Prodej alkoholických nápojů závěrem roku

30. prosinec 2003
Trendy

Prodej alkoholických nápojů závěrem roku tradičně roste. Lidé se zásobují svým oblíbeným pitím, z obchodů ho v posledních dnech roku mizí o třicet procent víc v porovnání s obvyklým prodejem. Více se dozvíme od Jaroslava Skalického.

Nový rok vítá každý po svém, alkohol přitom ale chybí málokde.

Jan Veselý: Poslední dobou se lidé hodně poučili o tom si užít, ne jak tomu bylo před patnácti, dvaceti lety zvykem za poměrně co nejméně peněz si nalít do hlavy co nejvíc alkoholu, spíš je to dnes otázka kvality.

...tvrdí předseda Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Pivovarníci jsou na konci roku s odbytem pěnivého moku spokojeni, po horkém létě mají druhé žně. Rok od roku bohatší, protože lidé mají více peněz.

Jan Veselý: Já bych řekl, že s růstem životní úrovně si lidé určitě víc dopřávají, to znamená, že si kupují i kvalitnější všelijaké speciality, které dřív neměly velkou šanci, protože přece jen stojí víc peněz, takže všelijaké ty šestnáctky a dvojnásobně silná piva a podobně. Ano, to všechno se posiluje.

K Silvestru ale samozřejmě patří především bublinky. Staroplzenecká firma Bohemia Sekt odhaduje, že letos u nás na Silvestra bouchnou špunty tři a půl milionu lahví z jejích sklepů. Bude to o 200 000 lahví víc než loni. Spotřeba šumivých vín u nás stále roste a nyní se pohybuje kolem půldruhého litru na osobu ročně.

Dalibor Šebela: Vidíme jednoznačně rostoucí náročnost lidí, samozřejmě rostoucí nároky spotřebitelů na kvalitu a na všechny ty charakteristiky, které vlastně šumivé víno doprovázejí. Prodej stále z větší části tvoří právě ta jakostní šumivá vína, v posledních dvou letech vždy dosáhnou největšího nárůstu dosáhly Regia brut, čili ta extra suchá varianta a v posledním období také Prestige, to je ten prémiový sekt pod značkou Bohemia.

..říká Dalibor Šebela, obchodní ředitel největšího českého výrobce vína.

Dalibor Šebela: Určitě v tomhle tom ohledu český trh se přibližuje těm evropským zvyklostem, můžeme říci že v Evropě v té jižnější, zejména ve Francii je z hlediska sladkosti nejpopulárnější právě ta kategorie brut, to znamená s minimálním obsahem cukru, řekněme v těch německy hovořících zemích, to znamená v tom pomyslně severnějším pásmu je naopak nejpopulárnější ta varianta Sec, označených jako Sec, nebo německy trocknen, čili z toho ohledu Česká republika a její poměr výraznější z hlediska kategorie brut spíše odpovídá tomu francouzskému modelu .

Dlužno dodat, že za letošním zvýšeným prodejem alkoholu stojí také jeho vyšší ceny od Nového roku, a to kvůli vyšší spotřební dani. Ta se na půllitru běžné 40procentní lihoviny projeví osmi korunami navíc.

autor: jas
Spustit audio

Více z pořadu