Petr Bendl, ministr dopravy

Vybydlené vagóny po fotbalových fandech, jedna z největších veřejných zakázek za 36 miliard korun a otázka, jak budou v budoucnu jezdit kamiony po českých silnicích, o tom všem bude příštích Dvacet minut Radiožurnálu, u jejich poslechu vám přeji dobrý podvečer. A hostem dnešních Dvaceti minut Radiožurnálu bude ministr dopravy a místopředseda ODS Petr Bendl, dobrý podvečer, pane ministře.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Hezký podvečer.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jste fotbalový fanda?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Já myslím, že to většina mužských, ne?

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já ne zrovna, ale ...

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Ne? No, tak zrovna jste ta výjimka, co potvrzuje pravidlo.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ne, já se ptám na to, jestli jste viděl ty vagóny, které zbyly po fandech Baníku Ostrava, jak vypadaly vevnitř, ten interiér.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
No, šílené /nesrozumitelné/.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Je to šílené trochu, tak mě by zajímalo, jestli podle vašeho názoru jako ministra dopravy by se měly i nadále vyčleňovat specielní vagóny právě pro dovážení fanoušků přes půlku či celou republiku a kdo by případně měl platit ty škody na interiéru?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Specielní vagóny pouze, že si je někdo objedná, či zaplatí, ale abychom automaticky na vyžádání, že jedou tihle támhle a chtějí to, protože zrovna jedou na fotbalový zápas, to si neumím představit. Protože pak by mohl přijít kdokoliv jiný, že chce vybavit nějaké jiné vagóny, proč zrovna fotbal a proč ne něco jiného.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ale tak to, tak to včera bylo, pokud se nepletu.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
No, to já myslím, že je ještě třeba se na ten, na to uvnitř podívat, jak to je, pokud je má někdo objednané, zaplacené, myslím, že to je v pořádku. Jiná věc je, jestliže se tam chová způsobem, jakým se tam fanoušci chovali, ale pak je potřeba mít ten systém, který, který zavolá policii a ta bude, bude prostě jednat, protože to je veřejný dopravní prostředek a tam je třeba se chovat v souladu se zákonem.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Policie byla dokonce na místě, ty vagóny byly doprovázeny policisty, vzhledem k tomu, že České dráhy jsou státním podnikem, tak de facto daňoví poplatníci potom platí ty škody, které byly způsobeny, je to, je to v pořádku, nebo ne?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
To je pravda, proto je potřeba, proto je potřeba je, je pokutovat, identifikovat ty lidi, předvést a být vůči nim tvrdý, ale to už není záležitost ministerstva dopravy.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Budete v tomto něco iniciovat, bude nějaká debata s vedením Českých drah, aby, řekněme, nevycházely tolik vstříc fanouškům, kteří nechávají takovou paseku za sebou?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Já myslím, že si samy už uvědomují, že když budou vycházet vstříc tímto způsobem a dopadne to vždycky takhle, tak to ve finále zaplatí ty České dráhy a že to, tento přístup není možný a bude to chtít nějaké garance ze strany těch, kteří si případně vagón objednají.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jen připomínám, že posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu, jejich hostem dnešním je ministr dopravy a místopředseda ODS Petr Bendl. Pane ministře, váš mluvčí Martin Kupka minulý týden oznámil, že rozhodnete právě v těchto dnech o osudu veřejné soutěže Správy železniční dopravní cesty, je to celkem rekordní částka vyhrazená na tuto veřejnou zakázku.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
36 miliard korun, dnes jste měl rozhodnout, tak jak jste rozhodl?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Jen já bych to upřesnil, jde o zakázku na, na outsourcing a, řeknu, subdodavatelské práce pro SŽDC a těch 36 nebo 38 miliard korun zakázky je rozloženo do, do 8 let, nicméně je to zakázka ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Což, pardon, když se to, když se to dá do poměru například s pronájmem gripenů, tak je to větší zakázka.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
To jo, to já vůbec nezpochybňuji, nicméně já jsem po důkladné analýze a dlouhém rozhodování, jestli toto výběrové řízení zrušit, či nezrušit, se rozhodl dnes vydat pokyn řediteli SŽDC, aby výběrové řízení bylo zrušeno.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Z jakého důvodu?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Těch důvodů je celá řada, my jsme stále ještě v procesu transformace Českých drah, kdy se snažíme jít, řeknu, cestou takzvané živé dopravní cesty a mrtvé dopravní cesty, oddělit, zjednodušeně řečeno, vagóny od kolejí a vytvořit to, to zázemí pro budoucí konkurenci na železnici a tak dál, takže to jsou, to je ... a pořád ještě nejsme na konci toho procesu, to zaprvé, za druhé, byly tady i některé připomínky ze strany odborářů, které nemůžu nevnímat a snažím se i v té praxi vyjít vstříc tomu a snažím se maximálně odstraňovat možné problémy, které by z takového outsourcingu na celé území České republiky v situaci, kdy jsme někdy ve dvou třetinách transformace železnice, snažím se je minimalizovat.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Můžete mi říct, pane ministře, jaké výhrady mohli mít odboráři k zadání vůbec veřejné soutěže v tomto ohledu?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Ano, to je, ty se týkaly převodu pracovníků ze SŽDC právě na firmy, které by případně nebo na firmu, která by vyhrála ve výběrovém řízení, dohady v minulosti byly, byla tam, byla tam častá jednání vedení ministerstva dopravy s odboráři, ale oni stále nejsou přesvědčeni, přestože se jim snažil můj předchůdce vyjít vstříc, nejsou přesvědčeni, že to je tak správně.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Váš předchůdce Aleš Řebíček, bývalý ministr dopravy, v podstatě tuto veřejnou soutěž o 36 či 38, kolik to vlastně je přesně, 36 nebo 38 miliard?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
No, bude to někde, takto ono ..., samozřejmě cena souvisí také s inflací a tak dál, a tak dál.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To beze sporu.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Takže je to někde v téhle té ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dobře, tak někde mezi 36 až 38 miliardami, tak tuto zakázku měl připravenu, alespoň podle mých informací byla téměř před vyhlášením tato veřejná soutěž.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Ona byla vyhlášena někdy v polovině ledna a její termín ukončení je právě 16. března a já jsem věděl, že než abych kohokoliv ještě balamutil v tom, že, že by toho šestnáctého to někdo přinesl a já to třeba patnáctého zrušil, ale chtěl jsem i říct jasně dopředu, jakým způsobem se ministerstvo dopravy k tomuto zachová.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Znamená to, že kromě jiných výhrad, například těch, které jste zmiňoval ohledně odborářů, byla celá tato soutěž špatně připravena vaším předchůdcem?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Já nemůžu říct, že by soutěž byla špatně připravena, k tomu žádné indicie nemám, jde o věcné řešení toho problému, nikoliv o technické, že by kdokoliv mohl jako říct, že výběrové řízení bylo zmanipulováno nebo je jím manipulováno, nebo něco podobného, nicméně je tam řada ekonomických otazníků z hlediska budoucí ceny garancí dodavatelských a jistoty, že se, že se nic nestane, prostě řada indicií, které si myslím, že v době, kdy ta transformace železnice běží nějakým tempem a není dokončena, je třeba, je třeba se na to podívat znovu a tohle to výběrové řízení zrušit.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pokud tomu dobře rozumím, tak vy v tuto chvíli, pane ministře Bendle, můžete vyloučit, že by tímto výběrovým řízením bylo z něčí strany manipulováno?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Ano, to rozhodně a myslím si, že i tím, že, že tady říkám jednoznačně ještě týden před, před koncem toho, toho termínu, že prostě k žádné manipulaci tady nedochází, naopak jde o technické důsledky té, toho výběrového řízení, ze kterých mám trošku obavu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak kdybych se na to podíval úplně čistě z lidového hlediska, tak když bych před sebou viděl ministra dopravy, který říká, všechno je zcela košér, zakázka nebyla, jak jsem pochopil, psána někomu přímo jaksi na jeho představu o tom, jak by sama ta zakázka měla vypadat, není manipulováno veřejným řízením a přesto říkáte těsně před ukončením ...

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
... celé soutěže, není tady žádná manipulace, tak bych si připadal trošku, že mě možná někdo tahá za nohu.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
No, ne, určitě netahá, jde o věcné řešení, jestli outsourcing na, na Správu železniční dopravní cesty má být na celé území České republiky vypsán jedním ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A teď jenom, pardon, pro posluchače, outsourcing, to znamená něco, co do této chvíle dělal stát, tak že by to dělal soukromník.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
To, co si dělalo SŽDC samo, že by si objednávalo a zároveň by vlastně kontrolovalo ten dodavatelský proces, což principielně určitě není špatně, řada firem to tak dělá i státní správy a podobně, ale je jenom otázka, jestli to má být na celé území, nebo jestli to má být jinak strukturováno.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A proč se ještě před necelýma 2 měsíci vedení ministerstva dopravy a Aleš Řebíček rozhodl, že outsourcing na celé území a v této podobě je správně a teď po několika málo týdnech Petr Bendl, další ministr dopravy, říká: "Pojďme o tom ještě uvažovat."

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
No, to já, já můžu mluvit jenom za sebe, já nemůžu mluvit za, za někoho jiného a já tady říkám, že, že prostě mám pocit, že těch záporů v tuto chvíli je víc a potenciálních nebezpečí než těch kladů.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A ty byly ale i v lednu.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Ale prostě jeden ministr to vidí třeba malinko jinak než já, u mě to nebylo rozhodování, teď řeknu, absolutně 100 na 100 nebo 100 0, nebo 0 100, zkrátka já jsem zvažoval všechny ty atributy, výhody a nevýhody a rozhodl jsem se takto.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Aleš Řebíček to tedy viděl o něco jinak než vy, malinko jinak než vy.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Já jsem přesvědčený, že si sám byl vědom těch rizik, ale holt třeba u něj převážilo to, že ta, ta, ten outsourcing jako takový, že může být větším přínosem, já říkám, že, že ta rizika, která tam jsou, je třeba minimalizovat a ještě se případně rozmyslet.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Říká zatím Petr Bendl, ministr dopravy a místopředseda ODS ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Vy sám, pane ministře dopravy, mluvíte o rizicích, v podstatě po celou tu dobu od vyhlášení soutěže na oněch 36 miliard korun se mluvilo o rizicích jako například, že v onom neveřejném seznamu přihlášených do soutěže firem je kromě jiného také bývalá firma Aleše Řebíčka Viamont. Můžete to potvrdit, že tam je?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Ne, to já vůbec nemůžu potvrdit, pokud já vím, ještě žádné ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To znamená, Viamont, Viamont se nepřihlásil?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Pokud já vím, žádné ještě ani přihlášky do tendru udělány nebyly, pokud já vím.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To znamená, že dnes je 10. března a ještě ...

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
To běží, ano, až do 16. března má každý čas podat tu, tu nabídku, ještě 6 dní před ukončením té výzvy.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Takže ještě 6 dní před ukončením tendru ještě nebyla podána ani jediná přihláška, jak si to vykládáte, že 6 dní před ukončením tendru nebyla podána ani jediná přihláška?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Jako že prostě běží termín a každý ví, že může využít toho času a je to prostě vypsáno, kdyby přišel patnáctého večer, anebo kdykoliv, tak je to pro každého stejné.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Mezi dalšími riziky se mluvilo o tom, že firmy, které se za normálních okolností, ty velké, zkušené firmy, účastní takových tendrů na správu tak velké části železničních cest, že si vytvořily jakési, řekněme, postranní firmy, které mají velice krátkou minulost, nemají velké jmění a že tyto firmy budou nasazeny do toho tendru, protože kdyby to nevyšlo, nebyly by takové škody.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Takovéhle spekulace jsem samozřejmě slyšel, ale v tuhle chvíli už jsou bezpředmětné, protože věřím, že se SŽDC zachová tak, jak jim ministerstvo dopravy řekne.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A ta poslední spekulace, o které se mluvilo často, to jsou ony odchody lidí, které vy jste zmiňoval společně s odborářskými výhradami, a to se dá spojit s tou mojí otázkou, kterou já položím znovu, jestli náhodou celý ten tendr není zmanipulován, a to tak, že někdo na ministerstvu ty podmínky připravil právě pro nějakou firmu, do které by potom lidé mohli odcházet, já jenom musím zprostředkovat pro posluchače, ministr dopravy Petr Bendl se usmívá a kroutí hlavou, jako že to je nemyslitelné, je to nemyslitelné?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Ne, já prostě možná právě proto, že těch spekulací kolem toho byla velká spousta, tak je prostě lepší to, to je jeden z důvodů, tak prostě to zrušit, protože prostě těch rizik je tam příliš a ještě jako spekulace o tom, jestli si někdo nepřihrál malou domů, či nikoliv, tak já myslím, že nikdo.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Zkoumal jste to vůbec, jestli si náhodou někdo nepřihrál malou domů, vždyť to z minulosti známe.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Ne, já nic takového zkoumat nechci, já jsem zkoumal opravdu výhodnost, seděl jsem nad tím jak s odborníky věcně, tak, tak, řeknu, s odboráři, jich se to dotýkalo, protože se to týkalo 4800 lidí přibližně, takže to není jednoduché rozhodování, ta zakázka je velmi výjimečná a v situaci, kdy, říkám, jsou transformovány České dráhy a běží nějaký proces, tak to je prostě velmi riskantní.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vzhledem k tomu, že se pohybujeme v průběhu hospodářské recese, která začíná doléhat i na střední Evropu.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Je možno tento krok, který minimálně v horizontu 8 let ušetří váš resort oněch 36 miliard korun.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
No, neušetří, ony ty výdaje bude muset SŽDC dělat, ale vlastními silami já myslím, že nějaké řešení ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak, takže je možné to chápat i v tomto ohledu, že to je opatření, které je i pod tlakem hospodářské recese?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
To já bych neřekl, protože naopak ve prospěch toho outsourcingu by v principu mělo hovořit to, že se někde jakoby ušetří, ale vzhledem k tomu, že se to týká celého území České republiky vlastně, řeknu, SŽDC vlastněných tratí a provozovaných tratí, tak, tak je tam spíš i otázka ta, ta, toho, já řeknu bezpečnosti, aby si někdo nemyslel, že, že když se něco odoutsourcuje, že, že to je nebezpečné, nicméně to je opravdu velký, velká porce odpovědnosti a je třeba to brát i takto.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Když budeme předpokládat tu optimistickou variantu, že vy budete ministrem dopravy ještě rok a čtvrt, tedy do příštích sněmovních voleb v řádném termínu, tak můžete zaručit, že do té doby se o stejném výběrovém řízení a o stejné veřejné soutěži nebude uvažovat, anebo v nějakém termínu o ní ještě uvažujete vy?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Já myslím, že stejné výběrové řízení nepřipadá do úvahy, to, když se jednou rozhodnu, to bych mohl, to bych ho mohl nerušit a vydat se stejným, stejným směrem, že bude muset SŽDC dělat nějaké, řeknu, optimalizační opatření, bude muset hledat úspory tak, aby mohl více investovat a více, řeknu, více investovat do, do provozu, do provozu dráhy a do údržby a do toho servisu, který budou poskytovat nebo poskytují dopravcům, to je evidentní, že tenhle ten tlak je na každou firmu a na každou společnost a ve státě to nesmí být jinak. Takže se budou hledat nějaké cesty, nicméně, říkám, celý balík, celou Českou republikou vypsat považuji za riskantní.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Říká zatím ve Dvaceti minutách Radiožurnálu místopředseda ODS a ministr dopravy Petr Bendl. Pane ministře, o další miliardy korun jde rozhodně v případě státního podniku České dráhy samotného, čerstvá zpráva o jejich hospodaření říká, že dráhy loni přepravily 175 milionů cestujících, což je o 7 milionů méně než v roce 2007, jaká je to zpráva pro vás jako ministra, do jehož resortu České dráhy spadají?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
No, tak je to, je to zpráva, na kterou je ještě potřeba analyzovat, jestli se to týká nebo kterých typů tratí se to týká, kde ten nezájem vlastně je a, pokud možno, z jakého důvodu, proč jich je méně.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Víte stejně jako já, že v té zprávě Českých drah stojí názor Českých drah, že tento úbytek přišel z regionálních tratí.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Ano, tam mířím, že, že prostě na těch regionálních tratích se ukazuje, že ta konkurenceschopnost železnice zřejmě vůči té autobusové dopravě se zhoršuje a je třeba analyzovat důvody, proč tomu tak je. Jestli, a teď já budu spekulovat, to by si měly zejména udělat jednotlivé kraje, protože kraje platí regionální železniční dopravu, objednávají si ji a měly by se dohadovat a, řeknu, s dopravci, zpravidla s Českými drahami, pokud nevypíšou výběrové řízení a případně nevyjde jim z toho výběrového řízení někdo, někdo lepší po všech stránkách, takže je to dobré analyzovat a neustále pracovat s tím, jak, jak vlastně tu železnici zatraktivnit, to je práce i pro České dráhy, který, pro které je, protože pro České dráhy je partnerem jak ten stát, tak ty regiony. Stát si objednává ty, řeknu, národní tratě, zjednodušeně řečeno a ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Kraje si objednávají ty regionální.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
... kraje ty regionální.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Není čirou náhodou tato zpráva, že ten meziroční pokles je 7 milionů cestujících, což v tom úhrnu 175 není zas tak úplně málo, není ta zpráva také zprávou o tom, že možná vedení Českých drah není tak úplně dobré, jak by se mohlo zdát?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Já myslím, že, že se to takto paušálně zhodnotit nedá. Těch důvodů je, jak říkám, celá řada, je potřeba se podívat spíš do těch regionů a tam hledat někde příčinu, proč ti lidé vlastně méně využívají České dráhy.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak ať už je to jakákoliv, jakékoliv řešení, tak je možné se dočkat například příští rok, protože vy jste slíbil vyrovnat ten rozdíl mezi náklady na regionální provoz Českých drah a tím ...

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
... co jsou kraje schopny zaplatit ještě za tento rok, pokud jsem si všiml, na příští rok jste řekl, že už budou muset, těžko říct kdo, hledat někde jinde, není možno prostě přimět České dráhy, aby se těch regionálních spojů prostě zbavily?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
No, ale tak ony to pravděpodobně budou muset udělat, pokud si tam, pokud se na ceně nedohodnou s těmi regiony nebo s kraji, tak když si někdo něco neobjedná, tak to nemůžu jezdit, a proto je potřeba, aby se na to zaměřily, to, co chtěla vláda a potažmo ministerstvo dopravy doporučovalo, to jsou ty zmíněné 2, 2 miliardy, s tím, že budeme hledat, pokud možno, ještě někde další zdroje, chybí podle názoru Českých drah 3,2, zdůrazňuji podle názoru Českých drah 3,2.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Podle názoru ministerstva dopravy to je kolik?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Já si myslím, že prostě je to přání Českých drah, to, ty 3,2, že to, že to číslo bude menší, ale jestli to je 2,7 nebo 2,8, to, to bych nespekuloval. Nicméně je evidentní, že vláda se rozhodla v tuhle chvíli regionům pomoct a říct ano, v rámci toho ekonomického balíčku, který vláda přijala na základě doporučení Národní ekonomické rady vlády, chceme jednorázově pomoci, ale jsme si vědomi toho, že to není systémové řešení, to říká ministerstvo dopravy a že bude potřeba do budoucna nějaké systémové řešení, protože není možný říct, nemáme, státe, zaplať, doplať, tím spíš, že všichni asi vidí, že na jedné straně kraje rozdávají spoustu služeb zadarmo a říkají, tady můžete k doktorovi zadarmo, autobusem budete jezdit zadarmo, vlakem budete jezdit zadarmo a druhou stranou říkají, ale dejte nám peníze ještě na tu regionální dopravu, protože nemáme ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ale zůstaňme teď, zůstaňme teď, pane ministře, čistě na té technické stránce, do té politické roviny bych teď, s dovolením, nešel, pojďme si tu situaci tedy srovnat, meziročně v regionech klesá zájem o služby Českých drah o 7 milionů cestujících.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vedle toho je vláda v tomto roce nucena doplatit někde mezi 2,5 miliardami až 3,2 miliardy na tu disproporci mezi tím, co zaplatí kraje a jaké jsou náklady Českých drah.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
V příštím roce budete ochotni to udělat znovu, zaplatit?

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Já všude avizuji, že to není možné.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Že to prostě není systémové řešení.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak a ta poslední otázka tedy je, co se bude muset stát, aby někde ve vzduchu nezůstaly znovu lítat možná 3 miliardy, ale možná víc, pokud ten pokles cestujících bude pokračovat.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Bude potřeba rozklíčovat, co to je těch 3,2 miliardy, jestli opravdu jsou potřeba, anebo nikoliv. Já řeknu, objektivní fakt je, že ta osobní železniční doprava přišla o část finančních prostředků, a to tím, že se oddělilo takzvané ČD Cargo, to znamená nákladní doprava a její zisky z nákladní dopravy dneska už zůstávají v nákladní dopravě a nemohou být použity na osobní, to byl jeden z předpisů Evropské unie a Česká republika se tomuto musela přizpůsobit, takže se jakoby obnažilo to financování. Zároveň jdeme cestou té živé dopravní cesty a oddělení kolejí od vagónů, takže i toto financování vlastně dráhy ukázalo, že, že ta, že finance v osobní dopravě nejsou dostatečné, když to řeknu zjednodušeně, a to, co kraje mají k dispozici, že by měly asi mít malinko více a teď je otázka o kolik a jak to systémově dostat do, do způsobu financování.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A je tam někde na konci ...

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Debata na tohle téma už dneska vlastně probíhá, v diskusi, řeknu, České dráhy, ministerstvo dopravy, ministerstvo financí a kraje vlastně pod tím cílem popsat, kolik to opravdu je potřeba, jestli nás někdo nebalamutí na straně jedné, na straně druhé, abychom nepoškodili vůbec schopnost Českých drah poskytovat tu službu jako takovou a dostat to do systému, a to je, to už, bych řekl, je spíš otázka na ministerstvo financí, jestli to má jít cestou rozpočtového určení daní, nebo nějakou jinou, nevím, prostě těch možností existuje víc.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
O tom, až skončí debata o tom, jestli nás někdo nebalamutí, tak o tom bezesporu Radiožurnál bude informovat, ministr dopravy a místopředseda ODS Petr Bendl byl hostem těchto Dvaceti minut, děkuji za váš čas, pane ministře, na shledanou.

Petr BENDL, místopředseda ODS, ministr dopravy:
Já děkuji za pozvání.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Martin Veselovský byl také u mikrofonu Radiožurnálu, přeji vám příjemný večer.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: mav
Spustit audio