Poláci vyhlásili boj stočeným tachometrům. Má je drtivá většina dovezených ojetin

Tachometr
Tachometr

Polsko se pokouší bojovat se stáčením tachometrů u ojetých aut. Tamní svaz dealerů automobilů odhaduje, že s ujetými kilometry někdo manipuloval až u osmdesáti procent vozů dovezených z ciziny. Od prosince si proto začne Polsko s jinými zeměmi vyměňovat informace o stavu tachometrů v autech při technických kontrolách. Zkontrolovat si je bude moci každý na internetu.

„Jen asi třetina až čtvrtina lidí se dozví, že si koupili auto se stočeným tachometrem. Přijde se na to většinou náhodou. Přitom s ujetými kilometry manipuluje v podstatě každý obchodník, který do Polska dováží auta,“ tvrdí Ryszard Ciechański z Polského motoristického svazu.

V Polsku funguje internetová databáze, ve které si každý může najít stav tachometru při poslední technické kontrole vozu. Jenže auta s ciziny se do registru dostanou až v okamžiku dovozu, a to už bývá pozdě. Od prosince se proto Polsko připojí k mezinárodní databázi Carfax.

„Změní se především to, že se budou na jednom místě hromadit data z různých zemí. Když koupíme ojeté auto například z Francie, uvidíme, kolik tam měl najeto při poslední technické kontrole,“ říká.

Problém je ale v tom, že v databázi není Německo, odkud Poláci dovážejí ojetá auta nejčastěji. Podle europoslance Tomáše Zdechovského z KDU-ČSL by bylo lepší, kdyby v Evropě existoval jednotný systém registrů najetých kilometrů.

„Aby se při každé návštěvě automobilu v jakémkoliv servisu musel zaznamenat stav tachometru," říká Zdechovský, který ve Varšavě o stáčení tachometrů uspořádal konferenci. Výzvou ke zřízení propojených registrů se Evropský parlament bude zabývat zhruba na přelomu roku.