Plaga: Neměli jsme podlehnout iluzi, že tu covid není. Obnova školství potrvá roky
Je to přesně rok, kdy místo do školních lavic a poslucháren zasedli žáci a studenti všech stupňů k počítačům a spolu s učiteli začali zkoušet, jak se dá učit na dálku. Studenti vysokých škol se od té doby nevrátili do poslucháren prakticky vůbec. Jak vnímá nelehký rok resort školství? „V následujících letech musíme masivně podpořit vyrovnávání sociálních nerovností, “ upozorňuje ministr Robert Plaga za ANO. Jaké má ministerstvo plány?
Samotné školáky na distanční výuce ale trápí také nedostatek motivace: „Nebaví mě to,“ říká třeťačka Ema, která byla ve škole naposledy v prosinci. To potvrzuje i její maminka Radka: „Ze začátku neměla žádný problém, ale teď se nerada připojuje. Zjistila jsem, že zapomněla na nějakou hodinu a že jí chybí domácí úkoly.“
Také pedagogové si všímají, že motivaci k učení ztrácí stále víc dětí: „Na online hodiny občas přijdou, občas nepřijdou. Práce převážně neodevzdávají,“ popisuje svou zkušenost ředitel základní školy v Chýni u Prahy Jaroslav Novák.
Na vyrovnání chybí plán
Podle Miroslava Hřebeckého z centra EduIn musí stát připravit plán, jak po znovuotevření škol vyrovnávat studijní rozdíly mezi žáky. „Stát nemá žádný komplexní plán na rozdíl od mnoha zahraničních jiných států, které na to mají alokované zdroje a připravené kompletní metodiky,“ upozorňuje.
Že ministerstvem školství připravované letní doučovací kempy nestačí, vnímá i ministr Robert Plaga: „Minulé léto jsme podpořili letní kempy, to už letos stačit nebude. V následujících letech musíme masivně podpořit vyrovnání sociálních rozdílů. Požadujeme více peněz z fondu Evropy, abychom byli schopni české školství obnovit.“
Související
-
Podoba maturit a přijímacích zkoušek na střední školy bude jasná do konce týdne, slibuje ministr
Přes sedmdesát tisíc studentů l čeká za pár týdnů maturita. Dalších sto tisíc se hlásí na střední školy. Ministerstvo školství má do konce týdne rozhodnout o jejich podobě.
-
Pro studenty prvních ročníků je to složitá doba. Jejich jména se učím na fotkách, říká profesorka
Ministr Plaga se staví proti premiérovu návrhu zrušit letošní maturitní zkoušky kvůli probíhající pandemii. Znamenalo by zrušení maturit devalvaci vzdělávání?
-
Dostudovat, nebo jít pracovat? Kvůli distanční výuce ztrácí děti ze sociálně vyloučených rodin motivaci
Děti ze sociálně vyloučených rodin učení na dálku nezvládají, chybí také podpora rodičů. Často ukončují studium, aby začali pracovat a mohli tak finančně pomoci svým rodinám v těžké situaci.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...
Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Lidský faktor
Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová