Petr Štěrba

22. červenec 2011

Stát se pilotem je snem nejednoho chlapce i dívky – přesto se splní málokomu. Což ale takhle stát se rovnou někým, kdo letadla vymýšlí, staví, je u jejich zrodu a u okamžiku, kdy poprvé vzlétnou na svůj první zkušební let? Jedním z mála lidí v Česku, kteří něco podobného zažívají, je Petr Štěrba, šéfkonstruktér nového malého českého dopravního letadla EV-55 Outback. Své otázky mu v pátek po lince do Brna pokládal moderátor Petr Král.

Jeho nové dítě se jmenuje EV-55 Outback. Cesta od nápadu na nový typ českého dopravního letadla k prvnímu zkušebnímu letu byla, jak jinak, relativně dlouhá. „První nápad přišel v roce 2004, intenzivní práce na něm jsme zahájili o rok později,“ vzpomíná Petr Štěrba, jak vznikalo nové letadlo. „První jeho let se uskutečnil 24. června 2011.“

Práce na novém letadlu ovšem nespolkly jen pár let pracovního života českých konstruktérů, ale také peníze počítající se v řádech miliard korun. „U této kategorie letadel se obvykle jedná o 1,2 až 1,5 miliardy korun,“ upřesňuje host Petra Krále.

První zkušební let nového dopravního letadla se uskutečnil před měsícem, pocity z předvedení EV-55 Outback ve vzduchu jsou tak pro Petra Štěrbu stále čerstvé. Přesto se prý popisují velice těžko. „Dá se to srovnat s tím, když rodič poprvé pouští svou šestnáctiletou dceru na víkend s kamarády – doufáte, že jste do toho vložili to nejlepší, a doufáte, že vše dopadne dobře.“

Jak vlastně takové nové malé dopravní letadlo – z ničeho, zcela od nuly – vzniká? Také na to se Petr Král svého hosta zeptal. Padly však i další dotazy. S EV-55 Outback zaútočil Petr Štěrba a jeho kolegové na hojně obsazený segment malých dopravních letadel podobných parametrů. Má nový typ letadla vůbec šanci najít si své zákazníky? A v čem předčí starší cessny a pipery?

Záznam celého rozhovoru s Petrem Štěrbou a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.

autor: als
Spustit audio