Obří výletní lodě nemají nejlepší pověst, mimo jiné kvůli tomu, že znečišťují. Ta z nejnovějších snížila emise skoro o tři čtvrtiny

Dopřát si pravé italské espresso v Savoně, čerstvé mořské pochoutky v Marseille a lahodné tapas v Barceloně během pouhých tří dnů? Je to možné. Nejnovější výletní loď Costa Toscana nabízí také michelinskou restauraci nebo tři bazény s tobogánem a další. Především je ale údajně nejekologičtějším plavidlem svého druhu na světě.

Právě se nacházíme na výletní lodi Costa Toscana v přístavu Marseille na cestě do Barcelony s další zastávkou v destinacích Valencie, Palermo, Civitavecchie a Savona. Jméno jedné z nejnovějších lodí Costy bylo vybráno podle italského regionu Toskánska.

Nová, ale hlavně ekologičtější

Prostory jsou tedy inspirovány známými centry italských měst. Například velké záďové schody evokují dojem, že jste v Římě, na náměstí Piazza di Spagna a centrální prostor lodi je koncipován zase jako Koloseum. Hlavní novinkou této lodi jsou ale inovace, především ekologický pohon na zkapalněný zemní plyn, známý jako LNG.

Kromě ekologického paliva hraje prim také recyklace plastů, papíru a skla.

Rozdíl popisuje obchodní manažer společnosti Costa Alessandro Bottaro: „Díky LNG se lodi podařilo snížit emise až o 68 %. Dle zákona může loď uchovávat ve speciální komoře s detektory plynu pohonnou hmotu pouze pro jeden plavební den, palivo pro další den musí tedy načerpat opět v přístavu, proto má také Costa Toscana naplánovány zastávky na každý výletní den.“

Obchodní manažer společnosti Costa Alessandro Bottaro říká, že díky pohonu na LNG se lodi podařilo snížit emise až o 68 %

Společnost má ve své flotile aktuálně 11 lodí, přičemž ty nejnovější osmnáctipatrové Costa Toscana a Costa Smeralda disponují nejmodernějšími technologiemi.

Udržitelné využití materiálů a jídla

„V oblasti udržitelnosti hraje kromě ekologického paliva prim také recyklace plastů, papíru a skla. Například odpad ze skla posíláme v Savoně do Lombardie, kde se tento materiál shromažďuje a následně se z něj vytváří originální sklo na olivový olej, který se do něj pak plní,“ vysvětluje Alessandro a ukazuje mi prostory kuchyně, kde probíhají kurzy vaření, v nichž je tento olivový olej hlavní přísadou.

Téma udržitelnosti se dotýká také nespotřebovaných potravin, které zaměstnanci společnosti shromažďují a v každé zastávce je pak formou potravinové banky rozdají potřebným. Odpadu se ale snaží ve všech svých 21 restauracích a 18 barech, které loď obsluhuje, předejít tak, aby byly všechny potraviny na palubě plně využity.

Čtěte také

Kuchaři pracují dnem i nocí

Svého kolegu doplňuje Luigi Carotenuto, hlavní šéfkuchař Costa Toscany: „Snažíme se být maximálně soběstační. Na lodi aktuálně zaměstnáváme 240 kuchařů, kteří pracují ve dne v noci, aby připravili čerstvé pochoutky - třeba pečivo je z naší pekárny, stejně tak mozzarella či zmrzlina, kterou si můžete vychutnat v gelaterii Amarillo v 8. patře.“

Matúš Tomášik ze společnosti provozující tuto výletní loď ale říká, že u toho snahy nekončí:

Modernizace se dotkla i chytrých zařízení: „Nejen kvůli koronavirovým opatřením, ale také z důvodu udržitelnosti, jsme přešli na smart technologie. Teď najdete kulturní program, menu, informace o destinacích v mobilní aplikaci. Nezatěžujeme tak přírodu zbytečnými tiskovinami.“

Autorka reportáže Dominika Bártová si vyzkoušela plavbu na údajně nejekologičtější výletní lodi z přístavu Marseille do Barcelony

Právě připlouváme do Barcelony, kde náš výlet končí, zatímco ostatní cestující pokračují dál.

 

autoři: Dominika Bártová , aka
Spustit audio

Související