Po pěti měsících se znovu rozběhly stavební práce na tunelu Blanka
Stavební práce na tunelu Blanka po pěti měsících opět pokračují. Praha zaplatila firmě Metrostav dlužných 2,7 miliardy korun, a dělníci se tak mohli vrátit jak do tunelového komplexu, tak na Trojský most. Slibovaným termínem zprovoznění Blanky stále zůstává září letošního roku.
Podle Metrostavu jsou dělníci schopni celý komplex po stavební stránce dokončit do podzimu.
Zásadní jsou teď práce na Trojském mostě, kde se musí přeložit tramvajové koleje, a také úpravy několika křižovatek u ústí tunelů.
„Z velkých prací je to především dodělání Trojského mostu, tedy všechny práce, které souvisejí s převedením tramvajové trati na Trojský most. Pak je to řada drobných dokončovacích prací - dodělat několik desítek křižovatek po Praze a drobné dokončovací práce v tunelech,“ vypočítává mluvčí firmy František Polák.
Termín zprovoznění tunelu Blanka tak teď mnohem více závisí na technologické části.
Operační dispečink na Malovance totiž určitě nebude hotový, a tak Praha musela zadat zakázku na vybudování dočasných velínů.
Podle opoziční ODS se ale ani tyto provizorní dispečinky nestihnou. Jejich příprava má údajně zabrat 290 dní. Náměstek primátora Jiří Nouza z TOP 09 to však odmítá připustit.
„Já si to nemyslím. V tunelu jsem byl, vím, že tam jsou některé nedodělky, ale nemyslím si, že by byly takového rozsahu, že by vyžadovaly 290 dnů. To jsou tři čtvrti roku, a to jsme skutečně někde jinde,“ tvrdí Nouza.
Tunelový kompex Blanka:
(Brusnický, Dejvický a Bubenečský tunel)
- jeho výstavba začala v roce 2007,
- náklady zatím dosáhly asi 36 miliard korun,
- roční provozní náklady budou 164 milionů korun,
- má délku 6,4 kilometru (nejdelší městský tunel v Evropě).
Práce na tunelu Blanka se zastavily na konci loňského roku kvůli sporu Metrostavu s Prahou. Neshody od té doby řeší rozhodčí soud při Hospodářské komoře.
Podle Nouzy navíc Metrostav těsně před posledním jednáním soudního senátu „dožaloval“ ještě další miliardu korun. Řešit to bude nejspíš jednání soudu 4. června.
Problémy pak může přinést i případná další arbitráž se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb, které Praha dluží 144 milionů korun. Jestli se obě strany sejdou u rozhodčího soudu, ale rada města ještě nerozhodla.