Rekonstrukce pražského Negrelliho viaduktu je ve finiši. Vlaky do Kladna a Kralup nad Vltavou by po něm měly znovu jezdit na konci května

29. březen 2020

Už jenom dva měsíce zbývají do konce rekonstrukce pražského Negrelliho viaduktu. Unikátní stavba z poloviny 19. století byla prvních šedesát let své existence nejdelším mostem Evropy. V posledních dvou letech ji dělníci z velké části rozebrali a znovu složili - a teď podstupuje první velkou zatěžkávací zkoušku.

Zátěžový test viaduktu probíhá na třech mostních objektech - na větvi, která vede od Křižíkovy ulice na Masarykovo nádraží, na mostě přes Křižíkovu ulici a také v úseku mezi ulicemi Křižíkova a Sokolovská. Pro měření se používá zatížení dvěma až šesti vozíky, přičemž každý z nich váží 62 tun. Každý vozík pak tvoří dva podvozky. Sleduje se například průhyb ocelových nosníků, rozevření spár nebo sednutí spodní stavby.

Nový ocelový most na Negrelliho viaduktu

Historický most je po rekonstrukci z velké části postavený znovu. Odborníci říkají, že zvenčí by měl být k nerozeznání, dokonce vizuálně daleko blíže původnímu stavu z 19. století, protože spousta nepůvodních prvků přistavěných během 20. století zmizela.

Na druhou stranu vnitřek je dost odlišný - prostor mezi oblouky a náspem už nevyplňuje hlína, ve které se držela voda, ale drcený beton, a přibylo hned několik izolačních vrstev. Je z něj tedy modernizovaný, byť rozhodně ne soudobý, most v historickém obalu.

Kvůli rekonstrukci Negrelliho viaduktu končí vlaky od Kladna u metra Vltavská

Rekonstrukce historické stavby z roku 1850 začala před sedmi lety a podle Správy železnic opravy pomůžou zvýšit plynulost provozu a umožní zvýšit počet vypravovaných vlaků.

Po svém otevření bude prvním dokončeným úsekem plánované rychlodráhy ve směru na Kladno, a hlavně na pražské letiště. Zároveň je to ale normální součást tratí od Kladna a od Kralup nad Vltavou, vlaky teď během rekonstrukce končí na provizorní zastávce Vltavská.

Vizualizace Negrelliho viaduktu

První vlaky by po něm měly jet koncem května a slavnostní otevření proběhne začátkem června. Podle Správy železnic stavba pokračuje bez problémů a otevření proběhne v plánovaném termínu.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů je památkově chráněná. Nese jméno stavitele Aloise Negrelliho.

autor: Tereza Beránková | zdroj: ČTK
Spustit audio