Při srážce vlaků v Bavorsku zahynulo deset lidí. Zraněných je nejméně 80

9. únor 2016

Nejméně 10 mrtvých a zhruba 80 zraněných za sebou nechala čelní srážka dvou vlaků, k níž dnes došlo na jihu Bavorska. O příčinách se stále pouze spekuluje – mluví se o technické závadě či o lidském selhání. Na místě zasahovalo asi pět stovek záchranářů.

K nehodě došlo krátce po sedmé ráno mezi Rosenheimem a Holzkirchenem poblíž bavorského městečka Bad Aibling. Srazily se dvě protijedoucí soupravy s asi 150 cestujícími. Jedna souprava vykolejila, několik vagonů se převrátilo.

Následné vyprošťování přeživších trvalo více než pět hodin. Na záchranné operaci se podílely stovky záchranářů.

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt, který místo srážky navštívil, označil železniční nehodu za katastrofu.

„Místo srážky vypadá strašlivě, šokující je hlavně to, jak se oba vlaky do sebe zařízly. Jeden z těch vlaků se do toho druhého úplně zavrtal a kabinu strojvedoucího zcela roztrhl,“ uvedl ministr.

Záchranné operace navíc komplikovala skutečnost, že se vlaky srazily ve značně nepřístupném terénu. Na jedné straně je les, na druhé násep a hned za ním vodní kanál.

Do prací se zapojili i rakouští záchranáři, jejichž vrtulníky se podílely na převozu raněných. Celkem se na akci podílelo asi deset helikoptér.

Vlaky se srazily na poměrně nepřehledném železničním úseku, což podle německého ministra zřejmě k nehodě také přispělo.

„Vlaky se musely srazit ve velmi vysoké rychlosti, v tomto úseku je povoleno jet maximálně100 kilometrů za hodinu, trať je v tomhle místě do zatáčky, takže musíme předpokládat, že se strojvedoucí neviděli a nestihli brzdit,“ řekl Dobrindt.

Oba strojvedoucí jsou podle německé policie pravděpodobně mezi mrtvými.

Vyšetřovatelé pracují zatím se dvěma hlavními hypotézami. Srážku podle nich způsobila technická závada na vlacích nebo trati, nebo lidské selhání.

Podle německých drah byl na jednokolejní trati systém, který v případě vjezdu dvou vlaků pošle strojvůdcům varovný signál. Tento systém prý před týdnem prošel kontrolou a fungoval, jak měl.

Více budou vyšetřovatelé vědět, až se jim podaří získat údaje z černých skříněk. Dvě ze tří už se podařilo najít.

Vlaky, které se srazily, patří společnosti Transdev, což je největší soukromý železniční a autobusový dopravce v Německu. Firma v Horním Bavorsku provozuje vlaky pod obchodní značkou Meridian.

Český generální konzulát v Mnichově sdělil, že nemá informace o tom, že by ve vlacích, které se v Bavorsku srazily, cestovali čeští občané.

Zatím nejhorší bilanci ze všech vlakových neštěstí má nehoda u Eschede v Dolním Sasku z roku 1998. Při kolizi rychlovlaku ICE s mostem tehdy zemřelo 101 lidí.

autoři: ČRo , fin , vob | zdroj: ČTK
Spustit audio