Okolo D1 vzniknou provizorní cesty pro záchranáře

29. duben 2013

Dálnice jsou nejbezpečnějším typem komunikace. Stává se na nich jen kolem 3 % nehod. Když už však k nějaké dojde, znamená to velké komplikace. A co teprve, když se nehoda stane v uzavírce. Při přípravě na modernizaci naší nejstarší dálnice se proto myslí i na tuto nepříjemnou, ale možnou komplikaci.

Už teď si pozorní řidiči mohli všimnout, že v úsecích, kde se na D1 příští čtvrtek začne pracovat, jsou občas netypicky vysekané pásy stromů. „Nejde o náhodu. Tudy by měla vést provizorní komunikace pro integrovaný záchranný systém,“ přibližuje Ivan Čásenský z Ředitelství silnic a dálnic, podle kterého jsou speciální cesty pro záchranáře nutností, protože uzavírky při modernizace D1 budou dlouhé a úzké.

Čtěte také

Za normálních okolností je to jednoduché. Když se na dálnici stane nehoda, zavolá se na linku 112 nebo 155 a vzápětí přijedou záchranáři, kteří se celkem snadno dostanou k místu kolize, protože řidiči aut v koloně se rozestoupí do stran a vytvoří takzvaný záchranářský pruh. Jenže to při nadcházející modernizaci D1 nepůjde.

Cesty pro záchranáře někdy povedou také soukromými pozemky

„Dálnice bude fungovat ve stísněném režimu, pruhy budou úzké,“ popisuje Ivan Čásenský s tím, že ten rychlejší bude mít pouze dva metry. To vysvětluje také Jan Hoření z Ředitelství silnic a dálnic. Vzhledem k tomu, že uzavírky budou mít průměrně kolem osmi kilometrů, je nutné pro záchranáře připravit jiné přístupové cesty.

Čtěte také

„V situaci, kdy se v okolí dálnice vyskytne nějaká silnice nebo třeba lesní cesta, budeme realizovat některé prvky, aby byl možný průjezd sanitky nebo hasičského vozidla,“ nastiňuje Jan Hoření.

Trasy vytyčila policie. Příprava však není jednoduchá, protože občas vedou soukromými pozemky. „Musíme se zabývat také majetkoprávními problémy, ale i kácením stromů cizích vlastníků,“ zamýšlí se Jan Hoření.

Vozy odtahové služby budou čekat na staveništi

Jedna věc je nehodu vyšetřit a druhá odstranit. Speciální režim během modernizace D1 čeká v dopravních špičkách také odtahové služby. „Budou připraveny na staveništi a ne v centrále, jak to bývá obvyklé. Na dané místo se tak dostanou během několika minut,“ zdůrazňuje Jan Hoření.

A jak doplňuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák, odtahové služby budou asi jediné, kdo si během modernizace D1 bude občas nějakou tu nehodu přát. „Dal jsem jim na výběr – buď to nebude stát ani korunu, nebo budu hledat jiné řešení,“ nastínil. To však nakonec nebylo nutné.

autor: evk
Spustit audio