Porcelánové umění není jen českou nebo čínskou specialitou. Křehké bílé kráse odjakživa patřil také Petrohrad

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Barvy je potřeba třikrát až čtyřikrát vypálit, aby se nešpinily, a pak je možné se k práci zase vrátit
0:00
/
0:00

Je málo věcí, které moderní doba od základu neproměnila. Jednou z nich je výroba uměleckého porcelánu. Nádobí, postavičky či vázy z této křehce ušlechtilé hmoty se těšily obrovské oblibě jak v carském, tak i v sovětském Rusku. Spíš než známkou dobrého vkusu byly symbolem společenského postavení majitele. Jedním z center umělecké porcelánové výroby je dodnes Petrohrad.

Tato firma má nesmírně zajímavou historii, protože vznikla na základech výzkumného ústavu porcelánu. Působilo tady mnoho umělců, kteří tvořili ve velmi svobodném duchu, vypráví zástupkyně vedoucí paní Ina. Nedělali totiž masovou produkci, ale vymýšleli to, co by se masově dalo prodávat. A někdy také jenom tak sami pro sebe.

Tradice bez dědiců?

Paní Ina si stýská, že problém je s novou mladou generací, která by řemeslo převzala. Zájemci sice jsou, ale školství bohužel nevychovává příliš dobré specialisty

Scházíme pět pater po schodech dolů, kde sídlí výroba. Pracují tady dvě výtvarnice, které právě teď malují samovar a hlavičky panenek. Jde o poměrně komplikovaný proces. Výtvarnice pracují bez skic, svou práci pouze konzultují na schůzkách s vedením, kde diskutují o tom, co by mělo být námětem maleb na porcelánu.

Barvy je potřeba třikrát až čtyřikrát vypálit, aby se nešpinily, a pak je možné se k práci zase vrátit. Momentálně jsou námětem Puškinovy pohádky.

Paní Ina si stýská, že problém je s novou mladou generací, která by řemeslo převzala. Zájemci sice jsou, ale školství bohužel nevychovává příliš dobré specialisty. Nováčky tu proto musí učit všechno od úplného začátku a na to nemají při své práci čas.

Všude tu leží formy, protože porcelán se kvůli své křehkosti nevyrábí na kruhu. Z forem se zhotovují například i porcelánové dlaždice, které se používají při obkládání krbů

Porcelánové krby, specialita Petrohradu

Všude tu leží formy, protože porcelán se kvůli své křehkosti nevyrábí na kruhu. Z forem se zhotovují například i porcelánové dlaždice, které se používají při obkládání krbů ve starých domech. A takových je v Petrohradu obrovské množství.

Část forem pochází ještě ze starých sovětských časů. Nový majitel je tady po privatizaci podniku našel pohozené. Od té doby ale už musel nechat vyrobit i nějaké nové.

Secesní inspirace

Nově se v porcelánce pokoušejí vyrábět ozdobné porcelánové ošatky, jaké známe i od nás. Výtvarnice, která do firmy nastoupila teprve nedávno, se pokouší experimentovat a některé vzory si vypůjčila i u Alfonse Muchy.

Problém současného prodeje porcelánových výrobků je v tom, že se nedají mýt v myčce. Lidem se totiž už ručně mýt nádobí ani postavičky nechce. Pokud tedy v karanténě nemáte co dělat, vezměte hadřík a vycíděte svou sbírku porcelánu. Cídil bych taky, kdybych nějakou měl.

Spustit audio
autor: Martin Dorazín | zdroj: Český rozhlas

Odebírat podcast

Související