Poplatky ochranným organizacím za veřejnou produkci hudby

7. březen 2002

Dejte si pozor jak velké společnosti pouštíte hudbu nebo jenom vysílání rozhlasu. Za určitých okolností by se totiž mohlo jednat o veřejnou produkci a pak byste museli platit poplatek ochranným organizacím. Stejně tak by měli platit například majitelé restaurací nebo obchodů, kde od rána do večera zní nějaká hudba.

Zákonem stanovené poplatky se musí odvádět autorským organizacím vždy, když se jedná o veřejnou produkci. Pokud si doma posloucháte s rodinou cédéčka anebo rozhlas, veřejná produkce to určitě není. Jiná situace může nastat, když si pozvete větší společnost.

Temlová: Pokud by akce byla veřejně přístupná, i v domácnosti, potom ano. Jde o užití na veřejnosti.

Vysvětluje Marie Temlová z advokátní kanceláře Winter a spol. a dodává, že nezáleží na tom, jestli vybíráte vstupné anebo akci pořádáte na vlastní náklady. A nezáleží ani na tom, jestli hudbu pouštíte z cédéček, kazet, gramodesek anebo z rádia. Musíte platit jak OSE - tedy ochrannému svazu autorskému, tak i Intergramu, který se stará o výkonné umělce, tedy v tomto případě o zpěváky a hudebníky. Restaurace nebo obchody by měly platit jakýsi měsíční paušál a nemusí zjišťovat autory nebo interprety písniček.

Temlová: Nejsou to vysoké paušály, není to komplikované. Vyplní se formulář, platí se za každý den. Jde o to, že hrají na rádio nebo komerční nosiče a na základě této informace jim kolektivní správce vypočítá odměnu.

Ta by podle odhadu Marie Temlové měla být několik set korun měsíčně. Záleží na počtu přípojek, tedy v podstatě reproduktorů umístěných v provozních místnostech. U pořadatelů koncertů a diskoték se odměna řídí i podle kapacity sálu a ceny vstupenek. Platit musí i humanitární organizace.

Temlová: V případě, charitativních organizací, kde je vstup zdarma, ale platíte tam dobročinné příspěvky, je platba ochranným organizacím rozhodně nižší, než když uskutečníte koncert populárních hvězd na Strahově. Záleží na mnoha dalších podmínkách, výpočet je složitý a dají se vyjednat i individuální platby.

Jedinou možností, kdy ochranným svazům neplatíte, je přímá smlouva s hudebníkem, který je i zároveň autorem hudby a textu. Jinak se poplatky vždy při veřejných produkcích odvádět musejí a zbývá už jen otázka, komu vlastně prostřednictvím těchto organizací jdou.

autor: alh
Spustit audio