Olympijské národní domy baví turisty i místní. Najdete tu pivo, kostičky i umělý sníh

Kromě českého olympijského domu, kde má studio i Radiožurnál, vyrostla v Riu de Janeiru řada dalších národních základen. Jsou rozprostřené po celém městě a slouží jako místo setkání se sportovci, ale lákají také na nejrůznější atrakce. Třeba nizozemský do bazénu a na pivo. Jiné domy jsou zase pro zvídavé či hravé lidi.

Přímo na pláži Ipanema je dlouhá černá zeď, na které jsou destičky, které se dají otáčet. Z jedné strany jsou barevné, z druhé černé. Otáčením se dá vytvořit mozaika nebo obrázek. Malá Manuela nikdy nic takového neviděla, moc se jí to líbí.

Prý chtěla udělat srdíčko, symbol národního domu Dánska, ke kterému zeď patří. Ale dětí je tu tolik, že obrázek z boku už někdo maže. Babička Regina Corti si hravou barevnou zeď chválí a říká, že takovou zeď by snad nikdo neposprejoval.

„V posledních letech jsme měli na hlavním náměstí v Kodani hodně rozestavěných staveb. Radnice povolala umělce Thomase Damba a on slíbil udělat něco, s čím si lidé mohou hrát, co bude jako umění, ale interaktivní,“ říká Anne Marie Barsøeová z Dánského domu. „Všechny materiály, které používá, jsou recyklované, takže i to zapadá do naší vize udržitelného života.“

A hned vedle Dánského domu je jiné lákadlo, kam se hrnou hlavně děti. Domeček se známými dánskými kostičkami. Tahle firma zároveň vytvořila ze své stavebnice maskoty olympijských a paralympijských her, Viníciuse a Toma. Podle Barsøeové velmi pomohl jeden dánský podnikatel v Riu de Janeiru a spolupráce různých odvětví.

Další malý, ale vyspělý evropský národ, Švýcaři, mají skoro až vesničku. Tři domy, na nich terasa – a na jednu se stojí hodně dlouhá fronta. Na sníh. Je tu zvětšenina sněhové koule, kde létají polystyrenové kuličky. Děti, většinou s maminkami, čekají na vstup. A kolik jich už zažilo skutečný sníh? Ruku zvedá 6 dětí a věřte, že to je na Brazilce opravdu hodně.

I místo je spíše horské, na břehu jezera Lagoa, kde se v těchto dnech jede veslování, obklopeno stovky metrů vysokými riodejaneirskými kopci. „Počítáme s půlmilionem návštěvníků, a to mluvím jen o těch, co se dostanou dovnitř. Máme tu totiž obrovské fronty,“ říká Nicolas Bideau, který má na ministerstvu zahraničí na starost dělat Švýcarsku reklamu v cizině.

Rio tak nejen baví svět olympijskými hrami, ale svět přijel také bavit místní.