Plaga: Neměli jsme podlehnout iluzi, že tu covid není. Obnova školství potrvá roky

11. březen 2021

Je to přesně rok, kdy místo do školních lavic a poslucháren zasedli žáci a studenti všech stupňů k počítačům a spolu s učiteli začali zkoušet, jak se dá učit na dálku. Studenti vysokých škol se od té doby nevrátili do poslucháren prakticky vůbec. Jak vnímá nelehký rok resort školství? „V následujících letech musíme masivně podpořit vyrovnávání sociálních nerovností, “ upozorňuje ministr Robert Plaga za ANO. Jaké má ministerstvo plány?

Samotné školáky na distanční výuce ale trápí také nedostatek motivace: „Nebaví mě to,“ říká třeťačka Ema, která byla ve škole naposledy v prosinci. To potvrzuje i její maminka Radka: „Ze začátku neměla žádný problém, ale teď se nerada připojuje. Zjistila jsem, že zapomněla na nějakou hodinu a že jí chybí domácí úkoly.“

Také pedagogové si všímají, že motivaci k učení ztrácí stále víc dětí: „Na online hodiny občas přijdou, občas nepřijdou. Práce převážně neodevzdávají,“ popisuje svou zkušenost ředitel základní školy v Chýni u Prahy Jaroslav Novák.

Na vyrovnání chybí plán

Podle Miroslava Hřebeckého z centra EduIn musí stát připravit plán, jak po znovuotevření škol vyrovnávat studijní rozdíly mezi žáky. „Stát nemá žádný komplexní plán na rozdíl od mnoha zahraničních jiných států, které na to mají alokované zdroje a připravené kompletní metodiky,“ upozorňuje.

Že ministerstvem školství připravované letní doučovací kempy nestačí, vnímá i ministr Robert Plaga: „Minulé léto jsme podpořili letní kempy, to už letos stačit nebude. V následujících letech musíme masivně podpořit vyrovnání sociálních rozdílů. Požadujeme více peněz z fondu Evropy, abychom byli schopni české školství obnovit.“

autoři: Jiří Chum ,
Spustit audio

Související