, já věřím, že mnohdy nevědomky. A určitě by lidé měli při nákupu těch moderních turbodieselů, což zhruba jsou vozy od roku 2004, a nejvíc se jich dělalo samozřejmě s těmito filtry od roku 2008...

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Už také od roku 2009 se do toho dá zahrnout.

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
Tak. Takže ten první krok je určitě, že lidé by se měli daleko víc zajímat, že tato součástka, jakou vlastně má funkci a jestli je v pořádku a měla by to být, tak jako lidé prostě kontrolují, když kupují vůz, jestli má sjeté gumy nebo jestli prostě má, já nevím, brzdové kotouče nebo tlumiče, tak by se měli daleko víc zajímat prostě o to, v jakém stavu, a to se samozřejmě dá dneska dobře změřit na stanici technické kontroly, v jakém stavu má filtr pevných částic. První věc. Pokud zjistí, že ten filtr pevných částic samozřejmě je ve špatném stavu, tak by to vozidlo vůbec neměli koupit nebo by si měli ověřit, což už dneska autobazary při výkupu běžně dělají, nebo by si měli ověřit, co s tím. Pokud už takové auto mají, tak by se o to teď měli začít jako velmi vážně zajímat a při, měli by určitě zajet do svého autorizovaného servisu, kde jim třeba poradí, že vhodným, vhodnou údržbou a vhodným jízdním režimem mohou životnost toho filtru prodloužit až o 100 % nebo minimálně o 80 %. A v případě, že ten filtr, samozřejmě oni existují i různé regenerační metody, více či méně doporučované, které některé vydrží jenom třeba stovky kilometrů, některé vydrží i desítky tisíc kilometrů. Ale k té vaší otázce. My se pak dostáváme vlastně opravdu, skoro bych řekl, k filozofickému problému, jestli stát má dotovat lidem, kteří si koupí auto, jestli má dotovat vlastně náhradní díl, protože on to je náhradní díl. A já jsem přesvědčen, že lidé by se o to měli prostě více zajímat a tak jako, tak jako skutečně se zajímají o to, v jakém stavu celkově to technicky, jestli to auto není zrezlé, tak by si měli uvědomit, že tady je díl, který může stát v případě těch modernější vozů třeba i desítky tisíc korun a měli by se podle toho chovat. Ale já si opravdu neumím představit, že by z peněz daňových poplatníků se vlastně měly hradit náhradní díly, protože to už se potom dostaneme do stádia, jestli tedy bychom příště neměli, neměli, když to trošku přeženu, neměli dotovat nákup nových gum, protože ty sjeté jsou vlastně taky nebezpečné.

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Nebo dotovat nákup elektromobilů do každé domácnosti.

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
To, to určitě, a to je ale, to je ale trošku jako jiný případ, protože tady opravdu bysme se mohli bavit o tom, jestli teda pak nedotovat katalyzátory, protože i katalyzátory ve chvíli, kdy samozřejmě není plně funkční, tak má taky nějaký negativní vliv na životní prostředí. A já si myslím, že tohleto je velmi zajímavá debata, ale já si prostě neumím představit, že by se dalo obhájit, že prostě z peněz daňových poplatníků, tedy dotačně, budeme vlastně dotovat náhradní díly. Já bych naopak, když jsme u toho pozitivního, tak bych opravdu viděl to, že ti lidé by si hlavně měli uvědomit, že pokud třeba zajedou nakupit opravdu do toho Německa nebo Rakouska, tak jim hrozí vysoké pokuty. Mělo by to být i v jejich zájmu a mělo by to být i v zájmu opravdu jejich zdraví a zdraví jejich dětí. A já si myslím, že to je největší motivace a ambice, kterou tenhle projekt má. Takže to nutně nebudou znamenat okamžitě prostě masivní kontroly, ale je to taková široká, řekněme, rozpoutání široké debaty o tom, co se tady v České republice děje a jak prostě zabránit tomu, aby se ta situace nejenom nezhoršovala, ale aby se výrazně zlepšila. A já si myslím, že po tomto rozhovoru nebo po další mediální smršti, která v této chvíli se kolem toho děje, věřím, že desítky tisíc lidí začnou se zajímat o tento nenápadný na první díl, náhradní díl, kterej se jmenuje DPF filtr a o kterým možná doteďka vůbec nevěděli, že v tom autě mají a nevěděli, jaká je jeho funkce. A to já si myslím, že je to, je to prostě to hlavní a to bychom chtěli dokázat. A určitě pojedeme měření ve všech městech, v pražských ulicích a...

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Dobře. Pardon, pane ministře, říkám si, říkám si, kéž by a říkám, že hostem Dvaceti minut Radiožurnálu je ministr životního prostředí Richard Brabec. Tak a abychom nebyli jenom pozitivní, pane ministře. Tak přerovská chemička Precheza, která dřív patřila šéfovi vašeho hnutí, Andreji Babišovi, se prý nemusí řídit vlastními provozními předpisy, to stojí podle časopisu Týden v odůvodnění, proč ten podnik dostal pokutu 500 tisíc namísto původních sedmi milionů. To rozhodnutí vydalo ministerstvo životního prostředí. Jak chcete vysvětlit, že vaše ministerstvo nenadržuje firmám ze skupiny Agrofert?

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
Pane redaktore, zase já vám to, já bych to rozdělil na dvě části. Jedna je ta odborná a druhá je ta, řekněme, i psychologická. Já začnu tou odbornou. Úplně ve zkratce. Státní správa je dvoustupňová, je to, to je jako u soudu, máte vždycky orgán jaksi prvoinstanční.

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Ano. Tomu rozumím.

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
A orgán druhoinstanční, odvolací. V tomto případě prvoinstančním orgánem byla Česká inspekce životního prostředí, která, jejíž úředník prostě rozhodl o výši této pokuty. Potom, protože ta firma se odvolala, tak o tom rozhoduje ne ministr životního prostředí nebo řekněme centrála nebo rozkladová komise ministra, ale rozhoduje o tom zcela samostatně orgán státní správy, který se jmenuje Orgán výkonu státní správy, v tomto případě myslím olomoucký. To jsou lidé, které já jsem velmi pravděpodobně v životě ani neviděl, protože pode mě nespadají, jsou zcela nezávislí a rozhodují se, musí se rozhodovat samozřejmě prostě podle zákona a já bych to opravdu laicky přirovnal k tomu rozhodování soudů, kdy jeden soud o něčem rozhodne a odvolací soud může například ten rozsudek buď zrušit nebo výrazně, výrazně zvýšit nebo naopak snížit. A je to na jeho rozhodnutí.

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Ano. Ale i ten odvolací soud, když přijmu tuto paralelu, musí dát to rozhodnutí, proč ten rozsudek zmírňuje.

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
Ano. A to, ale to také bylo, to také prostě bylo dáno, ale nezlobte se na mě, já toto ani nemůžu ani nesmím komentovat, protože mi to nejenom nepřísluší, ale já to jako ministr nesmím dělat, protože já zásadně nesmím zasahovat do těchto procesů. Jinými slovy, pokud by ta, pokud bych teď řekl jakýkoliv prostě svůj názor na to, a mohu odpřisáhnout, že jsem skutečně tuhletu věc, o ní slyšel ve chvíli, kdy o ní rozhodl ten odvolací orgán, a bylo mi jasné, co asi bude následovat prostě mediálně. Ale nebyl, nejenom že schopen ani ochoten, ale nebyl jsem s tím schopen, a je to tak správně, s tím něco dělat, protože já bych musel, a teďka ad absurdum, já bych musel nařídit tomu úředníkovi, aby rozhodl například o vyšší pokutě, a to já samozřejmě udělat nejenom nechci ale ani nesmím.

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Dobře, pane ministře, když ad absurdum, tak ještě trochu ad ad absurdum. Podle vyjádření mluvčího skupiny Agrofert Karla Hanzelky není vyloučeno, že se ta společnost bude soudit. Vy si dovedete představit, že by se ministerstvo životního prostředí soudilo s jedním, z jednou z firem ze skupiny Agrofert?

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
Nesporně. Samozřejmě. To je právě zase, pane redaktore, to je právě to neuvěřitelný, že vy si to neumíte představit.

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Já se ptám vás, jestli si to umíte představit. O mě už nejde.

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
Já si to naopak umím představit velmi dobře. A já ještě bych rád kromě této odborné polohy, kdy vám opravdu mohu ujistit a odpřisáhnout jaksi na svou čest, že jsem absolutně, bych nikdy se v této věci neangažoval, stejně jako v žádné jiné věci, kde rozhodují úředníci, z logiky věci, protože to rozhodnutí těch úředníků je soudně přezkoumatelné. Takže i ta, i ten orgán výkonu státní správy je zcela nezávislý ve svém rozhodování a on to musí obhájit před soudem. Když to neobhájí, je to samozřejmě jeho problém. Jinými slovy, on by se určitě, a také se bude hájit, protože prostě kdyby ministr mu do toho takzvaně kecal, tak toho úředníka může snadno dostat do velkého průšvihu.

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Pardon. A to je ta druhá poloha? Ne.

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
Tak a ta druhá poloha, děkuju za to připomenutí, umíte si, pane redaktore představit, že by, že by byl opravdu, že bych byl natolik natvrdlý nebo natolik šílený, abych rozhodoval o tom, že nebo abych zasahoval do toho, že společnost Agrofertu dostane nižší pokutu? A když se tím ti novináři tak zabývali a tak tam jako spekulovali, jak co bych mohl ovlivnit, tak já jsem položil základní otázku zdravého rozumu. Kdybych to tak mohl ovlivňovat, jak mi někdo vkládá do úst nebo do hlavy, tak bych to asi udělal tak, že bych to ovlivnil už přímo u toho, u zdroje, to znamená, aby ta firma nedostala tak vysokou pokutu u České inspekce životního prostředí, protože i to mi bylo dáváno za vinu, že jsem si tam nasadil svého ředitele, do inspekce životního prostředí, který, který, řekněme, bude vstřícný vůči společnostem. A ať mi někdo potom vysvětlí tu zvrácenou logiku, že by Brabec tam nasadil svého ředitele, ten ředitel dal vysokou pokutu a to ministerstvo by ji snížilo. No to je přece úplně šílená konstrukce, která jde úplně proti logice věci. Kdyby to takhle někdo chtěl udělat, tak je to to nejhloupější, kdy na sebe přiláká pozornost všech. A to se zjevně také stalo, že to pozornost přilákalo. A tím pádem mohu ujistit, že jediným důvodem, proč se tak stalo, bylo prostě to, že jeden nezávislý úředník na České inspekci životního prostředí měl prostě jiný názor než druhý nezávislý úředník na nezávislém orgánu výkonu státní správy v Olomouci a prostě nechť rozhodne soud o tom, který úředník měl pravdu. To je jediné, co k tomu mohu říct.

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Já vám za to děkuju, pane ministře a tímto vám děkuju za Dvacet minut Radiožurnálu, které právě uplynuly. Mějte se hezky. Na shledanou.

Richard BRABEC, ministr životního prostředí /ANO/
--------------------
Bylo mi potěšením. Na slyšenou. Mějte se hezky a hezké odpoledne všem.

Jan POKORNÝ, moderátor
--------------------
Hostem byl ministr životního prostředí za hnutí ANO Richard Brabec.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: Jan Moláček
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka