Přelom v automobilové dopravě. Dálnici u Stuttgartu projel kamion bez řidiče

2. říjen 2015

Na německou dálnici nedaleko Stuttgartu dnes poprvé vyjel kamion bez řidiče, a to přímo do ostrého provozu. Budoucnost kamionové dopravy se začala psát na dálnici A8. Kamion jezdil mezi městy Denkendorf a Stuttgart.

Kabina ale nebyla úplně prázdná, seděli v ní Wolfgang Bernhard z představenstva společnosti Daimler a bádensko-würtemberský premiér Winfried Kretschmann.

Auto bylo vybaveno inteligentním systémem zvaným Dálniční pilot. Ten s pomocí různých senzorů vyhodnocuje, co má kamion před sebou a kolem sebe.

Vývoj technologie autonomní jízdy v současnosti velmi pokročil. Auta stále častěji jezdí sama a v určitých podmínkách jsou lepší než lidé. Hlavně na dálnici, která je přehlednější než jiné silnice a je na ní plynulejší provoz.


Jak současný systém funguje, popsal Antonio Gogar, který ho testoval ve Spojených státech. „Řidič může systém zapnout - v tu chvíli se auto řídí samo. Když ale narazí na problém, upozorní mě a vyzve, abych převzal řízení.“

Konkrétně to funguje tak, že palubní deska začne blikat červeně a začne pípat zvukový výstražný systém.

Kamiony bez řidičů by si určitě přáli evropští autodopravci. Stěžují si na nedostatek profesionálních řidičů a také by jim to ušetřilo náklady.

Současná legislativa sice stále vyžaduje, aby ve voze byl člověk odpovědný za provoz, díky technologii by ale mohl odpočívat a nemusel by dělat povinné přestávky.

Automobilka Daimler předpokládá, že na silnicích budou auta bez řidiče běžné do roku 2020. Sama to chce stihnout ještě dřív.

autor: znk
Spustit audio