Pendolino a jiné rychlovlaky

00110324.jpeg

Rychlovlaky jsou mnohdy nejrychlejším způsobem přepravy. Vzhledem k tomu, že se s nimi zachází jako s letadly, tak se řadí i mezi nejbezpečnější dopravní prostředky. České rychlovlaky Pendolino sice mezi ty nejrychlejší nepatří. Ale na druhou stranu, od nového jízdního řádu budou Pendolina schopna jezdit z Ostravy do Prahy za necelé tři hodiny. Otázka je, jestli se vyplatilo drahám koupit Pendolina. Ale to už v současné době nemá smysl řešit. Vlaky jsou už v republice a tak nezbývá nic jiného než s nimi jezdit. Ale to byl ze začátku také problém.

Projev občana: Pendolino je skutečno stroj, který svojí náročností a vyspělostí se rovná letadlu a samozřejmě uvedení takového sofistikovaného zařízení do provozu vyžaduje plnou asistenci výrobce. Vyžaduje samozřejmě maximální nasazení toho dopravce. My jsme se dostali v lednu do určité situace, kdy jsme byli velmi hrubě nespokojeni s tím, jak výrobce, společnost Alstom, přistupovala k tomu, jakým způsobem nám pomáhala odstraňovat takové ty dětské nemoci, které se vyskytují opravdu u každé nové techniky, která se uvádí do provozu a která opravdu vyžaduje, aby po určitou dobu tomu byla věnována zvýšená pozornost.

Jiří Kokmotos: Z toho důvodu musely Dráhy stáhnout vlaky z provozu. A tak se na Pendolina začaly množit vtipy typu Vyjede jedno Pendolino z Prahy, druhé z Ostravy. Kde se sejdou? V Praze v depu. Nicméně dráhy se snažily z té špatné image, za kterou zas až tak nemohly, dostat co nejlépe. Proto zavedly službu SuperCity Pendolino. V českých rychlovlacích tak působí například speciálně vyškolení stevardi.

Jiří Višňovský: Podmínky má každý stejné. Jednou z těch podmínek bylo mít nějaký odježděný čas jako obsluha vlaku. Poté musí absolvovat psychologické vyšetření a jazykovou zkoušku. Angličtina nebo němčina.

Jiří Kokmotos: Říká jeden ze stevardů Jiří Višňovský. České dráhy tak v Pendolinu nasadily, co se týče úrovně cestování, opravdu vysokou laťku. No, uvidíme, jestli se s podobnou úrovní cestování jako v Pendolinu setkáme někde, třeba i na regionálních tratích.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.