Reakce diváků na Malou mořskou vílu režijního dua SKUTR jsou velmi pozitivní, říká choreograf Jan Kodet

30. listopad 2016
Národní divadlo - balet Malá mořská víla

Multižánrové projekty režijního tandemu SKUTR, tedy Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského, jsou velmi úspěšné. Do studia Radiožurnálu přišli představit ten nejnovější – balet Malá mořská víla ve Stavovském divadle. A přivedli i jeho choreografa Jana Kodeta.

Ten řekl, že je zajímavě kontrastní, jak je česká kritika nevyvážená, i když na představení převažují pozitivní recenze. „Co se týká diváků, tak jejich odezva je velmi pozitivní a velmi dobrá, z čehož máme velkou radost, protože to děláme pro diváky. Když člověk sedí mezi nimi a cítí tu reakci a tu soustředěnost během představení, tak je to hrozně hezké,“ hodnotí Kodet a prozrazuje, že Lukáš Trpišovský z premiér pravidelně mizí.

„Já všechny, kteří s námi spolupracují, upozorňuji, že se s velkou pravděpodobností stane, že na premiéru vůbec nebudu v sále. Poslouchám to odněkud zpoza zdi, mám takovou rozhlasovou hru. Potom přicházíme na tu děkovačku a já často ani nevím, jaké to představení bylo,“ říká Trpišovský. Martin Kukučka dodal, že když vidí po premiéře propojení jeviště a hlediště v euforii, je to malý zázrak.

V jednom rozhovoru řekli, že se od jednoho z pedagogů na DAMU dozvěděli, že člověk, který nevydrží tři hodiny ostudy, nemá u divadla co dělat. Podle Martina Kukučky se to, že se něco nepovedlo, dá poznat velmi snadno: „Občas je to nepříjemné, když kráčíte po premiéře, která má mít ovace a euforii, a lidi se vám vyhýbají. Vidíte, že vás vidí, před vámi se vytváří takový koridor lidí a člověk pochopí, že to asi nedopadlo.“

Dva režiséři mohou v některých lidech evokovat klišé o tom, že jeden je hodnější a druhý si více dupne. Podle Jana Kodeta to tak ale není: „Kluci se strašně dobře doplňují a každý má určitou svou doménu. Moje zkušenost je, že fungují jako pravá a levá ruka.“

Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka, režisérské duo SKUTR

V příští sezóně je čeká návrat na činoherní prkna, jak to nazval Martin Kukučka. Budou inscenovat Krvavou svatbu v Činohře Národního divadla, poté Čechovova Racka v Divadle v Dlouhé a po prázdninách je čeká v Essenu Prodaná nevěsta v německém jazyce.

Jakým způsobem spolupracují tři silné osobnosti? Na jakých nejzajímavějších atypických místech dělali Lukáš Trpišovský s Martinem Kukučkou divadelní představení? A co je to vlastně alternativní divadlo? Poslechněte si celý rozhovor s režijním tandemem SKUTR a choreografem Janem Kodetem. Audio záznam celého rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

Spustit audio
  • Rozhovor
  • divadlo
  • balet
  • SKUTR