Radim Jančura, majitel Student Agency

Zatím ho proslavily žluté autobusy, majitel Student Agency Radim Jančura chce ale proniknout i na železnici. Na 15 linkách chce provozovat rychlíky a svou nabídku předal minulý týden ministerstvu dopravy. To teď rozhoduje, jestli vypíše výběrové řízení. Dosud mají exkluzivitu České dráhy. Co by konkurence na drahách přinesla nám cestujícím, budeme mít levnější jízdenky a kde vezme podnikatel miliardy na nové vlaky? Zeptáme se. Podnikatel Radim Jančura je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu, zdravím vás do Brna, dobrý den.

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Dobrý den.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jezdíte raději vlakem, autobusem, anebo autem?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tak já bohužel jezdím autem, čas od času autobusem, ale taky vlakem. Já vlak beru jako, řekněme, vyšší stálým dopravy, takže beru, jako že vlak má budoucnost, pokud se železnice trošičku změní.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A když tak občas jedete tím vlakem, co vám nejvíc na tom cestování vlakem vadí, co říkáte, že je potřeba změnu?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tak jsou určitý tratě, řekněme, EC/IC vlaky nebo dokonce z oblasti SuperCity, který jsou kvalitativně docela v pohodě, odpovídají, řekněme, tomu 20. 21. století, nejhůře na tom jsou právě ty rychlíky, které, na kterých jezdí 30 až 40 let starý koženkový kupata, kterou si, které si pamatujeme z mládí. A ta regionální doprava je na tom o něco lépe, ale relativně zase, zase taky ne tak moc dobře. V průměru 30 let staré vlaky, takže nejhorší je na tom kvalita a ta špína.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Řekněte nám, proč vy chcete vstoupit do toho vlakového byznysu, je to podle vás výnosné a ještě za to jsou státní dotace?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tak ten byznys opravdu výnosný je, samozřejmě záleží na tom, jak který podnik je jakým hospodářem. Asi každý z nás mi potvrdí, že přece jenom ten státní moloch nemůže být nikdy tak dobrý hospodář, jako soukromník, který není tak veliký. A co se týče výnosnosti, ono výše získovosti je daná zákonem, maximálně 5ti procentní, takže nedá se říct, že by to bylo takový zlatý rito. Pro mě je to však určitá výzva. My jsme udělali jakousi díru v kvalitě právě v cestováních v autobusech před 6 lety, kdy jsme vstoupili na, na dálkové nedotované linky a rádi bychom udělali podobnou, podobnou díru na trh, možno podobný průvan v železniční odpravě, která je kromě Pendolin kompletně dotována.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tak to říká podnikatel Radim Jančura ve dvaceti minutách Radiožurnálu. Myslí svou snahu dostat se na železnici opravdu vážně a proč ho dráhy nepovažují za seriózního konkurenta? Zeptáme se právě teď. Dvacetminut@rozhlas.cz, to je náš email, vy nám pochopitelně můžete psát své otázky na podnikatele Radima Jančuru, který je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu a je v Brně. Pane Jančuro, neblafujete jenom, opravdu tam chcete vstoupit na tu železnici?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Ano.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy se smějete, ale víte, už jste dvakrát říkal že tam vstoupíte na tu železnici a dvakrát jste nakonec ustoupil, proto se ptám, jestli neblafujete?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Ano, měli jsme.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A prvně mi řekněte, jak vám máme věřit?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tak asi ten, kdo sem tak vidívá žluté autobusy, kdo zná Student Agency, tak ví, že na co jsme šáhli, tak se nám povedlo. Ano, máte pravdu, že v případě projektu luxusních vlaků z Prahy do Ostravy jsme tento projekt pozastavili a to z jednoho prostého důvodu. České dráhy si vylobovaly letos, že budou mít i EC/IC vlaky, to jsou InterCity vlaky, které jsou v celé západní Evropě nedotovány, takže i tyto vlaky budou mít dotovány. To znamená, my nemůžeme soutěžit na stejné trase se soutěžitelem, který dostává obrovské státní dotace, kdy my je nedostáváme. Proto jsme tuto, tento projekt museli na chvíli opustit, ačkoli jsme měli připraveno dokonce i financování.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A jak se, jak to víte, že vám, vy byste ty dotace nedostaly, to vám někdo řekl, že by to bylo jenom pro dráhy?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tak v tuto chvíli dotace na dálkovou dopravu dostávají pouze České dráhy a ministerstvo dopravy je vyhlásilo, že hodlá uzavřít s Českýma drahama smlouvu na 10 let s tím, že součástí té smlouvy budou nejenom ty rychlíky, který na tom jsou špatně, ale i EC/IC vlaky.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tak to byl ten důvod, proč jste nakonec ustoupili od toho plánu vybudovat ten rychlý vlak mezi Prahou a Ostravou?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Přesně tak, ale naopak jsme přišli s nabídkou na polovinu rychlíkových tratí pro ministerstvo dopravy a to přesně minulý týden, proč polovinu, tak to nebo větší polovinu, tak to je proto, aby si někdo nemyslel, že jsme si vybrali nějaké lukrativní tratě, jsou to naopak tratě, kde těch cestujících není moc. Kdybychom si vybrali lukrativní tratě, tak to jsou právě třeba ty tratě z Prahy do Ostravy, z Prahy do Olomouce, tak jsme si vybrali naopak jiné tratě, které ty cestujících nemají mnoho. Vybrali jsme si tratě takové, které jsou v souladu s koncepcí ministerstva dopravy, které nám ministerstvo dopravy nám řeklo, jak jaká je jejich koncepce budoucích tendrů v případě, že nějaké budou. A dokonce ten první balíček, který jsme, jsme dostali přímo od ministerstva dopravy. Takže nikdo nám nemůže říct, že jsme si vybrali tratě podle toho, jak se nám líbily.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A my se ještě dostaneme tady k té nabídce, kterou jste učinili minulý týden na ministerstvu dopravy. Ale řekněte nám ještě jednu věc, proč jste vzdali také účast ve výběrovém řízení Libereckého kraje na provoz Jizerskohorské dráhy, z jakého důvodu jste se nepřihlásili do tohoto tendru?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tak my jsme půl roku na tomto tendru makali, já musím pochválit opravdu Liberecký kraj, který vypracoval velice dobrý tendr. Tento tendr, dá se říct, dopadl nebo oni to ještě neví, jak dopadl, ale my už to tak nějak víme, my už jsme viděli ve chvíli, když jsme podávali nebo chtěli podat nabídku, že to vyhrajou České dráhy s.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Jak jste to věděl, pane Jančuro?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
České dráhy jsou velké a možná, možná lidé, kteří na nich pracují, tak toho ví možná zbytečně hodně a povídají dál.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže vám to někdo odnesl tu informaci?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Těch, těch zdrojů bylo několik.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A mohli to být ti 2 manažeři, kteří dříve pracovali pro České dráhy a teď pracují pro vás? Byli to oni, kdo vám to řekli?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Ne, ne, ti pro nás pracují, ale až od letošního roku. Těch zdrojů informací bylo opravdu hodně a konec konců i pak Šťáhlavský, což je mluvčí Českých drah připustil, že vlastně jejich náklad na nový vlaky, nakladovat se na roku 2012, čili za 3 roky, je nižší než co požadovali s vlakama, který mají už dávno odepsaný.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale vy jste to zřejmě věděl z nějakého ještě jiného zdroje, takového vaše zdroje?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Ono s tím souvisí taky jakási zkušenost. Oni už určité tendry proběhly a to před 3 lety, kdy České dráhy ty tendry vyhrály. Na těch tratích se tehdy účtovala takzvaná ztráta to jsou ty dotace zhruba za 130 kaček, a České dráhy tam šly s cenou 18 korun, respektive 8 korun, to znamená šly s cenou opravdu absolutně nižší než, než doposud žádaly. Ty tendry vyhrály, ÚHOZ, což je Úřad pro hospodářskou soutěž, neshledal na to vůbec nic špatného, ale konec konců teďka České dráhy připustily, že ten, že to opravdu dumping byl a odvolaly se na to, že to je, že to je věcí starého managementu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže vy nějakým způsobem nám teď tady naznačujete co? Že tam mohlo dojít k nějakému podvodu u toho výběrového řízení, na provozy Jizerskohorské dráhy?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Ono nám je to celkem jedno, důležité je, že zvítězil daňový poplatník na Liberecku, to znamená kraj, který vypsal velice dobrá tendr, tak získal kvalitní vlaky, za nižší dotace než doposud, takže tohle je obecně dobrá zpráva a jestli jsou dráhy, České dráhy tak šikovný, anebo dumpují, to už není důležitý. Důležité je, že ten daňový poplatník zvítězil, kraj zvítězil a cestující bude jezdit novým vlakama.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale například ředitel Českých drah pan Žaluda říkal v rozhovoru pro Hospodářské noviny, že vy jste mohl právě informace o té nabídce, jakou oni dali, vědět před tím od lidí, kteří dříve pracovali u něj a teď jsou ve vaší firmě. A on doslova říkal: "Byla to nehoráznost, průmyslová špionáž." Tak to už jsou, vy se těm slovům smějete, ale oni možná úplně k smíchu nejsou, takže dá se mluvit o průmyslové špionáži, jak se budete bránit?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tak ti lidé, co pro mě, u mě pracují, tak pracují, jak jsem říkal od minulého roku a v té době, co vím, tak ani nepracovali ani na tom tendru libereckém, takže je potřeba, aby, pokud má někdo takové podezření, tak ať podá trestní oznámení a jdou po tom, jo, to je, já. Podívejte se průmyslová špionáž je proto, aby se, abych si z těch Českých drah já vzal nějaké ponaučení, nějaký knowhow. Jediné co si z toho mohu vzít, je pokud je slovo špionáž od slova špína, tak se naučit naše, naše autobusy, aby byly stejně tak krásně špinavé jako ty České dráhy. Ale já, já nemám co se do Českých drah učit. A pokud přijdou k nám nějaké informace, že ten tendr je zbytečná, že bude dumpingovaná cena, já jsem nevěděl, jaká cena, jenom jsem věděli, že pouze bude dumpovaná, což pan Šťáhlavský připustil, že, že ta cena bude daleko nižší než, než požadovali doposud, tak pro mě, pro mě je tohle na jedné straně smutný, na druhé straně je to pozitivní signál, protože ten kraj, který se nebál vypsat soutěž, tak na tom, vydělal a to je dobře.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale Petr Žaluda říká, že už vás nemůže považovat teď za seriózního konkurenta, říká doslova v Hospodářských novinách: "Jak mám brát takovou konkurenci vážně, když odstoupil z ostravské linky, odstoupila z regionální soutěže. Vždycky něco z humbukem prý prohlásíte a nesplníte to." Takže teď už je vážně myšleno?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Je na tom budu reagovat úplně jednoduše. My jsme dali ministerstvu asi třistastránkovou nabídku, je to závazná nabídka která grantuje nižší dotace, to znamená, my ušetříme státu asi zhruba 9 miliard, my grantujeme nižší jízdní zhruba o 15 procent pro cestující, nabízíme nové soupravy protože staré prostě nemáme a součástí této nabídky je i smlouva, takže ve chvíli, kdy se rozhodne ministerstvo tuto smlouvu podepsat, tak nám nezbývá nic jiného než ji naplnit.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy jste ti nabídku na provozování rychlíku předali minulé pondělí na ministerstvo dopravy, zatím nemáte, předpokládám, žádnou reakci z ministerstva.

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
My máme ve středu jednání s náměstkem panem Králem. Budete tak nějak čekat, jak se ministerstvo rozhodne, jestli ono bude muset zjistit, zdali pak ta naše nabídka, která požaduje méně dotací, nabízí vlaky, nové vlaky, jestli se ji, jeví jako výhodnější, což předpokládám, že ano, a budu muset přijít s nějakým postojem a to je například tendr.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A vy si myslíte, že v tu středu už od náměstka ministra dopravy získáte nějakou konkrétní informaci, jestli ten tendr se vypíše, anebo nevypíše?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
No, obávám se, že ještě ne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A kdy si tak myslíte, že by se mohlo ministerstvo dopravy vyjádřit?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tak jako každý úřad mají na to zhruba měsíc, aby nám nějakým způsobem odpověděli, protože je to, je to na nich.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A myslíte, že něco takové ho rozhodně současné ministerstvo, myslím to s ohledem na to, že budou předčasné volby na podzim, že takové rozhodnutí, které, je to velká zakázka, že nenechají na tu novou vládu?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Je to velká, je to velká zakázka ale je to zakázka, která ušetří peníze daňových poplatníků. Čili to jsou pozitivní věci, nikoli investice do dálnice, ale to jsou pozitivní věci.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ne já se ptám, jestli si myslíte, že to bude rozhodovat tento ještě ministr pan Slamečka?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tak ono zde platí jakýsi primární právo evropského společenství a to neříká, že, že jestli tato vláda je dostatečně vládnoucí nebo nevládnoucí. Prostě to ministerstvo si musí rozhodnout v souladu s evropskými zákony, s primárním právem evropského společenství a mělo by se rozhodnout tak, že shledá tuto nabídku jako výhodnější a buď nám jim zadá na přímo, anebo vypíše tendr.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A pokud nevypíše tendr a nezadá vám ji na přímo, tak uděláte co, pane Jančuro?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
No, to by bylo zajímavé, to znamená, to bychom museli se začít bránit já jako přes to si nemyslím, že by ministerstvo toto chtělo učinit já si myslím, že bude konat v souladu se zákonem.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A jak byste se bránil, kdyby k tomu došlo?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tak já bych musel přes organizaci, která je to sdružení evropských dopravců, která sídlí v Bruselu, která nám podali jakousi pomocnou ruku, přes kterej, přes kterej teďka řešíme i 12ti miliardovou dotaci, která proběhl minulý, minulý rok, tak pomocí nich se domáhat práva u Evropského komise. To je naše jediná možnost.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže byl byste ochoten jít až tak daleko?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tak naše síla je jenom v tom, že za námi stojí nejenom zahraniční dopravce, který, který má zajistit financování, ta společnost Keolis, ale především Evropská unie.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Tak to říká podnikatel Radim Jančura ve Dvaceti minutách Radiožurnálu a právě na peníze na provozování vlaků se budeme ptát právě teď. Tak už jsme říkali, že chcete provozovat rychlíky na 15 železničních linkách, nasadit chcete dieselové vlaky Siemens Desiro za více než 10 miliard korun. To je velký balík peněz. Kde na to vezmete, protože vy jste říkal v dnešních Hospodářských novinách, že banky by vám maximálně půjčily 1,5 miliardy, což není mnoho věru.

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Přesně tak. Dívejte se, ta česká železnice je opravdu velká, je to velký oříšek nejenom pro České dráhy, a samozřejmě by to byl velký oříšek i pro nás. A to je taky důvod, proč jsme se spojili s druhým a třetím nejvýznamnějším soukromým dopravcem v Evropě, s tím zmiňovaným Keolisem, s kterým jsme schopni financování zajistit. Jinak bysme tu nabídku nepodávali.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže ta by vám měla pomoci získat úvěr.

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Přesně tak.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Protože bez ní, bez ní vlastně byste museli odejít z toho tendru, nebo byste se tam zřejmě ani nepřihlásili, ale řekněte nám, je jisté, že Keolis s vámi do toho půjde, je to stoprocentní, máte podepsané smlouvy?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Ano, takovou dohodu máme v tuto chvíli vlastně nabídku pokládala společnost RegioJet, což je v tuto chvíli stoprocentně vlastněná společnost Student Agency. Dohoda je taková, že ve chvíli, když dostaneme nabídku na přímo, což neočekáváme, nebo spíš se vypíše tendr, takže společného tendru půjde RegioJet, kde bude vlastněn majoritně právě Keolisem.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A s jakými bankami jednáte o tom úvěru, protože to už, předpokládám, musíte mít také jisté, kdo vám ty peníze poskytne?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Ano, když já jsem se bavil o, nebo když jste zmínila ten 1,5 miliardy taková maximální, maximální výše financování, tak to je maximální výše, kterou bysme byly schopni zajistit my, jako pouze Student Agency. Ve chvíli, kdy jsme tam minoritní a ten majoritní je obrovská společnost, která má 30 tisíc zaměstnanců, má, má obrat v přepočtu na český koruny 75 miliard zisk´ 4 až 5 miliard, tak financování mají na starosti oni a oni to financování zajišťují. Musím přiznat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže ze svých peněz?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Ne, ne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Taky asi prostřednictvím.

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Zase je to prostřednictvím.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Banky.

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Bank, v případě, v případě financování, řekněme, jednoho balíčku, který může dělat třeba až 2,5 miliardy se dá už očekávat, že do toho půjde více do bank. Ty banky si navzájem ten svůj, ten svůj byznys předprodávají, aby si takhle vlastně snižovaly jakási rizika. Takže my jednáme s jednou bankou, respektive Keolis jedná s jednou bankou a ta se, ta se domlouvá s dalšíma, aby, aby ten balíček, nebo ta výše financování byla pro jednu banku únosné.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Řeknete jméno té banky?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Ne, to vám nepovím.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Co je na tom tajného? Že by to mohlo zhatit tuhle půjčku, myslíte?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Financování má na starosti Keolis, náš partner.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Máte spočítáno, za jako dlouho by se vám ta investice do vlaků vrátila?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tak ono je to docela jednoduché v dnešní době, to jako, když si vezmete auto na leasing. Platíte možná, možná po vás leasingovka chce nějakou akontaci, nemusí chtít a pak platíte pouze splátky a u vlaků je to podobný, je potřeba najít takové financování, které odpovídá době splácení té době smlouvy, což je v případě té dálkové dopravy 10 let, v případě třeba libereckého tendru to bylo dokonce 15 let. Evropská unie připouští dokonce 22,5 roku, takže to financování musí být opravdu stejný jako doba té smlouvy, čili od prvního dne by ta, by ta společnost měla de facto v uvozovkách vydělávat, respektive neprodělávat, poněvadž příjmy od cestujících, to jsou jízdenky, což obvykle bývá 25, 30 procent veškerých nákladů a zbytek jsou ty obrovské dotace, tak tyto peníze musí krýt nejenom provozní náklady jako mzdy, trakce, tak především ty splátky bankám.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale podmínkou je ta 10ti letá smlouva se státem?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tak samozřejmě ono se nedá koupit vlaky za, za několik miliard a jezdit bez smlouvy. A my vycházíme z toho, co požadovaly České dráhy po ministerstvu dopravy a to je 10 let. Takže jsme dokonce ani tuhle tu délku nějakým způsobem uměle nenavyšovali, ačkoli by ta nákladová cena vyšla ještě níž, kdyby, kdybychom požadovali například 15ti letou smlouvu.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pojďme na emailové otázky, které nám posíláte na adresu dvacetminut@rozhlas.cz. Radim z Opavy se ptá: "Jak zaručíte lidem, že když budete provozovat rychlíky, že časem nezrušíte ty, které nebudou vydělávat?"

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
No, to je základní délka. Je potřeba říct, že všechny vlaky v této zemi vydělávají s výjimkou Pendolin. Pendolina prodělávaní asi 700 milionů korun, přiznaly České dráhy, všechny ostatní vlaky jsou dotovány a měly by být dotovány včetně jakéhosi přiměřeného zisku.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale vy přece víte, že České dráhy teď nedávno rušily několik třeba regionálních vlaků na Vysočině právě proto, že třeba nevydělávaly?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Ne, ne, ne, to je právě omyl. České dráhy jsou pouze dopravcem, ty dostanou, dá se říct, každý rok jízdní řád a podle toho jezdí. Ten, kdo rozhoduje, zdalipak ten vlak bude jezdit nebo ne, ten objednavatel, což je v případě Vysočiny nebo v případě jakéhokoli kraje kraj. A ten se rozhodne kolik těch vlaků tam bude, jaký ten jízdní řád bude, jaké budou přestupové vazby. České dráhy nikdy nerušily žádný, žádný vlka. Pokud to zrušily, tak to zrušil objednavatel.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Marie píše na dvacetminut@rozhlas.cz: "Pracuji na dráze přes 10 let, když vy dostanete takovou zakázku, určitě budou dráhy propouštět a vy tolik lidí jako dráhy nezaměstnáte. Kvůli vám tedy skončíme na dlažbě?" Ptá se.

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tak to je právě omyl. My v provozu budeme zaměstnávat dokonce více lidí.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže budete taky takový moloch, jak říkáte, v Českých drahách?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tem moloch České dráhy znamená, moloch Českých drah znamená velké generální ředitelství. Takže ta, ta správní režie toho, ta, ta bude podstatně nižší, ale ten provoz ten bude stejný. Ten vlak má své strojvůdce, má své průvodčí nebo stevardy jak mu budeme říkat, a ten vlak si musí někde udržovat a to jsou, to jsou ta depa. A my naopak budeme udržovat daleko víc, takhle si to přejí banky, abychom udržovaly podle údržbového plánu těch výrobců, aby ten vlak i za 10 let byl jako nový.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže kolik plánujte, že byste zaměstnal lidí?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Když pominu režie generálního ředitelství v Praze, tak budeme zaměstnávat více lidí, než zaměstnávají České dráhy na té dané lince.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Karel Novotný, se ptá: "Pane Jančuro, nejste jenom snílek, víte vůbec, co práce na železnici obnáší, jaké s tím máte zkušenosti, vždyť za tím máte pouze autobusy?"

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Já, já mohu říct, nebo pan Žaluda se bude zlobit, protože už jsme se s panem Žaludou setkali, pan Žaluda je generální ředitel Českých drah, já vím o železnici víc než pan Žaluda a pan Žaluda je šéf českých drah. Takže.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A jak jste se o tom přesvědčil, že o tom víte víc, než člověk, který tam šéfuje?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Protože jsme si spolu povídali, takže já za ten, za ten hodinový rozhovor jsem dospěl k názoru, že opravdu o té železnici vím víc a to nemám na starosti pouze železnici.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A co pan Žaluda řekl tak zásadního, že jste z toho usoudil, že tomu vůbec nerozumí?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Tak třeba taková věta, že České dráhy za sebou táhnou dluh po několik desetiletí. On třeba ani nevěděl, že České dráhy jsou nová společnost, České dráhy akciová společnost, která vznikla před 6 lety byla kompletně oddlužená a vložen do ní obrovský majetek nejenom ve formě dopravních lokomotiv a vagónů, ale také ve formě nemovitostí, nádraží a podobně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pane Jančuro, nechtěl byste jít dělat generálního ředitele Českých drah?

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Ne, já, já jemu pozici absolutně nezávidím. Ono řídit takovou hle firmu je takřka, takřka, je takřka nemožné uspět. Je to opravdu, vždycky je výhodnější a snazší postavit, začít stavět tu firmu na zelené louce bez osobních vazeb, protože České dráhy jsou právě známy tím, že je to takový jako poslední průtokáč různých peněz, různých osobních zájmů takže je potřeba se zbavit různých osobních zájmů, což není tak jednoduché, protože lidé, který nějakým způsobem profitují z těch osobních zájmů v Českých drahách, tak se budou samozřejmě bránit.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Podnikatel Radim Jančura byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu, díky za to, na shledanou.

Radim JANČURA, podnikatel, majitel Student Agency:
Na shledanou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Za chvilku další zprávy a zítra určitě poslouchejte Dvacet minut radiožurnálu, protože hostem bude prezident republiky Václav Klaus. Jak hodnotí končící české předsednictví Evropské unii a kdy podepíše Lisabonskou smlouvu? A svou otázku můžete posílat také by od této chvíle na dvacetminut@rozhlas.cz. Helena Šulcová přeje hezký zbytek dne, na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.