Prezident Zeman přivezl z Číny 22 projektů. Celkově jsou ale výsledky cesty rozpačité, tvrdí analytička

18. květen 2017

Prezident Miloš Zeman se ve čtvrtek vrátil z Číny. Do Pekingu, kde se sešel se čínským prezidentem Si Ťin-pchingem a přednášel na konferenci o Nové Hedvábné stezce, přivezl seznam dvaadvaceti schválených projektů čínsko-české spolupráce. Přesto jsou výsledky cesty spíše rozpačité, soudí analytička Jana Klímová.

Projekt Nové Hedvábné stezky (více čtěte zde) má velkolepé obrysy. Podle představ Číny by měl propojit Asii s Evropou a Afrikou dopravními cestami, a to hlavně po železnici a po vodě. Sám Miloš Zeman to označil za „fascinující ekonomický plán”.

Má to ale jedno „ale”. S cestami přes Českou republiku se zatím nepočítá. „Do budoucna nelze vyloučit, že se postaví nějaké napojení z Česka třeba do Polska, kudy má vést železnice, to je ale hodně daleká a dost nejistá, spíše magalomansky znějící hudba budoucnosti,” soudí analytička Jana Klímová.

Pro Česko tak je nejzajímavější, že Čína projekt samotné stezky rozšířila na program zvaný Jeden pás, jedna stezka. Do něj zahrnuje nejrůznější obchody a investice, které souvisejí se samotnou dopravní trasou spíš jen okrajově.

Česko-čínská spolupráce? Nic nového, soudí analytička

Právě v rámci této iniciativy Česko navrhuje 22 projektů, které Miloš Zeman do Číny přivezl. „Prezident předložil čínskému protějšku Si Ťin-Pchingovi takový seznam splněných domácích úkolů, tedy toho, co se podepsalo buď loni při jejich setkání v Praze, nebo při loňské návštěvě premiéra Sobotky v Číně,” upozorňuje Jana Klímová.

Čtěte také

Fakticky tedy podle ní nejde o nic nového. Na seznam se dostaly projekty jako další obchodní rozvoj Žďasu. Tuto českou strojírenskou firmu přitom už lonu koupila čínská skupina CEFC a v nedávné minulosti měla spíše problém s novými zakázkami.

Do projektů na seznamu se dostala i spolupráce mezi ČEZem a čínskými jadernými firmami. Opět nejde o žádnou novinku. Obdobné dohody se podepisovaly už loni, ale sám ČEZ potvrdil, že se pak žádné aktivity nekonaly.

Nová linka mezi Prahou a Šanghají

Zřejmě největší novinkou, kterou Miloš Zeman z Číny přivezl, tak zůstává oznámení nové linky leteckého dopravce China Eastern z Prahy do Šanghaje a také jeho zájem koupit část pražského letiště Václava Havla.

„Letiště patří nyní státu, a to jako strategické místo. Bylo by zvláštní, kdyby se stát rozhodl ho prodávat,” soudí Jana Klímová.

autoři: als , jaf
Spustit audio