Připojištění zavazadla na leteckou dovolenou se vyplatí jen někdy

17. říjen 2014
Žurnál servis

Zavazadlo do letadla je rozumné připojistit v případě, že jde o dražší tašku či kufr, nebo pokud chcete mít jistotu během zájezdu i mimo prostory letiště – například během transferu ho hotelu a zpět. Radili jsme se s právníkem dTestu Milošem Borovičkou.

Každé zavazadlo, přepravované letadlem, je po celém světě pojištěno automaticky. „Jedná se o odpovědnost přepravce, která vychází z takzvané montrealské úmluvy. Automaticky za každé ztracené či zpožděné zavazadlo odpovídá přepravce až do výše 1000 jednotek zvláštního plnění, což je asi 33 000 korun,“ vysvětluje Borovička.

Nicméně když se vám zavazadlo ztratí, nepočítejte s tím, že automaticky dostanete celou částku. „Pokud se nenajde do 21 dnů, pak se považuje za ztracené, a pak máme nárok na náhradu celé škody. Její výši musíme doložit třeba účtenkami a podobně,“ upozorňuje právník.

Přepravce nám ale musí i v případě, že se kufr jen zpozdí. „Máme nárok, aby nám přepravce dovezl zavazadlo do hotelu nebo domů, jakmile se najde. Zároveň musí proplatit nezbytné věci: pokud jsme třeba na dovolené, abychom si koupili hygienické potřeby, plavky a podobně,“ vypočítává Borovička.

Příplatek za cestovní pojištění zavazadel se může vyplatit především lidem, kteří cestují takzvaně kombinovaně - tedy nejen letadlem, ale i dalším prostředkem. „Přepravce za zavazadla odpovídá jenom během letu a na letišti. Pokud si připlatíte komerční připojištění, chrání vám zavazadla i během cesty do hotelu,“ vysvětluje právník.

„Připojistit si“ zavazadlo se vyplatí i v případě, že vaše zavazadlo má větší hodnotu než zmíněných 33 tisíc. Tuto službu si můžete přiobjednat u své letecké společnosti. „Když vyplníme při odbavení formulář a zaplatíme poplatek, platí nám ochrana na celý let. Cenu ale musíme opět dokladovat,“ dodává.

autor: Karolína Procházková
Spustit audio