Nové znělky jsou svižné a zvukově bohaté

16. leden 2013
Nahrávání nových znělek Radiožurnálu v rozhlasovém studiu

Na začátku roku 2013 přišel Radiožurnál s novou znělkovou grafikou. V karlínském Studiu A spolupracovali na její přípravě rozhlasoví symfonici. Zajímá vás, po jak dlouhé době se zvuková grafika změnila a jak takové znělky vznikají?

Nejen to se dozvíte z rozhovoru se šéfredaktorem Radiožurnálu Janem Pokorným.

Proč se změnila znělková grafika Radiožurnálu?

Protože rádio žije a vyvíjí se. Jeho výsadou by měl být nejen přesný obsah, podávaný moderní formou, ale zároveň i moderní obal. Znělky jsme inovovali po pěti letech. Naposledy se měnily po příchodu Báry Tachecí.

Nové znělky vycházejí ze „starého“ základu. Byl to záměr?

Znělková grafika je velice citlivá věc, protože si na ni posluchač dlouho zvyká. Časem si vytvoří něco jako dynamický stereotyp a stanici automaticky identifikuje právě podle znělek. I když jsme základní motiv znělek ponechali, může tahle novinka ve vysílání Radiožurnálu některé posluchače překvapit. Chtěli jsme, aby posluchači změnu znělkové grafiky přivítali.

A povedlo se to? Jaké jsou zatím reakce posluchačů?

V průměru mi chodí jen jeden až dva negativní maily denně. Na všechny odpovídám a trpělivě posluchačům vysvětluju, proč byla změna potřebná. Ve srovnání s rokem 2008, kdy se zaváděly nové znělky naposledy, je ale odmítavých reakcí mnohem méně. A často se objevují i pochvalné.

Jan Pokorný

Čím konkrétně se nové znělky odlišují od těch původních?

Základní zvukové logo je kratší a svižnější. Sound znělkové grafiky je ale nástrojově bohatší a celý zvuk je košatější, vždyť také znělky nahráli muzikanti ze Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

Jak k té spolupráci došlo?

Autorem znělek je hudebník Marián Balata. Když nám dával přeposlechnout asi třetí verzi, kterou vytvořil, napadlo nás, že živé nástroje, třeba žestě nebo smyčce, by k tomu ladily. Že by zvuk ještě více obohatily a zrealističtěly, a tak jsme se rychle dohodli se Sočrem.

Jak vlastně takové znělky vznikají? Je to složité?

Asi nejsložitější na tom všem bylo, že jsme dopředu nevěděli, jak znělky nakonec ve vysílání vyzní. Vyzkoušet se to dá jedině v živém vysílání. Distribuce zvuku je totiž složitá. Vede od mixážního pultu přes satelit nebo multiplex, přes optimody a vysílače až do posluchačova radiopřijímače. Navíc se zvukový signál asi na pěti místech přepočítává.

Museli jste tedy znělky ještě upravovat?

Nové znělky jsme nasadili 1. ledna v půl jedné v noci a pečlivě jsme je celý den poslouchali. Nakonec jsme sáhli k drobné úpravě a jejich hlasitost jsme asi o 3 dB snížili, aby byly posluchačsky komfortní.

SOČR ve studiu nahrává nové znělky Radiožurnálu

Hlasy ve znělkách stále patří Mahuleně Bočanové a Miroslavu Etzlerovi

Oba k sobě dobře ladí, a protože se řídíme pravidlem „nespravuj nic, co se nerozbilo“, nebyl žádný důvod ke změně. Naopak, když je posluchač z éteru slyší, hned si uvědomí, že poslouchá Radiožurnál.

0:00
/
0:00

Změnili jste ale základní motto z „Vědět víc“ na „Každý den s Vámi“. Proč?

„Vědět víc“ nás charakterizovalo jako stanici, která toho vysílá hodně. Nám ale spíše záleží na kvalitě a také na jakémsi každodenním partnerství Radiožurnálu s posluchačem. Slogan „Každý den s vámi“ to myslím vystihuje velmi dobře.

Vysílání ČRo Radiožurnálu si můžete naladit na síti VKV/FM vysílačů po celé České republice a na dlouhé vlně 270 kHz. Poslouchat nás můžete i přes internet, pomocí DVB-S přijímače (satelit Astra 3A) a ve veřejnoprávním DVB-T multiplexu.

mapa vysílačů Radiožurnálu (VKV a DVB-T)

Záznamy vybraných pořadů Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu. Pro automatické ukládání záznamů oblíbených pořadů do svého počítače nebo mp3 přehrávače můžete využít službu Podcast.

Spustit audio
autor: Andrea Skalická