Rekordy tuzemského filmu: Zvuky, lokace, profese. Poslouchejte filmový seriál Radiožurnálu!

Uhádnete tři nejhranější skladby v tuzemských filmech? Druhé místo je šokující tak napůl, usmívá se publicista

Datoví novináři Radiožurnálu a serveru iRozhlas zjišťovali, jaká píseň se v československých a českých filmech za 125 let hraje nejčastěji. Například husitský chorál Ktož jsú boží bojovníci se objevil ve filmu přinejmenším 19krát, stejně jako Internacionála. Tyto skladby skončily na čtvrtém a pátém místě. A které jsou ty první tři nejhranější? To netrefují ani znalci filmové hudby.

Čtěte také

„To je dobré teda, to bych nečekal,“ pokyvuje překvapeně hlavou hudební producent Petr Pýcha nad informací, která skladba je nejhranější. Zaskočilo to i vedoucího Tvůrčí skupiny Hudba v Českém rozhlase Aleše Stuchlého: „To je nádherné, opravdu. V parodickém i zcela vážném užití, předpokládám.“ Přesně tak, jak vážně, tak parodicky.

Česká státní hymna

Z filmu Samotáři

„To je skvělá muzika, ty jo co to je za muziku?“ „To je státní hymna, ty vole.“ „A jo vlastně, státní hymna, já jenom že ji nehráli takhle dlouho instrumentálně, tak jsem na ni zapomněl.“

Dnes už klasická hláška z filmu Samotáři ukazuje, která skladba je v českých filmech nejhranější. Kde domov můj pochází z roku 1834.

Vejvodova polka

Druhá nejpoužívanější píseň v českém filmu je polka, kterou složil Jaromír Vejvoda v roce 1927.

„To už ani moje generace nezná. Zcela určitě by mě to nenapadlo. Doufal jsem, že to bude třeba něco z posledních čtyřiceti padesáti let, byť nic proti Modřanské polce. Je to šokující tak napůl,“ hodnotí Aleš Stuchlý.

Třetí nejhranější skladbou je lidovka

Třetí nejhranější skladba je lidová, jmenuje se „Zelený hájové“, slyšet je ve filmech pro pamětníky, a to ve velmi různorodých aranžích. Jednu z nich si zazpíval i Vlasta Burian ve filmu Muž v povětří z roku 1956.

V současné době se podle Aleše Stuchlého filmaři často snaží použít hudbu, kterou lidé dobře znají.

Neodvážné hudební výběry

„Vzít trendující songy, ať už jsou na YouTube, někde ze Spotify, nebo na TikToku, a ty pak ve filmu použít. Anebo trošku retro, teď letí devadesátky, když se podíváme na Netflix. Takže se to odvíjí od toho, jaké trendy se obecně vrací do muziky.

Jak jsou české filmy formálně, tematicky neodvážné, tak jedou v totálním mainstreamu, středním proudu. A stejně tak „odvážné“ jsou hudební výběry,“ uzavírá Aleš Stuchlý.

autoři: Ľubomír Smatana , vma
Spustit audio