První objevená planeta mimo naši galaxii? Vědci narazili na stín, který by mohl odpovídat planetě

26. říjen 2021

Američtí vědci možná narazili na vůbec první planetu mimo naši galaxii. Použili k tomu rentgenový vesmírný teleskop a úplně novou metodu. Objekt zhruba o velikosti Saturnu je od Mléčné dráhy vzdálený desítky milionů světelných let. Jestli je to skutečně planeta, je ale ještě třeba potvrdit.

Vědci z centra pro astrofyziku v americkém Cambridge pod vedením doktorky Rosanne Di Stefanové objevili v podstatě stín, který by mohl ukazovat na přítomnost nové exoplanety. Tým vědců připouští, že je třeba získat ještě další data, která by jejich odvážné závěry potvrdila.

„Zjednodušeně řečeno potřebujeme vidět dva tři zákryty, abychom mohli říct, že obíhá stále, že to, co zrovna nevidíme, ten kousek světla, je planeta,“ vysvětluje odborník na exoplanety z Astronomického ústavu v Ondřejově Petr Kabáth.

Jenže tato potenciální nová planeta má velkou oběžnou dráhu, před rentgenovou dvojhvězdu se tak znovu dostane zřejmě až za zhruba 70 let. „Možná ale novou metodou, kterou vědci vyzkoušeli, objevíme jiný objekt, který tak dlouhou oběžnou dráhu mít nebude,“ doufá Kabáth.

Exoplanet neboli planet mimo náš sluneční systém se už podařilo najít kolem 5 tisíc. Byly ale vždycky jen ve vzdálenosti do 15 tisíc světelných let, takže pořád v naší galaxii Mléčné dráhy.

Nově objevená exoplaneta, pokud jde skutečně o planetu, je od naší galaxie vzdálená 28 milionů světelných let a nachází se v galaxii M51, v takzvané vírové galaxii.

Vědci odhadují že je velká asi jako Saturn, předběžně ji pojmenovali M51-ULS-1b.

V souhrnu Vědy Plus uslyšíte také o tom, že do konce října je možné žádat o granty na výsadbu stromů u Nadace Partnerství.