Příběh Miloše Havla je román na samostatný film, říká herec Jaroslav Plesl. V seriálu Bohéma ztvárnil postavu filmového magnáta

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jaroslav Plesl

Generace filmařů, na které padly dvě totality. Tak by se dala nazvat bohéma, která se zrodila za první republiky, stejný název nese i nový seriál České televize. Filmového magnáta Miloše Havla si zahrál herec Jaroslav Plesl, který příběh této prvorepublikové osobnosti přirovnává k románu na samostatný film.

Na natáčení se připravoval, četl knihy, poslouchal pamětníky. Tak například pan Brdečka popisuje Miloše Havla jako Ludvíka IV., který sestupoval ze schodů s kohortou svých nohsledů a na své okolí byl arogantní. „Druhá skupina lidí o něm mluví jako o nesmírně sympatickém člověku,“ podotýká v rozhovoru s moderátorkou Lucií Výbornou.

Čtěte také


Měla jsem strach do Jaroslava napřít všechnu svou energii, protože ještě zhruba 15 minut před začátkem rozhovoru vypadal velmi křehce. Přiznal se, že z rozhovoru byl nesvůj a od 5ti od rána nespal. Hraje Miloše Havla, filmového magnáta, a hraje ho skvěle, stejně jako Vladimír Javorský Vlastu Buriana. Překvapilo mě, když přiznal, že si právě na Burianovu roli tajně myslel ... i když na druhou stranu chápu, že to je výzva. Asi stejná, jako naučit se kvůli Krobotově filmu Kvarteto hrát na housle.LUCIE VÝBORNÁ

K prvorepublikové bohémě patřila elegance, šarm, ale také určitá dikce. Právě Miloš Havel měl několik řečových vad, během natáčení ale byla snad nejtěžší maska, která trvala dvě hodiny – změnil se v blonďáka.

Připouští, že Miloš Havel je v očích mnoha lidí kontroverzní postavou – na jedné straně velkým přínosem pro předválečnou a válečnou kinematografii, protože se zasadil o to, že se točily české filmy. Zaměstnal mnoho českých lidí, aby nemuseli být nasazení do nucených prací. „Na druhou stranu musel s Němci vycházet,“ připomíná.

Zval například některé z německých pohlavárů, udržoval s nimi nějaké kontakty, které se mohou někomu jevit jako přátelské. To také vedlo k odsouzení Miloše Havla a řadě spekulací, včetně nařčení z toho, že strká české herečky nacistickým vojákům do postele. „To je samozřejmě nesmysl,“ dodává.

Natáčení Bohémy bylo náročným a zajímavým projektem, na který stále vzpomíná jako na mimořádný počin, a to i z pohledu hereckého řemesla. Jedna z nejnáročnějších scén během natáčení bylo propuštění Miloše Havla z vězení v roce 1952. V jednom záběru musel vystihnout velkou úlevu, kterou střídá velká emoce.

Audio záznam všech rozhovorů si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autoři: lvb , prh
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová