Pražské křižovatky uvedou v Národním divadle světově proslulé soubory. S hodnotami Václava Havla

Špička světové činohry míří na festival Pražské křižovatky. Ode dneška až do neděle si diváci na prknech Národního divadla vrchovatě užijí černý humor i politická témata, na české první scéně tak dostanou nebývalý prostor obecnější otázky o smyslu divadla a současnosti. První ročník přehlídky tak navazuje na loňský nultý, který se uskutečnil u příležitosti nedožitých osmdesátých narozenin Václava Havla.

„Pražské křižovatky mají dva úkoly: založit tradici velkolepé pražské divadelní přehlídky a přihlásit se k jedné ze základních povinností Národního divadla. K povinnosti všímat si bezpráví a pojmenovat ho, zdůrazňovat lidská práva a vybízet ke slušnému chování a toleranci mezi lidmi. To jsou hodnoty, za nimiž stál Václav Havel, jehož odkaz vznik festivalu inspiroval. Chceme připomenout dobrým divadlem, že nikdy nejde jen o divadlo, že demokracie nikdy nemá automaticky vyhráno," říká mluvčí činohry Národního divadla Kateřina Ondroušková.

Festival zahájí v pondělí od 19 hodin na podestě Nové scény prostorová videoinstalace Tomáše Svobody a o hodinu později inscenace Lippy z dílny světoznámé irské divadelní skupiny Dead Centre. Tématem hry je společná sebevražda čtyř žen, jejichž osud je ale zprostředkován profesionálním odečítačem ze rtů, který divákům tlumočí slova zemřelých žen ze záznamů průmyslové kamery. Multimediální zpracování je hrou s tím, co je vlastně pravda. Lippy je mrazivá, ale zároveň zábavná zpráva o tom, jak nás vidí naše okolí.

Vrcholem programu přehlídky bude podle Ondrouškové inscenace Democracy in America režiséra Romea Castellucciho. Představení souboru Societas Raffaello Sanzio je syntézou hudby, tance a výtvarných prvků, estetizovaným pohledem na otázky svobody ve formě u nás neviděné. „V inscenaci zazní abstraktní, neexistující jazyk a zavlají prapory s písmeny, z nichž můžete sestavit cokoli na světě", říká dramaturgyně Marta Ljubková. Taneční soubor doplnilo i třicet českých tanečnic, které byly do projektu zapojeny během září.

Další tři soubory pozval dramaturgický tým (Sodja Lotker, Marta Ljubková) ze Slovinska, Slovenska a Libanonu. V netradičním prostoru B na Nové scéně vystoupí slovinský soubor Beton Ltd.s představením Ich kann nicht anders. Intimní inscenace se zabývá – za použití značně černého humoru – otázkou, co dělat s vlastní existencí v globalizovaném světě. „Diváci se budou cítit jako voyeuři, kteří přihlížejí intimním chvílím tří lidí,“ říkají tvůrci. Dojde na všechny ikony popisující zánik stávajícího světa, ale také na alkohol, drogy a samozřejmě i ego.

Inscenaci Riding on a Cloud, kombinující prvky osobní a politické, uvede libanonský výtvarník a divadelník Rabih Mroué. Autor a režisér v jedné osobě přizval bratra Yassera, aby ztvárnil postavu, jež je mu velice podobná, postavu zraněnou v libanonské občanské válce, připravenou o schopnost používat slova. Yasser natočil autentická videa, ta na jevišti propojil se svými vzpomínkami a dal tak vzniknout osobnímu obrazu politického vývoje v Libanonu.

Slovenské Národní divadlo bude na festivalu reprezentovat inscenace Elity napsaná na objdenávku slovenského ND. Držitel ceny Alfreda Rradoka Jiří Havelka se coby autor i režisér zamýšlí nad tím, odkud pocházejí elity, které dnes ovládají a de facto vlastní zemi. Podtitul „Minulost je před námi" akcentuje socialistický stín stále se vkrádající do slovenské i české současnosti. Havelkova společenská reportáž se zamýšlí nad podstatou a paradoxy moci.

Kromě divadelních představení bude součástí festivalu i řada setkání s tvůrci, výstavy, workshopy a přednášky. Již zítra proběhne diskuse na téma poslání a směřování Národního divadla s názvem Národní divadlo jako laboratoř, fórum, nebo (jen) divadlo? Diskutovat budou režiséři Daniel Špinar, Miroslav Krobot, Jiří Havelka a výtvarnice Jana Preková. Moderátorem bude teatrolog Martin Bernátek.

autor: Radiožurnál
Spustit audio