Reforma veřejné správy pohledem náměstka ministra vnitra

2. leden 2003
O kom se mluví

Jan Pokorný přeje dobrý poslech. Hostem je Josef Postránecký, náměstek ministra vnitra, který má na starosti reformu veřejné správy. Dobrý den. Po čtyřiceti letech zanikají okresní úřady, větší část jejich povinností přebírají pověřené obce, zbytek krajské úřady. Znamená to, pane náměstku, že dosavadní uspořádání neumožňovalo efektivní výkon státní správy?

Host (Josef Postránecký): Okresní úřady rozhodně nefungovaly špatně. Myslím si, že byly velmi stabilním článkem státní správy v České republice a přispěly k celkovému procesu demokratizace a transformace české společnosti a ekonomiky v devadesátých letech. Nicméně jejich existence nezapadá do schválené koncepce reformy veřejné správy, podle které budou výkon státní správy, té všeobecné státní správy, zabezpečovat do budoucna vybrané úřady územních samosprávných celků, to znamená krajů a některých obcí. To je hlavní důvod, proč okresní úřady ukončily svoji činnost.

Moderátor (Jan Pokorný): Ten nynější přesun valné části pravomocí státu na obecní samosprávy je řekněme jedním z největších a nejsložitějších reformních kroků v oblasti veřejné správy. Nejsou podle vás jeho rizika větší než klady?

Host (Josef Postránecký): Já se nedomnívám, že ta rizika jsou velká. Jednak obce toto řešení, které bylo přijato, vyžadovaly, připravovaly se na převzetí výkonu státní správy z okresních úřadů. A v každém případě toto řešení přinese zjednodušení celkového systému územní veřejné správy, kdy dojde k přiblížení výkonu státní správy občanům, konkrétně se to týká zhruba třetiny občanů v České republice, kteří nyní budou dojíždět na nové úřady mnohem kratší vzdálenost než v minulosti.

Moderátor (Jan Pokorný): Promiňte, že vám skáču do řeči. Znamená to, že těm dvoum třetinám se zkomplikuje život? Jedna třetina na tom vydělá.

Host (Josef Postránecký): I těm dvěma třetinám se zjednoduší život v tom smyslu, že nyní budou své záležitosti si ve větší části vyřizovat pouze na jediném úřadě. Doposud si je vyřizovali jednak na svém městském, či magistrátním úřadě a jednak na okresním úřadě. Od letošního roku to bude pouze na tom městském, či magistrátním úřadu.

Moderátor (Jan Pokorný): Mluví se o tom, že zanikají okresní úřady. Není však pravdou, že zanikají okresy?

Host (Josef Postránecký): Okresy, jakožto územní jednotky nezanikají, protože ony zůstávají územně správními obvody pro celou řadu důležitých institucí státu, či státní správy. Stačí připomenout soudy, policii a některé další instituce.

Moderátor (Jan Pokorný): Při tom převodu kompetencí na takzvané pověřené obce, kterých je tuším dvě stě pět, byl nějaký velký zájem o nově utvářená úřednická místa?

Host (Josef Postránecký): Protože ne všichni zaměstnanci okresních úřadů se rozhodli přejít na nové úřady, bylo nezbytné určité procento uvolněných pracovních míst a jde zhruba o pět až deset procent, obsadit novými úředníky. Ten zájem ve městech, kde tato situace nastala, byl poměrně velký. Města většinou vypsala výběrová řízení a na jedno takové místo se v průměru hlásilo i pět uchazečů.

Moderátor (Jan Pokorný): Máte pane náměstku nějaké vysvětlení, kde se najednou objevují odborníci na ekologii, právníci, stavaři, kteří mají touhu pracovat pro obec?

Host (Josef Postránecký): Tak tito úřadníci zpravidla pracují na těch ostatních městských, či obecních úřadech, či-li mají potřebnou kvalifikaci. Do úvahu lze vzít i tu skutečnost, že v posledních letech střední a vysoké školy připravily celou řadu vzdělaných odborníků, kteří se nyní ucházejí o posty ve veřejné správě a ten zájem ze strany i vysokoškoláků roste.

Moderátor (Jan Pokorný): Okresní úřady zanikly k jednatřicátému prosinci. Měl jste krušný konec a začátek nového roku, konec starého a začátek nového? Musel jste každodenně, každou hodinu něco řešit?

Host (Josef Postránecký): Ten konec uplynulého roku skutečně nebyl jednoduchý. Musíme vzít v úvahu, že na realizaci všech zákonů, které byly v červnu schváleny, bylo v podstatě šest měsíců a bylo nezbytné do posledních dnů připravit zejména to technické zázemí pro fungování nových úřadů.

Moderátor (Jan Pokorný): Jde pochopit z toho normálního lidského pohledu, že třeba přednostům okresních úřadů bylo líto, že musejí opustit úřad, který třeba měli rádi. Dělali šprajcy?

Host (Josef Postránecký): Přednostové vesměs pochopili danou situaci. Já bych chtěl využít této příležitosti a ještě jednou jim za práci, kterou vykonali, zejména v uplynulém roce poděkovat, protože bez této jejich práce by celý proces nebyl ukončen, tak dobře, jak se jej nakonec podařilo zvládnout.

Moderátor (Jan Pokorný): Takže i v té lidské rovině to probíhalo vesměs hladce?

Host (Josef Postránecký): Dá se to tak říci.

Moderátor (Jan Pokorný): Co když některé obce přechod na ten nový režim nezvládnou? Bylo podle informací, které máte k této hodině, povídáme si druhého ledna po poledni, přijmout někde mimořádná opatření, že ba nepřipravená obec uzavřela s jinou obcí smlouvu, aby za ně na přechodné období výkon státní správy zajišťovala?

Host (Josef Postránecký): Ano těch případů je několik desítek, kdy určité obce buď kompletně, nebo zčásti se nestačily připravit na výkon státní správy. Nic méně novela zákona o obcích umožňuje v tomto případě uzavřít takzvanou veřejnoprávní smlouvu o zabezpečení tohoto výkonu sousední obcí s rozšířenou působností.

Moderátor (Jan Pokorný): Starostové si mnohde stěžovali a i stěžují. Říkají: stát nám předal řadu kompetencí, ale už nezajistil potřebné zázemí k jejich plnění. Vidí v tom nerovnováhu, budou muset čerpat víc peněz z městského rozpočtu. Jak čelíte těmto výtkám?

Host (Josef Postránecký): Především se domnívám, že tato otázka finančního zabezpečení výkonu státní správy je a bude předmětem diskuse v nejbližší době. Z příslušných zákonu stát zajistil vše potřebné, kupříkladu bylo uvolněno nebo bude v letošním roce ještě uvolněno více jak dvě a půl miliardy korun na přípravu těch pověřených obcí. Obce budou dostávat příspěvek na výkon státní správy, na jedno úřednické místo v rozsahu, který byl stanoven i pro okresní úřady, činí to zhruba tři sta třicet čtyři tisíc korun na jedno úřednické místo. Takže ty základní nezbytné finanční prostředky obce i kraje obdrží. Ale znova zdůrazňuji, je otázkou diskuse, zda ty náklady jsou rovnoměrně rozděleny po území České republiky, neb ho bude potřebné do budoucna více diferencovat.

Moderátor (Jan Pokorný): Takže tenhleten řekněme podle vás diskutabilní aspekt, je příčinou těch stesků těch starostů, kteří říkají, že budou muset z městských rozpočtů čerpat víc?

Host (Josef Postránecký): Je to jeden z těch základních aspektů, protože představitelé těchto obcí vycházejí z výše těch stávajících nákladů na své dosavadní úředníky a ty to vlastně převádějí na budoucí náklady na výkon státní správy.

Moderátor (Jan Pokorný): Kdybychom převedli následující část našeho rozhovoru s Josefem Postráneckým náměstkem ministra vnitra, který má na starosti reformu veřejné správy do toho ryze praktického občanského pohledu, který přijde od své pověřené obce a teď tam hledá agendu, kterou potřebuje vyřídit. A stávalo se v několika nebo v mnoha obcích, že třeba ty úřady jsou rozdělené do několika budov, některé jsou na druhém konci té obce. Kdo mu má dát informaci, kde co najde?

Host (Josef Postránecký): Protože ten proces je velmi náročný a dotýká se občanů, tak ministerstvo vnitra v závěru uplynulého roku v rámci svých možností maximálně informovalo občany o tom, že okresní úřady ukončí svoji činnost a jejich kompetence přejdou na vybrané obce a krajské úřady. Kupříkladu tato informace byla zabezpečena cestou deníků, cestou rozhlasových a televizních vysílání, byly vydány informační příručky, které byly distribuovány do území. Pokud jde ale o zajištění informací pro občany z hlediska výkonu konkrétní agendy, toto je především v záležitosti příslušných obcí, kdy musí najít způsob, jak občanům říci, že kupříkladu vydávání občanských průkazů bude zabezpečovat úřad v budově A, výkon státní správy na úseku státní sociální podpory kupříkladu bude v budově B a tak dále. Podle mých informací toto již je zajištěno z naprosté většiny dvě stě pěti obcí s rozšířenou působností.

Moderátor (Jan Pokorný): Pane náměstku, zrušení okresních úřadů může vést například i k rozpadu funkční sítě nemocnic, škol také. Není to, chápu tak úplně otázka pro vás, ale co mají dělat kraje, které převezmou zadlužené okresní nemocnice a nemají vlastně žádný nástroj legislativní, jak jejich problémy řešit?

Host (Josef Postránecký): Tak kraje přebírají většinu zařízení, jejich zřizovateli byly okresní úřady a kraje v těchto věcech by měly především maximálně komunikovat s dotčenými orgány státní správy na centrální úrovni. Pokud jde o síť okresních nemocnic, tak v tomto případě s ministerstvem zdravotnictví. Tam je největším problémem zadluženost řady těchto zařízení, která bude řešena v nejbližších měsících vládou České republiky a kraje by měly do tohoto procesu se maximálně aktivně zapojit.

Moderátor (Jan Pokorný): Ještě jeden zdravotnický aspekt bych si dovolil připomenout. Kdo zaplatí například služby první lékařské pomoci? Dosud na ně okresní úřady připlácely.

Host (Josef Postránecký): Tyto prostředky budou převedeny do rozpočtů budoucích zřizovatelů těchto zařízení. Či-li bude-li zřizovatelem kraj, případně obec s rozšířenou působností, tak obdrží ze státního rozpočtu příslušné prostředky na chod těchto zařízeních.

Moderátor (Jan Pokorný): Objevují se prý problémy s vyřizováním žádostí kolem vozidel. Četl jsem třeba v dnešní Mladé frontě Dnes, že se na různých místech nedá dostat ani do počítačové sítě napojené na pražskou centrálu.

Host (Josef Postránecký): K těm problémům docházelo v závěru minulého roku, protože okresní úřady končily svojí činnost a docházelo k převodu i těchto systémů na budoucí úřady. Nicméně šestého ledna, kdy bude první úřední den pro veřejnost, tyto informační systémy již budou ve všech obcích, které budou vykonávat státní správu v okresních úřadech, funkční.

Moderátor (Jan Pokorný): Jste o tom beze zbytku přesvědčen?

Host (Josef Postránecký): Jsem o tom přesvědčen. Informace z dnešního dne jsou takové, že šestého ledna skutečně všechny úřady, které začnou vykonávat státní správu, budou na potřebné informační systémy napojeny. Ale zdůrazňuji, bude se to týkat jenom těch funkčních úřadů, tam kde dojde k uzavření veřejnoprávní smlouvy, tak toto budou zabezpečovat ty úřady, které budou určeny na základě smlouvy.

Moderátor (Jan Pokorný): To je, připomeňme ta smlouva, když některá z pověřených obcí není ještě plně připravena na to, aby mohla vyřizovat beze zbytku onu patřičnou agendu, tak se domluví se sousední nejbližší sousední obcí tohoto typu. Musí to být také pověřená obec?

Host (Josef Postránecký): Ano musí to být obec s rozšířenou působností.

Moderátor (Jan Pokorný): Nedávno v našem Radiofóru přednosta Okresního úřadu v Rychnově nad Kněžnou Petr Narva poukázal i na to, že bude-li starosta z města a má trošku kompetenci i nad ostatními starostmi, je to přinejmenším k diskusi. Rozuměl jsem tomu tak, že to může dělat neplechu?

Host (Josef Postránecký): Pravděpodobně máte na mysli otázku krizového řízení, kdy starostové těch obcí s rozšířenou působností přebírají určité kompetence v této oblasti po přednostech okresních úřadů. Nicméně jde o přenesený výkon státní správy, kde tito starostové, či primátoři se budou muset řídit příslušnou legislativou. Navíc oni nebudou rozhodovat pouze sami, ale v týmu, který bude tvořit krizový štáb v daném území. Takže já se neobávám toho, že by starostové při rozhodování preferovali zájmy své obce.

Moderátor (Jan Pokorný): Reformu veřejné správy připravovalo vaše ministerstvo už řadu let. Potom prošla legislativním procesem. Do jaké míry vám ji poslanci nebo senátoři znesnadnili?

Host (Josef Postránecký): Tak pokud jde o současnou etapu spojenou s ukončením okresních úřadů, já bych chtěl především zdůraznit, že obě komory Parlamentu věnovaly projednání vládních předloh příslušných zákonů mimořádnou pozornost. Došlo k řadě úprav, které myslím si, celý ten proces zjednodušily a je více transparentní. Na druhé straně některé úpravy podle mého názoru nebyly zcela šťastné. Dochází například k rozdělení působností v oblasti sociálních věcí, kdy státní sociální podpora zůstává pouze na okresních městech, kdežto ostatní výkon státní správy ve sféře sociálních věcí bude zabezpečován z úrovně všech dvě stě pěti obcí. Takže tam dojde k určitým problémů, zejména u těch činností,k které spolu navzájem v oblasti sociálních věcí souvisejí.

Moderátor (Jan Pokorný): Troufnete si říct s pravděpodobností třeba už hraničící s jistotou na začátku roku 2003, že třeba tato pasáž si vyžádá patřičnou novelu?

Host (Josef Postránecký): To je obtížné nyní říci, první zkušenosti ukáží do jaké míry v rámci schválené legislativy lze tyto problémy řešit, či nikoliv. Pravdou je i to, že výkon státní sociální podpory by měl být na všech dvě stě pět obcí přenesen k prvnímu dubnu roku 2004.

Moderátor (Jan Pokorný): Hostem byl Josef Postránecký náměstek ministra vnitra, který má na starosti reformu veřejné správy. Děkuju za rozhovor. Na shledanou.

Host (Josef Postránecký): Na slyšenou.

Moderátor (Jan Pokorný): Druhá část pořadu O kom se mluví. Připomínám, že hostem byl Josef Postránecký náměstek ministra vnitra, který má na starosti reformu veřejné správy a že jsme debatovali o tom, že po čtyřiceti letech zanikly okresní úřady a větší část povinností zrušených okresních úřadů přešla na takzvané pověřené obce nebo na krajské úřady. Telefonní čísla 221 552 255 a 221 552 155 jsou k dispozici pro vaše telefonické názory, ohlasy, postřehy, či připomínky k probírané tématice, což byla, jak už jsem říkal reforma veřejné správy, která v téhle té fázi začala včerejškem tedy prvním lednem, kdy okresní úřady byly zrušeny a jejich kompetence přebraly pověřené obce, či krajské úřady. Dobrý den.

Telefonický názor: Dobrý den.

Moderátor (Jan Pokorný): Máte slovo a kdyby jste si ztišila rádio, tak bychom se slyšeli lépe.

Telefonický názor: Jo jsem velice ráda, že jsem se dovolala. Dobrý den, posluchačka z Moravy.

Moderátor (Jan Pokorný): Nepředstavíte se nám?

Telefonický názor: Pane Pokorný, já jsem vás měla strašně ráda, ale dneska už mně teda docela vadí to vaše komentování. Protože do tři čtvrtě na jednu trval pořad a desetiminutová hlavně anglická písnička, znemožní vlastně vůbec jakejkoli komentář. Děkuji vám, na shledanou.

Moderátor (Jan Pokorný): Škoda, že jste nevyužila té možnosti a komentáře se nedopustila. Ta písnička měla pět minut. Dobrý den. Další telefonát.

Telefonický názor: Dobrý den. Konečný Zdeněk, Praha.

Moderátor (Jan Pokorný): Dobrý den pane Konečný.

Telefonický názor: Já bych měl dotaz na pana Postráneckého, respektive připomínku k jeho komentáři nebo výkladu o změně rozčlenění státní správy na ty pověřené obce. Já se domnívám, že tady čtyřicet let fungovaly okresní úřady. Myslím si, že lidé si na ně zvykli a mám dojem, že pokud bylo okresních úřadů asi sedmdesát tři, dneska je dvě stě pět pověřených obcí se stejnýma kompetencema, bude to znamenat trojnásobný nárůst nejen administrativních a úředních pracovníků na těchto pověřených obcích, ale bude to znamenat zejména také značné potíže pro občany, kteří jsou zvyklí na určitý systém. Připomíná mi to trošku analogii s krajskými úřady a s rozdělením vůbec územním státu na krajské oblasti nebo kraje. Dřív to bylo tak, jak to bylo, fungovalo to, dneska se k tomu zase vracíme. Já se domnívám, že za pár let znova se vrátíme ke stávajícímu fungování, respektive stávajícímu fungování do třicátého prvního dvanáctý loňského roku na ... Děkuji, na slyšenou.

Moderátor (Jan Pokorný): Děkujeme, na shledanou. Dobrý den.

Telefonický názor: Dobrý den. Já se připojuju k tomu předřečníkovi. Já se domnívám, že tohle to není v pořádku. Protože podívejte, co to jsou ty pověřené obce? Proč? Kde v Evropě něco podobného funguje? To bych se ráda zeptala.

Moderátor (Jan Pokorný): V druhé části pořadu O kom se mluvíme už se na otázky neodpovídá. Zůstává to tady jako váš názor, který si pan náměstek Postránecký poznamenává. Dobrý den, další telefonát.

Telefonický názor: Tady je Plzák, přeji pěkný dobrý den.

Moderátor (Jan Pokorný): Dobrý den pane Plzáku.

Telefonický názor: Prosím vás pěkně, já se nestačím divit, kolik úřednickejch míst vzniká v tomhle státě. V roce 89 se říkalo, jak je přebujelej aparát a jak se omezí úřednická záležitost. Troufám si tvrdit, že v současné době máme minimálně dvojnásobek úředníků a mně se to nelíbí, já je prostě nerad platím. To je celý. Děkuju pěkně.

Moderátor (Jan Pokorný): Na slyšenou. Halo, dobrý den.

Telefonický názor: Dobrý den. Přeju dobrý den. Posluchač z Vysočiny.

Moderátor (Jan Pokorný): Nepředstavíte se nám náhodou?

Telefonický názor: Ani ne, ale můj diskusní příspěvek je normální celkem. Poslyšte, já bych chtěl říct, připojit se k těm předchozím posluchačům. Já si myslím, že to je neuvěřitelný luxus tady to rozšíření těch úředníků a myslím si, že na to budem těžce doplácet ekonomicky. Ale já se domnívám, že se to dělá z jiného důvodu. Protože taková masa úředníků, to je velký počet lidí při volbách a ty strany, který prostě se perou o moc přes tyto lidi, podle mého názoru můžou velmi dobře bodovat ve volbách. Jenom bych rád věděl, kdo to zaplatí, protože jenom ten nárůst letos sedm procent dělá já nevím kolik miliard korun a na nic nejsou peníze. Takže myslím si, že spolehlivě to vedete k velkým problémům v budoucnosti pro tuto zemi. Děkuji, na shledanou.

Moderátor (Jan Pokorný): Na slyšenou. Předposlední telefonát. Dobrý den.

Telefonický názor: No Vacula, dobrý den.

Moderátor (Jan Pokorný): Dobrý den pane Vacula.

Telefonický názor: Já jsem se chtěl zeptat nebo reaguju na to, jak jste mluvil o starostech z pověřených obcí. Oni budou vždycky z pověřených obcí. Nebo bude starosta, který bude nebo nebude kandidovat v místě, kde bydlí? V podstatě vždycky ten starosta kandiduje v obvodě nebo v městě, kde bydlí. Či-li nemůže být starosta z jiného města.

Moderátor (Jan Pokorný): Ne to jsme si opravdu nerozuměli, takhle ta otázka myšlena nebyla. Jo? Děkujeme. Prosím poslední telefonát. Dobrý den.

Telefonický názor: Dobrý den. Polehňácký, Liberec. Já k té rozpravě, respektive k těm názorům bych chtěl připodotknout, že podle mého soudu je to naopak návrat do Rakouska-Uherska. Poněvadž v té době existovaly politické obvody, to hejtmanství a existovaly okresní berní správy a podobně. Nebo-li ta menší města v uvozovkách, měly výkonnou moc ve všech oblastech, takže já se domnívám, že to bude lepší. Ovšem půjde o to, aby ta náplň, to znamená ty pracovníci si zvyšovali soustavně kvalifikaci, aby tam pracovali lidi s předpokládaným vzděláním a rozhledem. Tak to je všechno, na shledanou.

Moderátor (Jan Pokorný): Na slyšenou. A tím končí další pořad O kom se mluví. Hostem byl Josef Postránecký náměstek ministra vnitra.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: jap
Spustit audio

Více z pořadu