Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Petr Žaluda mluvil o nelehké situaci Českých drah

Šéf Českých drah si nechce nechat zasahovat do svého týmu, a tak prý bude muset odejít, a s ním i někteří členové představenstva. Je to pravda? Konkurenční boj s RegioJetem ukázal, jak rychle dovedou dráhy zlevnit jízdné. Znamená to, že do příchodu konkurence platili cestující výrazně víc, než bylo nutné? A o kolik se chystá podnik zdražit od prosince? Začíná Dvacet minut Radiožurnálu. Pozvání přijal generální ředitel Českých drah Petr Žaluda, vítejte u nás.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Dobrý den.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Jako vždy, vážení posluchači, Facebook a email pro vaše dotazy je připraven. Pane řediteli, Mladá fronta DNES s odvoláním na dobře informované zdroje z ministerstva dopravy a z Českých drah píše, že v příštích dnech se má změnit část představenstva a vy máte přijít o židli. Je to pravda?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
To se musíte zeptat těch zdrojů.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Slyšel jste něco o tom, že by vám šlo o místo?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Já mám informace stejné jako vy z deníku Mladá fronta.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Dobře, tak se pojďme pídit po tom, komu a proč byste mohl být trnem v oku, máte k tomu nějaký svůj vlastní názor?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Nemám.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Pokud by se mělo změnit složení představenstva, už dříve jste řekl, že byste odešel.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
To jsem nikdy neřekl.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
To jste říkal. Je to citované v médiích několikrát tato vaše věta, takže to neplatí?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Která věta?

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
"Pokud by se mělo změnit představenstvo, odešel bych."

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ne, to jsem nikdy nepronesl.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Neplatí to?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Já jsem nikdy neprohlásil, že pokud se změní představenstvo.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže, pokud by se změnilo představenstvo, neodešel byste?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Já nebudu komentovat personální věci.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Já se ptám na váš osobní názor, budete pracovat s jinými lidmi klidně dál, nebo závisíte na svém týmu jakoby pocitově ve firmě?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Samozřejmě závisím na svém týmu, přesně tak, já myslím, že závisím, nebo závisím, ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Pokud by vám tedy někdo změnil tým, zůstal byste, nebo ne?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Zvažoval bych.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Zvažoval byste. Kdybyste měl sám, řekl, že kvůli změně týmu odejdete, přišel byste zřejmě o velmi výhodné odstupné ve vaší smlouvě, je to tak?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ne.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Nemáte odstupné závislé na tom, že když sám dáte výpověď, takže vám nenáleží?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ne, mám odstupné, pokud jsem odvolán.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tedy, kdybyste dal výpověď sám kvůli tomu, že vám někdo změnil tým, o odstupné přijdete?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Pokud samozřejmě dobrovolně člověk odejde, tak nemá nárok na odstupné, to je samozřejmě standardní věc.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Prozradíte, jak vysoké máte manažerské odstupné?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Já myslím, že jsme to zveřejňovali, že je tam konkurenční doložka a 12 platů, 24, 24 platů.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
12 platů, 24 platů.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
No, konkurenční doložka.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tedy dvouletý plat, jak vysoký dvouletý plat?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Já myslím, že můj plat je propraný všude.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tak ještě jednou.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Tak plat je 500 tisíc korun měsíčně.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
No, to se tedy asi opravdu nechat se odvolat, neodcházet sám.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ale já myslím, že určitě moje rozhodování není stavěno, jestli budu dostávat odstupné, nebo nebudu dostávat odstupné. Já jsem pracoval 13 let v soukromé sféře a odstupné je standardní model. Já, když jsem odcházel ze své práce, tak samozřejmě dostáváte odstupné. To není nic mimořádného. Já nevím, proč se divíte, že ve státním ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Ne, já se snažím odpověď na to za prvé, zda byste byl ochoten odejít sám kvůli změně manažerského týmu, to jste říkal, že byste zvažoval. A já teď hledám motivy, které byste zvažoval. Zvažoval byste, zda přijít o 24 krát 0,5 milionu?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ne, to určitě není vůbec, to není otázka na úvahu.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Odborář Jaromír Dušek, který byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu 23. září, tehdy řekl, že pokračuje tunelování Českých drah ve velkém a jako jeden z příkladů dal vaším týmem chystaný prodej zhruba 75 tisíc čtverečních metrů pozemku Masarykova nádraží za cenu, která je zhruba na úrovni desetiny jejich tržní ceny, a to finanční skupině Penta a dodal, že ministerstvo dopravy to může zastavit, protože obsazuje značnou část dozorčí rady a značnou část řídícího výboru. To by se nápadně shodovalo s těmi plány, o kterých píše Mladá fronta. Není tedy důvod vaší snahy nějak vypořádat pozemky Masaryčky snahy ministerstva vás odvolat?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ježíš to nevím, to se musím zeptat ministerstva. Já jenom bych chtěl k tomu, co říká pan Dušek, dráhy mají řadu dědictví špatných a nevýhodných smluv a jedna z nich nevýhodná smlouva je na Masarykovo nádraží. Tato smlouva ve skutečnosti říká, že zhruba 50 let nemohou dráhy volně disponovat s pozemky, které jsou na Masarykově nádraží, je to zhruba 120 tisíc metrů čtverečních. Klauzule říká, že v okamžiku, až společnost Masaryk Station Development, v které dráhy mají 34% podíl, to znamená, tuto společnost nekontrolují a ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A zbylé podíly patří komu?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Je tam firma SUDOP a bylo to ING a nevím teď přesně.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tedy soukromým firmám.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ano, jsou to soukromé firmy. Tato smlouva je prostě historicky 7 let uzavřená, za 7 let se nic neudálo a tato smlouva říká, že až bysme teda, až by tam ten developer za 30 až 50 let něco postavil, tak bysme za pozemky mohli dostat maximálně 900 milionů korun, to je smlouva, která ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Neboli tato smlouva má jistit, že pozemky nebudou prodány developerovi?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ne, ten by odkoupil, ta společnost, která by zdevelopovala tu plochu, tak má právo odkoupit pozemky za maximálně 900 milionů korun, znovu opakuji smlouva dnešní na Masarykovo, na pozemky na Masarykově nádraží říká za 30 až 50 let, až se tam něco postaví, což nemají dráhy v rukou, tak mohou dostat za všechny pozemky maximálně 900 milionů korun.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Počkejte, takže dráhy nemají v rukou vůbec otázku toho, jestli se na Masarykově nádrží bude nebo nebude něco stavět?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Samozřejmě, že nemají. To je otázka toho developera, s kterým tato smlouva byla uzavřena. Dráhy vložily pozemky do této společnosti a tím přestaly mít možnost s těmito pozemky disponovat, znova opakuji, dráhy dnes ta smlouva, jak je uzavřena, která byla uzavřena v době, kdy pan Dušek, pokud se nepletu, v dozorčí radě, tak tato smlouva je prostě zásadně nevýhodná, protože dráhy nemohou s pozemky nakládat a možná někdy teoreticky mohou dostat maximálně 900 milionů korun a ta doba je někde 30 let.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Neboli co se snažíte?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
My se snažíme, nebo snažíme se ten stav narovnat a znova, musíme se dohodnout s tím partnerem.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Jak narovnat, o co se snažíte?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Naše ideální varianta je, že prodáme podíl v této společnosti, protože ji stejně nekontrolujeme, a chceme udělat dohodu, aby se ty pozemky uvolnily a my jsme ty pozemky mohli prodat.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Pokud byste ten podíl v té společnosti prodal, tak by, tak vlastně nakládání s pozemky Masaryčky kontrolovala pravděpodobně už kompletně soukromá trojice firem?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Pozemky jsou naše, pozemky jsou naše, pozemky jsou Českých drah, které jsou zatíženy tím nájemním právem, to znamená, ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tak, co byste prodávali, co byste vlastně chtěli nabídnout v té smlouvě?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
My chceme prodat pozemky a podíl, zbavit se, vyvázat se z toho vztahu. To je značně nevýhodný.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tak vy chcete prodat pozemky, pozemky a podíl?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ano, samozřejmě.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A komu je chcete prodat, soukromé firmě?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ne, jediným partnerem je to MSD. Dráhy mají smlouvu s Masaryk Station Development o využití těchto pozemků. My nikomu jinými je nemůžeme prodat, protože ty pozemky jsou zatíženy. Jediný možný kupec je Masaryk Station Development. My řešíme s Masaryk Station ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Může tím třetím partnerem Masaryk Station Development být skupina Penta, může to odkoupit skupina Penta?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ale to je otázka na Masaryk Station Development. Dráhy mají partnera Masaryk Station Development a s kým on vyjednává, je jejich právo. V Masaryk Station Development mají dráhy 34 % a nekontrolují tuto společnost.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tak a pojďme si říct ještě, jak by taková transakce měla vliv na uvažovanou dráhu, která by propojila železniční spojení myslím letiště s centrem města? Znamenalo by to, že by bylo ohroženo vůbec možnost spojit letiště s centrem města železniční dopravou?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ne, to je naprostý nesmysl. Samozřejmě k tomu prodeji případnému, teď říkám případnému, by se samozřejmě vyjadřovalo SŽDC a pokud SŽDC má v plánu stavět rychlodráhu, tak by samozřejmě na ty pozemky, na které se to vztahuje, nemohly být prodány, já myslím, že to je naprosto normální vztah.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Neboli jakýkoliv developer, který by chtěl pozemky v budoucnu využít, musí počítat s tím, že mu tam SŽDC může postavit železniční spojení s letištěm?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ale pozemky, kde by měla být plánována dráha, nebudou prodány, to je naprosto logický a vesměs jsou to všechny pozemky, které dráhy po celé republice mají, tak, kde by potenciálně měly být investice do infrastruktury, tak samozřejmě nemohou být součástí prodeje, případně má na ně SŽDC jakousi formu předkupního práva.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Neboli to se týká konkrétně pozemků pod Masarykovým nádražím?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
A to se týká i pozemků pod Masarykovým nádražím.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tady z tohoto pohledu by měly být neprodejné?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Pozemky, kde by měla být trať, pokud SŽDC řekne ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Je jiná možnost propojit letiště s centrem Prahy než přes Masarykovo nádraží?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
To se musíte zeptat SŽDC, my nejsme investor, oni jsou dopravce, to znamená ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Už jednou zvažované plány hovoří o tom, že není, tudíž by ty pozemky měly být z této pozice neprodejné.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
No, určitě a taky neříkám nic jiného, já říkám, že určitě součástí toho není prodej pozemků, na kterých by měly stát koleje.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tak pojďme k další spekulaci Mladé fronty, která říká, že ten váš údajný odchod z podniku by mohl být i politickou hrou. ODS se prý snaží odstřihnout od takzvaného Topolánkovského křídla. Může to být i politika, která by vám zahoupala židlí?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
To vůbec nejsem schopnej komentovat, jo.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Cítíte se být Topolánkovým křídlem?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ne, já se necítím být žádným křídlem.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Šéf dozorčí rady drah Lukáš Hampl na tento pátek původně svolal podle Mladé fronty 2 mimořádné valné hromady s jediným bodem programu personální změny v představenstvu. To vás nevarovalo, nemáte pocit, že přeci jenom byste teoreticky měl tušit, že se něco děje?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
To se musíte zeptat pana předsedy dozorčí rady.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Já se ptám, jestli vás nevarovalo to, že se má sejít ...

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ale my máme dozorčí radu každý měsíc.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
... valná hromada s bodem personální změny, s jediným bodem dokonce dvakrát personální změny.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
To se musíte zeptat, které změny jsou plánovány, já opravdu nevím.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A které změny jsou plánovány?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
To nevím.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Vy nevíte.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
A pokud moje informace nepletou, tak dozorčí rady byly zrušeny, to znamená ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tyto byly zrušeny a termín řádné dozorčí rady je příští týden.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ano, máme každý měsíc dozorčí radu řádnou.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Neboli vaše křeslo tímto je jisté, pokud platí na každém šprochu pravdy trochu alespoň do příštího čtvrtka, je to tak?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Tak, když to budete takhle vykládat ... Ano, já myslím, že to bych se pohyboval od dozorčí rady k dozorčí radě, to jako mi přijde úsměvná varianta, že šéf drah přežívá od dozorčí rady k dozorčí radě.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Zdražování jízdného a konkurenční boj s RegioJetem budou dalšími tématu pro generálního ředitele Českých drah Petra Žaludu, posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu. České dráhy 3 dny po zahájení provozu RegioJetu nabídly zvýhodněné jízdné na stejných tratích mezi Prahou, Brnem, Zlínem, Ostravou a Hradce Králové. Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje jde o zneužití monopolního postavení drah a skutečnosti, že České dráhy dostávají dotace na provozování svých vlaků. Tu věc šetří antimonopolní úřad. Dokážete to u úřadu obhájit?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Samozřejmě. Já myslím, že zaznívá několik nepravd. Jedna nepravda je, že jsme o 30 % levnější jízdné. Naše nejlevnější jízdné je 230 korun a nejlevnější jízdné RegioJetu je také 230 korun, to znamená, jezdíme za stejné ceny jako je Regionet a naše náklady díky tomu, že máme více sedaček a nemáme 2 lokomotivy, ale jednu, a nemáme 3 strojvůdce, ale jednoho, no, tak samozřejmě naše náklady na jednu sedačku jsou zhruba poloviční, to znamená dráhy jezdí na všech tratích, komerčních tratích se ziskem a tvrzení toho, že jsme o 30, o 40 % pod cenou RegioJetu je naprostej nemysl. Já myslím, že se o tom může přesvědčit každej cestující, když si koupí nejlevnější lístek RegioJetem a nejlevnější lístek s náma, tak je totožný, 230 korun.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Jako cestující s říkám tak to je tedy opravdu paráda, protože dosud, nebýt RegioJetu, tak bych jezdil i stále dál za dražší jízdné, než jsem musel, to znamená, že vy jste zlevnili, aniž byste šli pod náklady, takže předtím jste jezdily vysoce nad náklady?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ale my jsme samozřejmě slevové akce, tato akce, o které mluvíte, se týká i trati Praha Brno, kde pna Jančura nejezdí, to znamená, to, že dráhy přizpůsobují své ceny nabídce, je samozřejmé. Je potřeba si uvědomit, že tyto tratě ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Ale vy jste je přizpůsobili až po konkurenci, předtím vaši zákazníci tedy platili mnohem víc než museli?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ale předtím tyto tratě byly součástí závazku veřejné služby, které byly na základě toho, aby konkurence se necítila znevýhodněna /nesrozumitelné/, ale samozřejmě ten model je dneska jinej. Pokud jezdíte v závazku veřejné služby, tak je režim A. Nemůžete z toho žádný křížový dotace, jak je tvrzeno, že prostě z toho, že máme závazek na regionální trati, tak dotujeme komerční tratě, to je naprostý nesmysl. A samozřejmě dneska se chováme komerčně. Já myslím, že to byl požadavek, jeden z požadavků Studen Agency byl, aby tyto tratě byly vyňaty a byly komerční a my se přesně /nesrozumitelné/ chováme.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Já se stále snažím dopídit vaší správné nebo jasné čisté odpovědi na to, když teď nejezdíte pod cenou na tratích, kde vám konkuruje RegioJet, proč předtím zákazníci platili o tolik navíc?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ale zákazníci měli možnost si koupit různé slevové programy, mohli si koupit jen karty.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Ale já se nebavím o slevách, já se bavím o tom, jak to bylo a jak to najednou je teď, jak ty ceny krásně skočily, když přišla konkurence?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ale já neříkám, že ji přizpůsobujeme samozřejmě konkurenci, já myslím, že tady se snažíme dodržet ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže tam, kde není konkurence, zákazníci platí mnohonásobně víc, než by museli, protože tam není konkurence?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Já nevím, kde platí zákazníci mnohem víc?

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tam všude, kde nejezdí RegioJet tedy podle vaší logiky?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
No, jediná je ..., komerční tratě, který jsou dneska vyňaty na trase Praha Ostrava a Praha Brno, tak tam samozřejmě jsou tyto, komerční riziko, stejně tak, jak je Pendolino, a cenová politika se odvíjí od toho, kolik cestujících na tý trati jezdí, jaká je poptávka. Já myslím, že to je standardní komerční model a pak musí odlišit závazek veřejné služby, a ten říká, že jakési definované jízdné je, jsou náklady, kterou dráhy mají a je částka, kterou vám stát nebo ten objednavatel dotuje tento rozdíl, to znamená, to jsou dva rozdílné modely, který nemůžete smíchávat.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Vy tady vysvětlujete modely, ale já nic nesmíchávám. Já teď porovnávám situaci před příchodem RegioJetu na trať a po příchodu RegioJetu na trať. Vy se hájíte tím, že v žádném případě nejezdíte pod náklady, to znamená předtím.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Jsme efektivnější firma, samozřejmě. A ten model ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Předtím to nešlo?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Prosím?

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Předtím to nešlo zlevnit?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ale já znova opakuji, předtím jsme jezdili v režimu závazku a vy musíte ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Vy máte nějaký závazek s odpuštěním natahovat zákazníky víc, než je nutné?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ne, my jsme zákazníky nenatahovali. Ten model závazkové služby je, že samozřejmě máte trati, které jsou ziskové, a máte trati, které jsou ztrátové. Ta zisková trať a jedna z nich byly i samozřejmě ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže na ziskových tratích se platí víc, než by bylo nutné, aby kryly ztrátové trati?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Počkejte, ale v tom ..., ale samozřejmě pro objednavatele, když si může objednávat dálkovou dopravu a 5 tratí je ziskových a 10 tratí je ztrátovejch, což samozřejmě ty rychlíky pomalejší jsou ztrátové, no, tak, o co víc vyděláte na jedné trati, o to menší je dotace na tu trať ztrátovou. To, že tady funguje jakýsi, jakási představa, že když vyjmu komerční trati ze závazku, že na tom ten objednavatel vydělá, to samozřejmě pravda není, protože díky tomu ta ztráta na těch zbylých je vyšší, protože v historii ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tak, v České televizi, promiňte jasně v České televizi řekl náměstek Blažek, váš náměstek, cituji: "RegioJet nám loupe perníček, ale jen ten nejlepší a sladký, ten tvrdý nechává nám. Konkurence tak bude mít i nepříjemný efekt, na který doplatí méně lukrativní trati, mně je to líto, ale budeme šetřit na těchto tratích."

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Já myslím, že to byl špatný výrok pana náměstka, on už ho myslím minulý den nebo předminulý den v Hyde Parku vysvětloval. Já jenom vysvětluji, že samozřejmě ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Ne, já chci, abyste mi ho vysvětlil vy teď tady.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Tak já vám ho vysvětlím.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže to není pravda, že budete šetřit na méně lukrativních tratích kvůli tomu, že musíte bojovat s RegioJetem?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ne, ne, já myslím, že komerční tratě a závazkové tratě jsou dvě rozdílné věci, v závazku jezdíme prostě standardně, obnovujeme vozovej park, já myslím, že naši cestující ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Čili váš konkurenční boj s RegioJetem popíráte, že by se jakkoliv odrazil na kvalitě péče o méně lukrativní tratě?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Samozřejmě. Nepřipadá do úvahy.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Kde to pan náměstek vzal, když to nepřipadá do úvahy? Často si vymýšlí vaši náměstci takovéhle věci?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ale já myslím, že si náměstci nevymýšlej a já myslím, že pan náměstek tento svůj výrok komentoval a nepovažoval sám za šťastný.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
No, já chci ale teď, abyste ho vy jako jeho nadřízený komentoval, mně je jedno, co k tomu už říkal pan náměstek potom.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
No, tak já vám svůj názor říkám.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Pokud si můžete kvůli konkurenci dovolit dost výrazné zlevnění na určité trati, proč chcete od prosince zdražovat?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Tak zdražuje se celkové to základní jízdné nebo uvažuje se a uvažujete se proto, že stoupá, že se uvažuje o zvýšení DPH o 4 %.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A vy už se nemůžete v rámci konkurenčního boje dovolit to pokrýt úsporami uvnitř podniku?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Já myslím, už jsme vstřebali loni, když se zvedalo DPH, samozřejmě už dráhy nejsou schopny vstřebat další zvýšení DPH. 4 % je docela hodně.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Pokud tedy nelze vstřebat další změny DPH, proč si můžete dovolit kupovat za 200 milionů eur 16 souprav RailJetu?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ale to je samozřejmě úplně jiná věc. Musíte investovat, abyste byl konkurenční. Já myslím, že znova chceme být konkurenční, chceme být konkurenční nejenom vůči Jančurovi, ale novým dopravcům, kteří zde budou přicházet. Chceme mít vozy, které mohou jezdit do zahraničí a které budou vydělávat peníze. Já myslím, že investice do RailJetu je investice, která přinese zisky Českým drahám a díky tomu Český dráhy budou nabízet lepší službu.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže snížená 10% sazba DPH vzroste od příštího roku na 14 %, znamená to, že abyste vyrovnali tento skok, budete zdražovat o 4 %?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Musíme zvýšit nebo budeme zvyšovat tak, abysme kompenzovali nárůst DPH.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Což jsou 4 %.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Což jsou 4 %.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Od dalšího roku by se obě sazby měly sjednotit na čísle 17,5 %, znamená to, že další zdražení bude následovat v roce 2013?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
To nejsem schopnej samozřejmě dneska komentovat, nevím, jaká bude ekonomická situace, jak to ..., to znamená, já dneska komentuju to, co bude od nového jízdního řádu.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A to budou 4 % plus?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
A to je, nárůst DPH je a já myslím, že všichni dopravci, který provozují, budou to DPH samozřejmě kompenzovat zvýšením jízdného.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A vylučujete, že by to bylo víc než 4 % to vaše zdražení?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
My jsme řekli, že to bude na úrovni DPH. Samozřejmě tu konkrétní informaci dostane naše cestující veřejnost včas.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tak promiňte je naprosto jasná matematika, skok z 10% na 14% úroveň jsou rozdíl 4 %.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ano, loni stouplo DPH o 1 % atd., atd., rostou vstupy ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže to jsme na 5 %, pokud do té kompenzace zahrnujete i loňskou.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ale my jsme ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Tedy 4 až 5 % to bude zdražení?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
4 až 5 % je něco, co se očekává, ano, dneska vám nejsem schopnej říct, co to bude konkrétního.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Ale je to rozmezí ...

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Je to někde v tomhle rozmezí ano.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
4 až 5 %. Bude to zdražení znamenat i lepší služby pro zákazníky?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Tak toto zdražení je kompenzace DPH, to znamená to, co vybereme, to odvedeme, to znamená, to je takzvaný průtokový ohřívač vody, to znamená ten nárůst nepřineseme drahám nic, ten nárůst bude odveden do státní pokladny v rámci vyššího DPH, to znamená, tam drahám nezůstane ani koruna ze zvýšení DPH.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Neboli kdy zmizí ta praxe z Českých drah, kdy za stejné jízdné čekáte, jestli vám přijede nová souprava, modernizovaná souprava, anebo takový nějaký hodně starý a špatně udržovaný vrak a vy za to platíte pořád stejně, jízdní komfort nesrovnatelně nižší.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
To je problém zastaralosti vozového parku Českých drah, který tady je a který samozřejmě ze dne na den není možné odstranit a samozřejmě to je něco, co nás velmi trápí, a proto také investujeme, proto kupujeme nové vlaky, abysme tento model, že jednou vám jede krásný vlak ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A nejsou už ty investice tak daleko, že by třeba bylo vhodné, pokud nasadíte takový starý model, také nasadit starý model jízdného?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ale máte na jedný trati a ne vždy ..., víte co, to je velmi těžký. Nemůžete mít na jeden vlak na trati Praha Ostrava cenu A a cenu B. My jsme se ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Když tam máte 2 jízdní standardy, tak byste mohli mít i 2 cenové standardy.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Prosím?

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Když tam máte 2 jízdní standardy komfortu pro zákazníka, tak by tam taky mohly bejt 2 cenové standardy, přijede starý vlak, bude to levnější.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Určitě budeme řešit, jak starý vozový park kompenzovat.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
A bude to třeba prostřednictvím takových slev? Vždyť je přece jasné, jaké soupravy nasazujete na konkrétní trati, vy víte, co tam přijede.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ale jasný, ale podle tohoto modelu by dráhy začaly prodělávat. Víte co, dráhy musej se chovat ekonomicky a samozřejmě ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže, milý zákazníku, skousni to, že za stejné peníze jezdíš občas něčím, co k těm penězům nepatří.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
To je bohužel problém zastaralosti vozového parku Českých drah. Já myslím, že zastaralej ..., když máme 30 let staré vagóny, tak těžko to můžete vyřešit ze dne na den.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Mimochodem, když už jsme u komfortu cestování, takový testíček bystrosti Českých drah. O víkendu se jede Velká pardubická, opravdu hodně lidí tam jezdí vlakem. Moje osobní zkušenost z minulého roku je o tom, že při odjezdové vlně nikdo neposílil spoje, tedy cestování bylo kromě toho, že přijely staré vlaky, ještě hodně dramatické, protože se do těch vlaků prostě nemohl nikdo vejít. Bude to letos jinak?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Jo, já doufám, nebo určitě, určitě. Posílíme spoje, ale musíte chápat, že samozřejmě nějaká kapacita té tratě, to znamená, neumíte to posílit donekonečna. Samozřejmě, pokud ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Ručím vám za to, že tam půl hodiny na té trati nebo minimálně tím směrem nejelo nic dalšího, protože kdyby ano, tak se tam ti lidé vrhli.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ne, určitě tam, kde jsou a já myslím, že dráhy, to je denně probíhá různé sportovní akce, koncerty, víkendové věci a posiluje ...

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Takže na letošní pardubickou bude posílena doprava tak, aby se lidé nemuseli tlačit?

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Ale určitě se posiloval, posiluje i loni a já neumím garantovat, že lidi se nebudou tlačit, pokud vám někde přijde prostě 10 tisíc nebo 20 tisíc, tak samozřejmě neumíte nasadit tolik vlaků, aby všichni komfortně odjeli, ale samozřejmě na všechny tyhle akce jsou posilovány spoje.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Řekl ve Dvaceti minutách Radiožurnálu generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. Díky za váš čas. Na slyšenou.

Petr ŽALUDA, generální ředitel Českých drah:
Na shledanou.

Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka:
Od mikrofonu Radiožurnálu se loučí Štěpánka Čechová.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou. Zvukové záznamy Ozvěn dne, Dvaceti minut Radiožurnálu i dalších zpravodajských a publicistických pořadů si můžete poslechnout v iRadiu

Pokud se chcete našeho hosta na cokoli zeptat, dotaz mu můžete zaslat prostřednictvím mailové adresy 20minut@rozhlas.cz. Na otázky napsané do diskusního fóra bohužel hosté nemohou reagovat.

autor: šče
Spustit audio