Obce v okolí vodochodského letiště vyráží do boje

Situace na letišti Vodochody
Situace na letišti Vodochody

Obce v okolí malého soukromého letiště Vodochody na východě Prahy se rozhodly bojovat. Za žádnou cenu nechtějí, aby do tří let vznikl z malého letiště mezinárodní terminál, který bude po Ruzyni druhým největším v Česku. Ten chce vybudovat vlastník letiště - firma Penta Investments.

Na místní ranvej by denně přistálo i z ní odstartovalo zhruba 70 letadel. Ročně by tak bylo odbaveno asi 3,5 miliónu lidí. Obce v tom chtějí firmě zabránit a 14 z nich už proto sepsalo petici. Najímají si právníky a mediální agentury, které jim mají pomoci v protestní kampani. Chystají i demonstrace.

"Jsme malá republika a celý život stačila Ruzyň. Říkali, že ji budou rozšiřovat, tak proč ji nerozšíří a neudělají jedno velké letiště? Na co budou v republice čtyři malá? Vždyť je to pitomost,"vyjádřila jasný názor Jaroslava Litošová z Máslovic. Stejný názor uslyšíte téměř od každého, kdo v okolí vodochodského letiště bydlí.

Jaroslava Litošová z Máslovic, které jsou jen necelý od ranvej, si za žádnou cenu nepřeje, aby nad jejím domem přistávaly desítky letadel. Stejně přemýšlí i dalších 30 tisíc lidí, kteří bydlí v okolí letiště. Čtrnáct sídel už sepsalo petici Stop letišti Vodochody. Jejich boj se teď přiostřuje, jak popsal starosta Panenských Břežan Libor Holík.

"V každé obci stoji billboard, kde je název obce a 'Letišti ne!' Je černobílý, takový morbidní. Ještě se bude konat mnoho akcí. Konaly se už besedy s politiky, připravuje se beseda s ministrem životního prostředí..." přiblížil.

Obce si v boji proti letišti založily finanční fond. Daly dohromady už téměř tři milióny korun. Z nich si platí právníky, reklamní kampaně bannery a letáky. Najaly si také mediální agenturu, která jim radí i s protestní kampaní.

Jejich záměr je zcela jasný - nedovolit vlastníkovi letiště, skupině Penta Investments, rozšířit letiště na mezinárodní terminál. Podle starosty Holíka by to pro obce znamenalo velké problémy. "Chtějí rozšířit letiště, udělat z něj mezinárodní s pravidelnými linkami. Vesnice jsou přitom u letiště velmi blízko jako nikde v republice. Vůbec by se nedalo spát, kdyby vám letadla létala 100 metrů nad hlavou. To už se nedají dodržet žádné hlukové normy. Byla by to genocida na obyvatelích," vysvětlil starosta.

Vodochodské letiště by se stalo po Ruzyni druhým největším mezinárodním terminálem, využívaly by jej převážně nízkonákladové společnosti.

Prozatím vodochodské letiště slouží k výcvikovým letům. Využívají ho také privátní tryskáče, které obyvatelům příliš nevadí. Starostka Máslovic Vladimíra Sýkorová uvedla, že rozšíření letiště by okolní vesnice poznamenalo.

"Rozšíření by mělo velké negativní dopady na životní prostředí, zdraví lidí a dopravní situaci. Letiště je vzdáleno necelý kilometr. Vidíme prvky na dráze, takže je to co by kamenem dohodil," upřesnila Vladimíra Sýkorová.

Pokud chce vlastník letiště Penta Investments boj o letiště vyhrát, musí vypracovat studii vlivu stavby na životní prostředí EIA. V ní by měla zohlednit například hlukové zatížení obcí a také vliv dopravy. Přes obce bude na letiště projíždět více aut, což může znamenat velký problém.

Právě na dopracování studie teď celý spor stojí. Původně měla být hotova do konce roku. Termín se však prodlužuje, protože se firma musí vypořádat s řadou připomínek. Ty z velké části podaly okolní obce a občanská sdružení, které chtějí zabránit rozšiřování letiště.

Starostka Máslovic říká, že se starostům díky mnoha připomínkám podařilo alespoň částečně plány firmy pozastavit. "Je dobře, že má Penta s EIA víc práce. Na začátku si mysleli, že to půjde velmi lehce," doplnila.

Až bude příští rok na jaře hotova studie, teprve potom ji bude schvalovat ministerstvo životního prostředí. Obce chtějí do té doby rozjet velkou mediální kampaň a protesty. Také chtějí s právníky konzultovat, jak proti Pentě mohou postupovat. Konfrontace s místními obcemi se však firma nebojí, řekl generální ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.

"S protesty iniciativ a občanů jsme počítali. Je to právo všech občanů, žijeme v právním státě. Nejdůležitější jednání budou, až představíme občanům a jednotlivým organizacím novou, upravenou zprávu EIA," upřesnil. Podle něj je Penta ochotna s obcemi i vyjednávat, například jim za rozšíření letiště nabídnout peníze na místní školky nebo hřiště.

Letiště za humny by zdraví neprospívalo

Nové mezinárodní letiště ve Vodochodech by zasáhlo do života až třiceti tisícům lidí z okolních obcí. Jsou proto připraveni podat na vlastníka letiště žaloby.

Mediální kampaně, protesty v ulicích a najímání právníků - obce v okolí letiště ve Vodochodech bojují, jak umí. Nechtějí za žádnou cenu dopustit, aby se malé soukromé letiště firmy Penta Investments rozšířilo na mezinárodní terminál. Rolovací dráha za okny by jim zcela změnila život.

Létat sem mají nízkonákladové aerolinie. I když používají letouny, které patří k nejtišším na světě, hluk by mohl ovlivnit zdraví místních lidí. "Velká dopravní letiště jsou zdrojem hluku. Největší ohrožení lidského zdraví představuje hlavně noční hluk. Je prokázáno, že u lidí zvyšuje krevní tlak. Způsobuje takzvanou hypertenzi a v důsledku toho zvyšuje i úmrtnost," vysvětlil odborný konzultant v oblasti ekologických rizik Miroslav Šuta.

Letiště by podle obcí nepřineslo problémy pouze s hlukem, ale i s dopravou. Už dnes stovky aut a kamionů míří do přilehlých skladů a továren, například do chemického závodu Kaučuk v Kralupech nad Vltavou.

"Dálnice je už dnes přetížená. U Úžic a Kozomína postavili velké skladovací kapacity, takže tu jezdí kamiony jeden za druhým," uvedl kronikář Máslovic Dalibor Chalupný.

Z přilehlé dálnice D8 by se navíc muselo vybudovat více sjezdů k letišti. Po stávajících silnicích první a druhé třídy by tak denně proudily tisíce aut a kamionů. Obce by se musely podílet i na stavbě nových obchvatů. Kvůli většímu počtu aut by v okolí obcí a dálnice mohlo přibýt i dopravních nehod.

"Pokud bude trasa vedena přímo přes obec, dá se předpokládat, že může dojít i k ohrožení bezpečnosti silničního provozu," myslí si poradce ministerstva dopravy v oblasti bezpečnosti silničního provozu Jaroslav Hořín.

V boji proti letišti by podle odborníků mohly obce uspět. Mají možnost bránit se i soudní cestou a podat na vlastníka letiště žaloby pro poškozování zdraví.

Penta nakonec letiště prosadí

Spor o Letiště Vodochody se tedy začíná vyostřovat. Hlavně obce v okolí přistávací dráhy se nehodlají smířit s tím, že by ho vlastník, firma Penta Investments, rozšířil na mezinárodní terminál. Ekonomický expert Českého rozhlasu Miroslav Motejlek se domnívá, že z dlouhodobého hlediska nemají odpůrci letiště šanci uspět. "Z krátkodobého hlediska mohou odsunout výstavbu letiště. Například jejich připomínky odsouvají definitivní vypracování a schválení studie EIA. Obce mohou skupině Penta způsobit jisté potíže," doplnil.

Podle něho Penta nakonec letiště určitě prosadí, protože do nákupu společnosti Aero Vodochody investovala velké peníze a bude je chtít zhodnotit. "Jednou z forem zhodnocení je vybudování letiště, které později třeba prodá," vysvětlil Miroslav Motejlek. Na letiště ve Vodochodech by měly létat nízkonákladové společnosti, jako je například maďarský Wizz Air nebo britský EasyJet.

Penta se přitom bude snažit získat si přízeň obcí třeba zlepšením infrastruktury, budováním dětských hřišť nebo zdravotní péčí. "Jednání však zatím nejsou příliš konkrétní, protože obce trvají na tom, že letiště nechtějí," upřesnil redaktor.

Pro lidi, kteří v okolí letiště nebydlí, bude přitom vybudování takového letiště dobrou zprávou, protože nízkonákladové společnosti sníží cenu letenek. Pro obyvatele z okolí však Miroslav Motejlek přínosy letiště nevidí. "Obce nemají problém s nezaměstnaností a dopravní zácpy budou enormní," dodal.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.