Odchod Velké Británie bez dohody by poškodil český automobilový průmysl, varuje vlivný německý europoslanec

Za několik týdnů Velká Británie opustí společný trh EU. Vyjednávání o dohodě ale ještě ani zdaleka není u konce. „Potřebujeme zajistit celistvost trhu, fungování evropských institucí a to, že země, která dobrovolně EU a společný trh opouští, nebude mít stejné výhody, jaké mají členské země,” říká v rozhovoru s Viktorem Daňkem David McAllister, vlivný člen německé CDU a také šéf europarlamentní skupiny, která dohlíží na pobrexitová vyjednávání s Velkou Británií.

David McAllister, vlivný člen německé CDU

Původně Evropská unie chtěla vyjednávání o vztazích po brexitu dokončit do 31. října. Teď jsme na konci listopadu, skoro měsíc po termínu, dokonce se ani nevyjednává ve fyzické podobě kvůli výskytu koronaviru v jednom z týmů, jen on-line. Dá se v takové situace ještě dosáhnout dohody tak, aby od 1. ledna plně účinkovala? 

Kéž bych mohl odpovědět. V tuto chvíli se dá říci jen to, že se vyjednávání dostala do nejzásadnější ze zásadních fází. Potřebujeme, aby bylo v příštích sedmi, osmi dnech jasno. Jak Evropský parlament, tak členské státy požadují čas, aby mohly text dohody prověřit a zahájit ratifikaci. Zůstávám opatrně optimistický, že se dohoda může povést. Ale v tuto chvíli jsou stále možné oba scénáře, proto je dobře, že se členské státy připravují na možnost odchodu bez dohody, která by byla pro obě strany negativní. Teď se ale pokusme o to nejlepší, tedy o dohodu. 

Ale čistě technicky vzato, je méně než 40 dní do konce přechodného období dost času na to, aby byl text přeložený do 24 jazyků, prověřen experty a odhlasován nejen v Evropském parlamentu, ale, aby dohoda mohla účinkovat plně, také v národních parlamentech? 

Ano, tohle řešíme v Bruselu denně. Jako šéf koordinační skupiny udržuju blízký kontakt s hlavním vyjednavačem Michelem Barnierem a experty členských států. Vyjednávání trvají příliš dlouho. Víme dobře, proč jsme jako Evropský parlament žádali o hotový text do 31. října. Nestalo se. Společně s kolegy jsme dali jasně najevo, že se Evropský parlament nepodepíše pod cokoliv. Potřebujeme dostatek času, abychom několikasetstránkový text analyzovali. Nad tím se nedá mávnout rukou. Stejně tak bude potřebovat čas i český parlament. 

Čtěte také

Ve vašem domovském Dolním Sasku, ve Wolfsburgu, sídlí skupina Volkswagen, do které patří také česká Škodovka, automobilový průmysl patří mezi páteř české ekonomiky. Měly by se podle vás tyto firmy obávat toho, co 1. ledna nastane? 

Automobilový průmysl nás varoval před následky scénáře bez dohody. V takovém případě bude obchod možný jen na základě podmínek Světové obchodní organizace. Velká Británie a Evropská unie tak budou nuceny zavést 10% clo na osobní vozy a až 22% clo na dodávky a užitkové vozy. To se negativně podepíše na evropském automobilovém průmyslu, včetně toho českého a lidech, kteří v něm pracují. Mimochodem, jako bývalý člen dozorčí rady Volkswagenu nemohu než gratulovat k tomu, jak skvělá auta Škodovka vyrábí. 

Proč Evropská unii Spojenému království nenabízí stejné podmínky, jaké nabídla Kanadě, Japonsku, Jižní Koreji a dalším zemím? Co čeká Německo a Evropskou unii po blížícím se odchodu Angely Merkelové? A pomůže Evropě nástup Joea Bidena do Bílého domu?

Poslechněte si celý záznam Dvaceti minut Radiožurnálu s Davidem McAllisterem. Rozhovor si také můžete přečíst na serveru iROZHLAS.

autoři: Viktor Daněk , als
Spustit audio

Související