Reakce diváků na Malou mořskou vílu režijního dua SKUTR jsou velmi pozitivní, říká choreograf Jan Kodet
Multižánrové projekty režijního tandemu SKUTR, tedy Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského, jsou velmi úspěšné. Do studia Radiožurnálu přišli představit ten nejnovější – balet Malá mořská víla ve Stavovském divadle. A přivedli i jeho choreografa Jana Kodeta.
Děláme to pro diváky
Ten řekl, že je zajímavě kontrastní, jak je česká kritika nevyvážená, i když na představení převažují pozitivní recenze. „Co se týká diváků, jejich odezva je velmi pozitivní a velmi dobrá, z čehož máme velkou radost, protože to děláme pro diváky. Když člověk sedí mezi nimi a cítí tu reakci a tu soustředěnost během představení, tak je to hrozně hezké,“ hodnotí Kodet a prozrazuje, že Lukáš Trpišovský z premiér pravidelně mizí.
„Všechny, kteří s námi spolupracují, upozorňuji, že se s velkou pravděpodobností stane, že na premiéru vůbec nebudu v sále. Poslouchám to odněkud zpoza zdi, mám takovou rozhlasovou hru. Potom přicházíme na tu děkovačku a já často ani nevím, jaké to představení bylo,“ říká Trpišovský. Martin Kukučka dodal, že když vidí po premiéře propojení jeviště a hlediště v euforii, je to malý zázrak.
Snést tři hodiny ostudy?
V jednom rozhovoru řekli, že se od jednoho z pedagogů na DAMU dozvěděli, že člověk, který nevydrží tři hodiny ostudy, nemá u divadla co dělat. Podle Martina Kukučky se to, že se něco nepovedlo, dá poznat velmi snadno: „Občas je to nepříjemné, když kráčíte po premiéře, která má mít ovace a euforii, a lidi se vám vyhýbají. Vidíte, že vás vidí, před vámi se vytváří takový koridor lidí a člověk pochopí, že to asi nedopadlo.“
Dva režiséři mohou v některých lidech evokovat klišé o tom, že jeden je hodnější a druhý si více dupne. Podle Jana Kodeta to tak ale není: „Kluci se strašně dobře doplňují a každý má určitou svou doménu. Moje zkušenost je, že fungují jako pravá a levá ruka.“
V příští sezóně je čeká návrat na činoherní prkna, jak to nazval Martin Kukučka. Budou inscenovat Krvavou svatbu v Činohře Národního divadla, poté Čechovova Racka v Divadle v Dlouhé a po prázdninách je čeká v Essenu Prodaná nevěsta v německém jazyce.
Jakým způsobem spolupracují tři silné osobnosti? Na jakých atypických místech dělali Lukáš Trpišovský s Martinem Kukučkou divadelní představení? A co je to vlastně alternativní divadlo? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Tanečníci zavěšení na laně! Národní divadlo chystá premiéru...
Jeviště pražského Stavovského divadla se promění ve vodní svět. Soubor Baletu Národního divadla uvede světovou premiéru pohádky Malá mořská víla. Autorem hudby je č...
-
Jedinou letošní premiérou na točně jsou Příhody lišky...
Při tvorbě představení před otáčivým hledištěm v Českém Krumlově si připadali spíš jako režiséři filmoví než divadelní. Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, kteří jso...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka