Pro zmrazování platů není prostor, problém je ve smlouvách, vzkazují odboráři z pražského DP

30. září 2013

Hlavním úkolem nového ředitele Dopravního podniku Praha Jaroslava Ďuriše je stabilizovat firmu po hospodářské stránce. Ďuriš uvažuje o tom, že zdraží pokuty za jízdu na černo, omezí část slev a chce také přehodnotit některé smlouvy. Chce také jednat s odbory o zmrazení platů zaměstnanců, pro takové úvahy však podle předsedy odborové organizace ZO OSD Motol Jiřího Zabloudila není prostor.

„My si nemyslíme, že zde je problém podniku, spíše je problém ve smlouvách. Revidujte staré nevýhodné smlouvy, smlouvy, kde jde o únik milionů, desítek milionů korun a tak dále. A dejme tom, že pokud se všechno dá takto do pořádku a už nebude kde brát, pak si sedněme a bavme se o nějakých nadstandardních platech,“ uvedl Zabloudil.

Pokud jde o zaměstnance, je pražský dopravní podnik největší městskou firmou v České republice, má jich zhruba10 apůl tisíce. Průměrný plat přesahuje 31 tisíc korun. Ďuriš už dříve naznačil, že se pokusí s odbory dohodnout na zmrazení mezd.

Platy zaměstnancům garantuje kolektivní smlouva, uzavřená za někdejšího ředitele Vladimíra Liche. Podle Ďuriše je pro zaměstnavatele velmi nevýhodná.

„Já už jsem řekl, že to bylo stoprocentní vítězství odborů nad managementem a některé položky se zvýšily i o sto procent, což si myslím, že je naprosto neúměrné. Proto chci o tom s odboráři jednat, ale odborářů je v dopravním podniku mnoho, kolektivní vyjednávání je složité a určitě to nechci otvírat přes média,“ dodal Ďuriš.

Odbory mají svoji vizi, jakou cestou vyvést podnik z krize ven. A netýká se to jenom rušení nevýhodných smluv.

„Já si myslím, že spíše než něco škrtat, pomůže něco navýšit, to znamená, podle našeho názoru by dopravnímu podniku prospělo zvýšit atraktivitu MHD pro střední vrstvy obyvatel, to znamená, to jsou vrstvy, které platí, narozdíl od nízkopříjmových, které nám jezdí načerno a které sice můžeme pokutovat a zvýšit jim pokuty, ale my z nich ty pokuty stejně nevymůžeme,“ poznamenal Zabloudil.

Čtěte také

Narážel tak na Ďurišův plán, podle kterého by se mohla zvýšit pokuta za jízdu na černo ze současné tisícovky na 1500, při placení na místě pak z 800 na tisíc korun.

O případných dalších konkrétních plánech, které by se dotkly přímo peněženek Pražanů, jako je třeba zrušení cestování zdarma pro děti do 15 let či seniory nad 65 let, zatím Ďuriš mluvit nechtěl.

„Ten systém slev je opravdu široký, určitě se s ním budeme zabývat, ale než bude hotovo nějaké řešení, tak to nějakou dobu bude trvat,“ poznamenal.

Jaroslav Ďuriš se stal šéfem pražského dopravního podniku (archivní foto)

V podobném duchu se vyjádřil i k případnému zdražení jízdného, k němuž podle něj může podnik přistoupit jen se souhlasem politiků.

„Protože toto rozhodnutí není dopravního podniku, ale vlastníka, čili města, a dopravní podnik dává návrh. Čili my o tom musíme s městem jednat, a tato jednání nebývají jednoduchá,“ vysvětlil Ďuriš.

Případné zdražení by však přineslo do rozpočtu jen „malou“ částku. Podle Ďuriše je tak třeba hledat úspory především uvnitř podniku. „Tam vidím ty rezervy v řádu desítek, ne-li stovek milionů,“ řekl.

Dopraní podnik v současnosti ekonomicky zatěžuje především smlouva se společnosti Škoda Transportation na dodávku nových tramvají. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) už dříve uvedl, že pokud DPP nevyřeší mnohamiliardový kontrakt na nové tramvaje, hrozí mu krach. Řešení musí najít do půl roku, potom by se zřejmě muselo začít s rozprodáváním majetku.

Ďuriš se chce na řešení problému s nevýhodnou smlouvou zaměřit, podle něj však půjde hlavně o vyjednávání a nastavení určitých trendů. . „Pro mě je to jeden z hlavních úkolů, ale rozhodně to nestavím tak, že půl roku a tečka,“ řekl.

autoři: mak , Vojtěch Kouřímský
Spustit audio