Od bosého kluka k továrníkovi. Adam Dvořák připravuje film o Tomáši Baťovi

Baťa (pohlednice ze 30. let)
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Baťa (pohlednice ze 30. let)

Není těžké se nechat uhranout Tomášem Baťou. Říká to producent a střihač Adam Dvořák, který stojí za filmy jako Lidice, Příběh kmotra, Ten, kdo tě miloval, Martin a Venuše... Ve snímku s pracovním názvem Baťa chce ukázat skutečný příběh legendárního podnikatele.

Film ukazuje především období mezi 1904 až 1924. Tehdy podle Dvořáka Baťova firma přestala být na hraně bankrotu ve srovnání s předchozími dvaceti lety. „Je tam nejvíce vidět proměna bosého kluka až k továrníkovi, který, když hrozil průšvih, tak přišel s něčím geniálním,“ přibližuje.

Film Staříci vznikal na zahradě: Mluvili jsme dikcí starých lidí, z našich výkřiků jsme vycházeli při psaní scénáře

Jan Pokorný zpovídal autory filmu Staříci přímo na festivalu v Karlových Varech

Tento pátek začal 54. ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Hosty Jana Pokorného přímo z festivalu jsou Martin Dušek a Ondřej Provazník, režiséři a scenáristi filmu Staříci. Je to jejich první celovečerní hraný film. Jaké byly okolnosti jeho vzniku? A jak spolupracují dva režiséři?

Na Baťovi obdivuje jeho tvrdost k sobě i ke svému okolí, a také velkou míru vytrvalosti – mnoho lidí, na rozdíl od něj, plány rychle vzdávají.

Film s rozpočtem 85 milionů korun by se měl natáčet v druhé polovině příštího roku. A protože dnešní Zlín je zachovalý zhruba do roku 1934, tak budou muset k natáčení filmu vytvořit továrny, které už neexistují, stejně tak jako stroje. „Vše bude extrémně komplikované a drahé,“ říká.

Adam Dvořák by si přál, aby se film dostal i do mezinárodních distribucí, ačkoliv Baťa prý  není vyloženě imagový brand – v dnešní době potřeba obout se není tak intenzivní, jako třeba oblékání.

Na detailech film rozkvétá daleko zajímavěji.
Adam Dvořák

Ve snímku nebudou chybět detaily i zajímavé perličky z historie. Třeba například to, že záruka na tehdy nakoupené věci byla maximálně tři dny, nebo že Baťa byl osm let největší daňový poplatník.

„Dnes se všichni chlubí tím, kolik ušetřili na daních, on to měl obráceně,“ přibližuje. A jaké má být hlavní poselství filmu? Především ukázat, jak se Tomáši Baťovi podařilo z pouhé utopie vytvořit obrovský fenomén.

Spustit audio

Související