Pravomoci policie a přestupky chodců
Posluchači, který nám zatelefonoval připadá, že nesprávné přecházení, třeba na červenou, je na okraji zájmu policie. Ta se podle něj spíše zaměřuje na řidiče. Jak tedy policisté a městští strážníci mohou chodce porušující dopravní předpisy postihovat a jak sledují takové přestupky?
Problém s chodci porušujícími dopravní předpisy mají především velká města, tedy určitě v první řadě Praha. Náměstek ředitele pražské městské policie Ludvík Klema tvrdí, že strážníci chování chodců bedlivě sledují.
Klema: Vzhledem k tomu, že se jedná o novou pravomoc, kdy můžeme řešit tyto přestupky, tak musím říci, že jde o významnou činnost, protože jenom v lednu letošního roku strážníci zjistili více než 900 nesrovnalostí v chování pražských chodců.
Teprve letos i obecní policie získala právo postihovat chodce porušující dopravní předpisy a má tak stejné možnosti jako policie České republiky.
Klema: Obecně je nekázeň chodců v provozu přestupkem, který strážník může řešit na místě v blokovém řízení až do tisíce korun, v případě velmi závažného přečinu nebo odmítnutí vyrovnání na místě, je poskytnuta záležitost státnímu orgánu, kde je postih několikrát vyšší.
Jestliže se tedy cítíte nevinní, pokutu platit nemusíte, ovšem, jak bylo řečeno, riskujete, že po správním řízení budete platit několikanásobek původně stanovené částky. Na druhou stranu ale policisté nebo strážníci musí na úřadě dokázat, že jste skutečně přestupek spáchali.
Klema: Nehodnotí to už policisté ani strážníci, ale příslušný správní orgán by měl mít natolik fundované pracovníky, aby dokázal, třeba fotografií a svědeckých výpovědí vyhodnotit, zda opravdu přestupek je prokázán a sankce spravedlivá. Musím přiznat, že tvrzení proti tvrzení končí patovou situací a mnohdy správní orgán o udělení postihu nerozhodne.
Městští policisté se podle Ludvíka Klemy zaměřují hlavně na problematické přechody s velkým provozem a také na přechody umístěné u škol. Jestliže pravidla porušují děti, nemohou je ale postihnout.
Klema: Do patnácti let věku není člověk deliktně způsobilý, nelze ho v žádném řízení trestat. Snažíme se mu vysvětlit, že dělá něco, co ohrožuje zdraví a život nejen jeho, ale i ostatních účastníků provozu na komunikacích. Na základě těchto zkušeností se pořádají preventivní besedy na školách.