Přezuli jste pneu včas? Servisy mají většinou termíny obsazené

13. listopad 2019 14:00

Na letních pneumatikách hrozí řidičům nejen pokuta, hlavně smyk a nehoda. Většina autoserivisů ale hlásí termíny na výměnu pneu obsazené.

V Česku se na silnicích začíná objevovat sníh nebo jeho rozbředlé zbytky, taky námraza a ledovka. Pokud jste už auto přezuli, tak by vás to nemělo zaskočit. Jsou ale řidiči, kteří ještě zimní pneumatiky neosadili. Potvrzují to i námi oslovené pneuservisy. Mají obsazené termíny na výměnu gum až do konce listopadu.

Čtěte také

Rozdílné vlastnosti

Letní pneumatiky disponují úplně odlišnými jízdními vlastnostmi než ty zimní. Vysvětluje specialista na pneumatiky David Kalaš: "Letní pneumatika na břečce není schopná vytlačit úplně všechno pryč. Zůstane břečka pod pneumatikou. Proto to daleko víc klouže." Je tak větší šance, že se auto dostane do smyku a nabourá.

Pokuta a zákaz jízdy

Pokud je silnice zasněžená nebo zmrzlá, hrozí řidičům s letními pneumatikami pokuta na místě až dva tisíce korun. Policista taky může zakázat další jízdu.

§ 40a Provoz vozidel v zimním období

V období od 1. listopadu do 31. března, pokud

a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo

b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,

lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3500 kg nejméně 6 mm.

Zákon č. 361/2000 Sb.

Jak zvládnout smyk

Hlavní je nezmatkovat. V případě, že máte auto s manuální převodovkou, jako první sešlápněte spojku. "A snažte se držet rovnou stopu. To znamená tam, kam potřebujeme jet, tam natočíme volant. A neděláme žádné rychlé pohyby. U automatické převodovky jenom sundáme nohu z plynu," radí dopravní expert z Ústředního auto moto klubu Igor. Podle něj je dále potřeba nechat auto samovolně zpomalit. Jakmile se vrátí do původního směru, tak přidat plyn.

Čtěte také

Přehazování pneu

Někteří automechanici varují před výměnou zadních pneumatik za přední a opačně. Pokud mají minimální hloubku dezénu 6 milimetrů, pak je sice možné zaměňovat mezi sebou pneu s méně a více sjetým vzorkem. Výrobci to ale nedoporučují.

Podle Davida Kalaše, odborníka na pneumatiky, řidiči právě v tomto často chybují. V případě, že už se rozhodnou gumy s nižším vzorkem na auto dát, měli by je nasadit vždy na přední kola. Ty lepší pak na zadní. "Právě proto, aby vozidlo mělo stabilitu. I proto se nastavují nová vozidla lehce nedotáčivá, protože nedotáčivý smyk je daleko snáze odbouratelný, než ten přetáčivý."

autoři: Luděk Hubáček , ZV
Spustit audio