Pití lahváče je jako chvilka vášnivého líbání, tvrdí Pavel Maurer

6. duben 2014
Glosa Pavla Maurera

Co nejvíc rozčílí milovníky lahváčů? Podle Pavla Maurera kapsle, které se vždy obtížně zbavuje. Přečtěte si, proč si známý milovník dobrého jídla oblíbil právě pití piva z láhve.

Přiznám se, že rád piju pivo přímo z láhve. Netuším, jestli mě k tomu vede tichá vzpomínka na doby, kdy jsem v mládí trempoval, nebo zda je to jistý projev odporu a vzpoury proti konvencím.

Jisté je, že pivo pité jako lahváč pro mě nikdy neztratilo své kouzlo! Když přisaji rty na hrdlo láhve a pomalu dýchám nosem, mám pocit, jako bychom se spolu s pivem chvilku vášnivě líbali.

Neříkám, že nemám v oblibě různé druhy designových sklenic, co dnes nabízejí všechny možné pivovary. Jsou baňaté, štíhlé, na stopce, někdy dokonce vypadají spíše jako sklenky na šampaňské. Každá trochu movitější značka piva má dnes vyvinutý jedinečný typ sklenice, který umí udržet aroma, dobře pasuje do ruky a také svou elegancí marketingově vyjadřuje pozici piva na trhu.

Ta nejlepší, nejkvalitnější a také většinou nejdražší piva nabízejí spíše tenké sklo a elegantní tvar. Pak jsou sklenice, co mají větší objem. Nápoj uvnitř je trochu lidovější, sklo je tlustější a slibuje krásný, hluboký zvuk, když si v hospodě přiťukneme na zdraví.

Čtěte také

To mám také rád, ale přiznám se, že z láhve je to pro mě nejlepší! Žádný mezistupeň. Žádná nevymytá sklenice nebo pachuť chemického mycího prášku.

Největší potíže při pití lahváčů mi způsobují piva mnoha našich výrobců, která mají takzvanou kapsli. To je staniolový nebo umělý papír, který je obtočen až po zátku. Takže když pivo otevřu, musím ještě nehtem čistit kolem hrdla staniol, aby se mi při pití z láhve nepletl do pusy.

Fuj! Kapsle je hnusná, nechutná a je mi úplně jedno, že ji někdo reklamně vymyslel proto, aby byla značka nepřehlédnutelná na jakékoli části láhve.

O to více mě potěšil jistý irský výrobce jednoho z nejslavnějších tmavých piv na světě. Kapsli chytře zakončil už před vrcholem hrdla a ještě navíc na své etiketě nakreslil značku: Užijte si přímo z láhve! Tomu říkám myslet na klienty se vším všudy! Zvláště pak u piva, které není tak laciné, nepije se na žízeň, ale pro svou specifickou hořkou chuť. A navíc je skvělé třeba k ústřicím.

Na tomto příkladu je vidět, že výrobci mysleli nejen na dobré pivo, ale i na jeho snadnou spotřebu pro zákazníka lahváčového typu. Na jejich zdraví!

autor: Pavel Maurer
Spustit audio