Projekt Kutnohorský oblouk zlepší dopravu

31. březen 2006
Trendy

Rychlejší, modernější a bezpečné cestování. Tak to jsou jen některé z trendů, o kterých se v souvislosti s dopravou začátku dvacátého prvního století hodně mluví. Nejinak je tomu také v Kutné Hoře. Kdyby tam ještě před nedávnem někdo tamní obyvatele přesvědčoval, že vlaky z Prahy budou zajíždět takřka až do centra města, asi by tomu nikdo nevěřil. Dnes je ale situace jiná a může za to projekt nazvaný Kutnohorský oblouk.

Zvuk parní lokomotivy uslyšíte třeba na některé z akcí připomínajících historii železnice. Dnes ale každý vzhlíží spíše do budoucna, například V Kutné Hoře. Hlavní nádraží je od centra vzdálené asi 3 kilometry, takže cestování tam i do města je velmi zdlouhavé. Lidé musí pěšky nebo použít místní lokálku, případně městský autobus. Čas však stále utíká a cesta se vždy asi o 15 minut prodlouží. Projekt nazvaný Kutnohorský oblouk počítá s velkou změnou. Po nezbytné úpravě železniční trati by vlaky zastavily v Hlavním nádraží a vybrané spoje z Prahy a Kolína by pak pokračovaly na nádraží Kutná Hora - město.

Otava: Počítáme, že by cesta trvala asi 60 minut, to autem nestihnete. Myšlenka vznikla v době, kdy sem jezdilo hodně cizinců vlakem. Tady to funguje zatím tak, že třeba Japonec přijede do Kutné hory, hlavního nádraží, neví, kde je, mezitím mu ujede motorový spoj do centra a tak vyrazí pěšky.

Říká Karel Otava z Českých drah. Lidé by kratší cestování a jízdu pohodlnějším vlakem určitě přivítali.

Obyvatelka 1: Přesedání je, hlavně pro staré lidi dost obtížné.

Obyvatelka2: Víckrát bych se podívala do Prahy a pro každého by to bylo šikovnější, spousta lidů odtud dojíždí do zaměstnání.

Nic ale není zadarmo a tak se také takzvaný Kutnohorský oblouk neobejde bez milionových investic.

Otava: Stavba má stát kolem 250 milionů korun, Kutná hora by se podílela asi s částkou 20 milionů.

Město se společně s Českými drahami pustilo do přípravy projektu s obrovskou vervou. Starosta Ivo Šalátek k tomu říká.

Šalátek: Zpracování projektu bude trvat celý rok, bude nezbytné posoudit vliv na životní prostředí.

Kromě rychlejšího cestování počítají plány také s kvalitnějším zázemím pro cestující.

Otava: Na městském železničním nádraží by vznikl terminál se vším všudy, parkoviště pro osobní vozy, zastávky pro autobusy, komerční prostory, výdejny jízdenek, služby.

autor: Michal Trnka
Spustit audio

Více z pořadu