Příspěvkové lázně: Pojišťovna vám nesmí diktovat, kde máte bydlet

5. květen 2015
Žurnál servis

Na Žurnál servis se obrátil posluchač, který řešil problém s lázeňským pobytem. Dostal od zdravotní pojišťovny doporučení na třítýdenní příspěvkovou léčbu – pojišťovna by mu tedy hradila procedury a on sám by si platil bydlení a stravu. Jenže pojišťovna si trvala na tom, že musí bydlet v jejím smluvím penzionu, i když náš posluchač by rád bydlel mnohem levněji u příbuzných. Může ho pojišťovna nutit? Na to odpovídal právník Ondřej Dostál.

Podle právníka pojišťovna nemá nárok nutit pacienta, aby bydlel v penzionu, se kterým má ona smlouvu. I když výklad zákona je od Nového roku poněkud nejednoznačný.

„Zákon totiž říká, že lázně čerpají jako následná lůžková péče. To dává smysl u komplexních lázní, kde pojišťovna hradí i pobyt, takže logicky chce kontrolovat, kde pacient bydlí. Ale u příspěvkového pobytu se dle zákona hradí jen procedury, takže není důvod, aby pojišťovna mluvila do toho, kde bude pacient bydlet,“ domnívá se Dostál.

I kdyby ovšem člověk připustil, že příspěvkový pobyt je následná lůžková péče, bydlení v penzionu nemá s lůžkovou péčí společného vůbec nic.

„Lékaři se nyní i u příspěvkových pobytů někdy domnívají, že pacient musí být na lůžku ve zdravotnickém zařízení. Ale i kdyby tento výklad byl platný, tak by to platilo jen pro lázeňské domy, protože penziony nejsou lůžková zdravotnická zařízení,“ vysvětluje právník.

Co by tedy měl náš posluchač udělat, když by se rád léčil v lázních, zároveň ale bydlel levně u rodiny?

„Pacient by se měl obrátit nejprve na svou zdravotní pojišťovnu a požadovat vysvětlení. Pokud mu pojišťovna nevyhoví, například péči odmítne hradit, pokud by nebydlel v penzionu, je namístě dát stížnost na Ministerstvo zdravotnictví, které nad pojišťovnami dohlíží," radí Dostál.

autor: Karolína Procházková
Spustit audio