Nezkontrolování systémů, zkušenost, pokora. S vyšším počtem pilotů v Česku přibývá i leteckých nehod

24. červen 2018 06:00

S hezkým počasím v Česku opět startuje hlavní letecká sezona. A na obloze bude nejspíš zase o něco hustší provoz. Přibývá totiž lidí, kteří touží usednout do kokpitu a létat. Letecká amatérská asociace každoročně udělí zhruba tisícovku nových pilotních průkazů. Jak ale letečtí vyšetřovatelé varují, spolu s tím roste i počet nehod.

„Co mě na létání tak fascinuje? Ta svoboda, jako Superman,“ usmívá se IT technik Jan, který se učí létat na Cessně bezmála půl roku. Teď cvičí hlavně vzlety a přistání.

„Letět rovně, tak to se odbourá během nějakých prvních lekcí, ale vzlety přistání, to je většina výcviku,“ vysvětluje instruktor Dan Mikeš, který letos připravuje na dráhu soukromého pilota asi čtyřicítku žáků. „Aerolinky berou, tak je zájemců poměrně dost.“

A rostoucí zájem o létání potvrzuje i ředitel správy letecké amatérské asociace Jiří Koubík. „Řádově přibývá tisíc pilotů ročně, kteří nově získali pilotní průkaz. Nejvyšší nárůst je tradičně u paraglidingu, kde je zhruba polovina nových pilotů každý rok. Další největší kategorie jsou pak ultralehká letadla,“ popisuje Koubík.

Počty platných pilotních průkazů se tak podle údajů asociace vyšplhaly ke konci loňského roku až na bezmála 14 tisíc. Přitom před deseti lety jich bylo jen kolem osmi tisícovek.

Letecká nehoda

S vyšším počtem rekreačních pilotů ovšem roste i riziko nehod. Podle vedoucího letového a technického oddělení Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Josefa Bejdáka jich za první tři měsíce letošního roku přibylo skoro dvojnásobně.

„V letošním roce ten první kvartál je tam nárůst leteckých nehod. Roky zpátky je to kolem těch deseti, jedenácti, dvanácti. Letošní rok je tam dvacet leteckých nehod,“ říká Bejdák.

A počty nehod by mohly dál růst. K nejčastějším příčinám havárií totiž podle Bejdáka patří lidské chyby, které se objevují hlavně začátkem letní letecké sezony po zimní pauze. „V přípravě letadla na první let, nezkontrolování všech systémů a samozřejmě chybí zkušenost, někdy i pokora,“ dodává Bejdák.

Dvě oběti měla například dubnová nehoda na Táborsku. Ultralehký letoun dopadl na pole u obce Kundratice a kompletně shořel. Loni při leteckých nehodách v Česku zahynulo sedm lidí.

autor: eku
Spustit audio