Odmítnout ETS2 by znamenalo dost nepříjemností. Rozumnější je dohodnout se na zastropování cen povolenek, míní Zámečník

Většina parlamentních stran slibuje, že nový systém emisních povolenek ETS2 změní nebo zcela odmítne. „Radikální odmítnutí znamená, že nás bude jenom pár v Evropě, pokud nebudeme sami,“ varuje spoluautor nové studie o dopadu emisních povolenek, ekonom Miroslav Zámečník. „Co je zdaleka nejrozumnější, je dohodnout se v rámci Unie na tom, že to zastropujeme na 45 eur,“ dodává. Je důvod se bát masivního zdražování? A koho se nový systém dotkne nejvýrazněji?

Nový systém emisních povolenek se má od roku 2027 rozšířit mimo jiné na silniční dopravu a vytápění. Jeho negativní dopady lze snížit efektivním zastropováním ceny povolenky. Dá se toto označit za vaše hlavní zjištění? 

Čtěte také

Je to univerzální řešení problému s volatilitou. Jinými slovy se zamezí jakémukoli prostoru pro spekulaci. Trh povolenek se zreguluje přes intervenční mechanismus tak, že se přejde od bodové možnosti intervence, to znamená zvýšení alokace povolenek nebo jejich stažení v oběhu, kdyby cena klesala níž. I to se může stát, ale předpokládejme, že bojujeme proti náhlému, nečekanému, prudkému zvýšení cen, které by se promítlo do rozpočtu domácností včetně těch příjmově slabých. Tomu je samozřejmě zapotřebí zamezit a nástroje na to jsou.

Česká vláda se možná trošku pozdě, ale přece začala zajímat o dopady, které chce řešit v koalici zemí, které mají také obavy. Zmínil bych, že kdo si pamatuje na hnutí žlutých vest ve Francii v roce 2018, tak ví, kolik peněz bylo ve hře. To bylo zvýšení spotřební daně na pohonné hmoty – to, o čem se bavíme jako o jedné z oblastí u ETS2. A tehdy to byla asi koruna 50 haléřů, koruna 75 haléřů v přepočtu na Francii, bohatou zemi. A přesto to vzbudilo zejména na venkově obrovskou nevoli.

Ta koalice říká: když povolíme prostor všemožným spekulacím, tak riskujeme mnohem víc. Takže 91 procent populace je kryto vládami zemí, které řekly, že to regulovat chtějí.

To je těch 19, nebo možná s námi 20, členských států Unie, které žádají nastavit horní limit ceny povolenky, zajistit její průměrnou cenu 45 eur. To ale EU předpokládala od počátku, nebo ne? 

Ne, EU měla jiný mechanismus. Mělo to být 45 v cenách roku 2020, což by v dnešních cenách vzhledem k inflaci znamenalo asi 57 euro za tunu klimatických plynů. To je hodně a dopad by byl už samozřejmě citelnější nežli při 45, což by v cenách roku 2020 bylo 35 eur.

Povolenka je lidský konstrukt, není to nějaký fyzikální zákon, který nás bude drtit.

Pojďme si říct, že povolenka je lidský konstrukt, není to nějaký fyzikální zákon, který nás bude drtit. To je něco, na čem se země usnesly. A zrovna tak můžou změnit pravidla, kterými se to řídí. Jde o to, jestli máte dostatečné kvórum.

To kvórum je perfektně dostatečné a teď jde především o to, kdy se řekne, že to tak bude. Spadá to pod komisaře Wopke Hoekstra, to je Nizozemec, který má na starosti klimakomisariát. Včera jsem se bavil s europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS), proč to vázne, protože ta věc není složitá…

Co jste se dozvěděl? 

Čtěte také

Že v tom je politika. Překvapení, co? (směje se) Toto obrovské překvapení je v tom, že se Wopke Hoekstra měl zavázat ke dvěma nepříjemným věcem. Že tady ETS2 bude a že bude zákaz spalovacích motorů 2035, což jsou obě věci, které jsou momentálně předmětem zvažování, jestli to je opravdu rozumné v situaci, ve které se evropská ekonomika, konkurenceschopnost a náklady na energie, které stouply tak jako tak, nachází.

Nemusíme utahovat šrouby, už je máme utažené poměrně dost.

Srovnání mezi Čínou a zejména Spojenými státy je dostatečně průkazné. Jinými slovy, tlačí to Evropu k úsporám oproti tomu, jak ceny tlačí k úsporám Spojené státy, velkého emitenta, nebo Čínu. My nemusíme utahovat šrouby, už je máme utažené poměrně dost. Takže teď jde o politické rozhodnutí, které řekne v zásadě to, co řekl Mario Draghi za měnové krize v eurozóně – že udělá cokoliv, co bude zapotřebí. A to, co udělá, bude dostatečné.

Rozklepání cenových relací

Budou dopady výrazně větší u ETS2 než u už fungující ETS1?

Jeden z docela významných efektů u ETS2 v kombinaci s šokem, který přišel po začátku války na Ukrajině, bylo úplné rozklepání cenových relací mezi Spojenými státy a Čínou na straně jedné a Evropou na straně druhé. Pořád máme dvakrát třikrát vyšší ceny energií, nežli mají Spojené státy.

A teď si do toho vezměte ještě – teď zatlumené na přijatelnou úroveň – celní tarify na straně dovozu do Spojených států. Ale je to největší obchodní partner Německa, druhý nebo třetí největší obchodní partner nás, pokud počítáte i nepřímý vývoz přes Německo. Takže máme jako kontinent starostí až dost.

Karel Havlíček z hnutí ANO, který by se měl stát novým ministrem průmyslu, chce zabránit implementaci povolenek do české legislativy. Co by to znamenalo?

Čtěte také

Znamená to poměrně dost nepříjemností. Nechci nikomu radit, ale toto radikální odmítnutí znamená, že nás bude jenom pár v Evropě, pokud nebudeme sami. Jestli Brusel má jednu zásadu, tak nikdy nebuď první. A druhá zásada je – nikdy nebuď sám.

Vědomi si tohoto naši vyjednávači vybudovali koalici 19 zemí, které mají podíl 91, a s tou je třeba pracovat. Co je zdaleka nejrozumnější, je dohodnout se v rámci Unie na tom, že to zastropujeme na 45 eur. Komu je to málo, ať si to řeší národní uhlíkovou daní.

A to lze?

Samozřejmě. Nerozvracejme Evropu, nezanášejme pnutí mezi starými a novými členskými zeměmi, mezi těmi, které jsou chudší a disproporčně je to zasáhne, a těmi bohatými, které chtějí být víc zelené. Klidně vnímejme jednotu v různosti. A řešením je, že nám, kteří jsme na to citliví, dejte 45 eur a vy se dodaňte dle libosti. Tam vám nebudeme říkat kolik. 

Proč se ETS2 dotkne výrazněji vysokopříjmových domácností? Projeví se nové emisní povolenky ve vyšší inflaci a zpomalení hospodářského růstu? A proč podle výzkumů Češi stále častěji pochybují o závažnosti klimatické změny? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Vladimír Kroc , krt

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.