Ondřej Šteffl nejen o základních školách: Učení je pro děti zábava. Odměnami ho změníte v práci

1. září 2015
dítě, učení, kluk, škola

Děti v sobě mají disciplínu a učí se s radostí sami od sebe. To jen dospělí často přetvářejí školu v práci. Takový názor například zastává Ondřej Šteffl, ředitel společnosti Scio, podle něhož existuje už jen málo věcí, které se dítě musí nutně naučit ve škole.

Inspiroval se zejména knihou Pohon. Podle jejího autora Davida Pinka je člověk přirozeně učenlivý, protože učení není rutina. V rutinu se mění až postupem času, třeba spolu s odměnou za dobré známky nebo i se samotným známkováním. „Odměna udělá z učení práci,“ domnívá se Ondřej Šteffl s tím, že k učení není třeba motivovat. Je totiž zábavné samo o sobě.

Jak tedy motivovat děti k učení, když ne odměnami? „Nemusíte dělat vůbec nic,“ tvrdí Ondřej Šteffl v rozhovoru s moderátorkou Lucií Výbornou. Děti se podle jeho slov začnou učit s radostí, jakmile zadáte nějaký úkol odpovídající jejich možnostem. „Musíte jim dát samostatnost, aby si mohly vybrat, co se chtějí naučit a jak,“ zdůrazňuje své pojetí výuky. Z té vychází také nově otevřená ScioŠkola v Praze.

Čtěte také

„Když se chci něco naučit, tak se to naučím,“ soudí navíc Ondřej Šteffl. Dnešní svět totiž není stabilní a změna je už spíš trvalý stav. V takovém prostředí získáme všechny důležité znalosti o fungování světa automaticky. „Všichni umí ovládat mobilní telefon, i když to škola neučí,“ uvádí příklad.

Na základních školách se dle názoru Ondřeje Šteffla učí děti spoustu předmětů, které v životě nevyužijí. „Všichni víme, že existují chemické reakce a prvky. O chemii umíme přemýšlet, ale třeba o výchově dětí ne,“ upozorňuje na paradox vzdělávacího systému. „A teď mi řekněte, kdo z nás potřebuje chemii a kdo využije poznatky týkající se výchovy dětí,“ obrací se na posluchače a moderátorku.

Ondřej Šteffl, ředitel společnosti Scio

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

Spustit audio
autor: Šárka Ševčíková